Městské crossovery jsou stále v módě, a tak Peugeot v minulém roce představil druhou generaci modelové řady 2008. Auto stojí na platformě CMP, kterou sdílí s hatchbackem 208. Oproti němu je však výrazně větší.
Model 2008 předchozí generace patřil mezi nejlépe prodávané SUV u nás. Důvodem byly nejen praktické vlastnosti tohoto vozu, ale hlavně příznivá pořizovací cena. Ačkoliv se novinka cenou rozhodně nepodbízí, jedná se o po všech stránkách dospělejší automobil. Je totiž nejen prostornější, ale také lépe jezdí.
Již na první pohled působí Peugeot 2008 druhé generace daleko větším dojmem. To, že došlo k poměrně výraznému zvětšení karosérie, potvrzují i samotné rozměry. Novinka je nyní dlouhá 4300 mm, což je o 141 milimetrů více v porovnání s předchozím modelem. Také rozvor se natáhl o 68 milimetrů na celkových 2605 milimetrů. A to představuje výrazný nárůst oproti jeho předchůdci. Díky tomu nabízí auto nejen více místa na zadních sedadlech, ale i prostornější zavazadelník.
Po vzhledové stránce je nejvýraznějším prvkem karosérie jednoznačně příď automobilu. Charakteristická jsou diodová světla, která mají specifickou grafiku. V kombinaci s LED světlomety pro denní svícení v náraznících totiž evokují lví drápy. Originálně působí také přední maska chladiče, jež má v testované výbavě GT Line specifický design. Překvapí pak označení modelové řady na přední kapotě.
Ačkoliv přední část vozu nápadně připomíná menší Peugeot 208, záď vychází z většího modelu 3008. Stačí se podívat například na tvarování LED diod. Originálním prvkem je robustní C sloupek karosérie, který však částečně brání výhledu z vozu. To lze rovněž říci i o A sloupku. Celkově se nám ale auto velmi líbí. Vzhled spojuje agresivitu s elegancí, otázkou samozřejmě zůstává, jak dlouho budou tyto prvky moderní.
Dominantou vnitřního prostoru jsou dynamicky tvarovaná sedadla s optimální tuhostí a zesílenými bočnicemi. Samozřejmostí je možnost jejich výškového nastavení u řidiče i spolujezdce. Hliníkové pedály jsou rovněž standardem verze GT Line. Bohatá výbava dále zahrnuje automatickou klimatizaci a automatické stěrače. Ve standardu GT Line je také audiosystém Peugeot Connect Radio, který využívá sedmipalcového dotykového displeje. Na seznamu výbavy na přání je rovněž navigační systém s desetipalcovým displejem.
Oba palubní systémy nabízí široké možnosti konektivity, samozřejmostí je bluetooth a v neposlední řadě také Android Auto a Apple Car Play. Displej dominující horní části přístrojové desky by mohl být ještě větší. Jeho ovladatelnost a čitelnost je však na velmi dobré úrovni. Jízdu ve městě usnadní přední a zadní parkovací senzory se zadní kamerou nebo elektrická parkovací brzda. Na dálnici naopak přijde vhod tempomat s omezovačem rychlosti včetně doporučení maximální povolené rychlosti.
Materiály v interiéru jsou velmi dobře zpracované a působí hodnotným dojmem. To platí nejen o přístrojové desce, ale i středovém tunelu nebo výplních dveří. Samozřejmostí je řada bezpečnostních systémů a nechybí ani několik odkládacích schránek. Výhradu máme proti přístrojovému systému i-Cockpit. Ten se sice u vyšších verzí výbavy nově chlubí perfektně vyvedeným 3D efektem, při optimálním nastavení posezu ale horní část věnce volantu zakrývá přístrojový štít. Bohužel se to týká nejen řidičů vyššího vzrůstu. Samozřejmě, že lze nastavit volant tak, aby bylo dobře vidět na přístroje. Tohle řešení bude ale pravděpodobně u většiny v rozporu se základními pravidly správného posezu za volantem. A to je podle nás příliš velký kompromis.
Pochvalu naopak zaslouží vnitřní prostor testované novinky. Na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Přestože zadní řada sedadel má trochu kratší sedáky, rovněž poskytují dostatek místa pro pohodlné cestování. Příjemně jsme byli překvapeni také dostatečným prostorem v oblasti hlavy a to i přes svažující se střechu. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 434 litrů a po sklopení zadních sedadel do vozu naložíte až 1467 l nákladu. Potěší také pravidelný tvar, dvojitá podlaha a přítomnost plnohodnotné rezervy. Bravo!
Pod kapotou Peugeotu 2008 můžete mít buď jeden z trojice benzinových tříválců nebo pohonnou jednotku 1.5 BlueHDi. My jsme testovali variantu s čtyřválcovým turbodieselem pod kapotou, která přináší především mimořádně ekonomický provoz. Novinka pod kapotou vznikla úpravou motoru 1.6 BlueHDI, konkrétně byl objem zmenšen zkrácením zdvihu. Samozřejmostí byly i další úpravy, pohonná jednotka například dostala nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Nejvyšší výkon motoru činí 96 kW při 3750 ot/min. a největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Díky těmto parametrům motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.
Při jízdě jsme ocenili zejména kultivovaný chod pohonné jednotky a také vynikající odhlučnění. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla. Avizovaný čtyřválec je v nabídce buď s manuální převodovkou nebo testovaným osmistupňovým automatem z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách.
Jednou z hlavních výhod zkoušeného motoru je mimořádně úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Mimo město se spotřeba pohybuje pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Zamrzí snad jen malá nádrž, která má objem 41 litrů.
Přestože se od malého hatchbacku 208 liší podvozek testovaného crossoveru pouze jinou nápravnicí, jízdní vlastnosti zaslouží pochvalu. Auto se v zatáčkách příliš nenaklání a podvozek dokáže obstojně žehlit nerovnosti. Nečekejte však kdovíjaký jízdní komfort, tlumiče Peugeotu 2008 mají spíše tužší charakter. Obzvláště to platí na sedmnáctipalcových kolech. Občas tedy automobil bojuje s příčnými nerovnostmi. Na poměry malých vozů jsou ale jízdní vlastnosti nadprůměrné.
Řidič má k dispozici tři jízdní režimy, které lze měnit ovladačem na středové konzoli. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází ke změně charakteru pouze posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce plynového pedálu. Ve sportovním módu zamrzí snad jen fakt, že převodovka až příliš vytáčí motor, což je u turbodieselu spíše kontraproduktivní. Lepší je tedy řadit pomocí pádel pod volantem. Pochvalu zaslouží brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot 2008 1.5 BlueHDI je elegantní crossover nižší třídy s nadprůměrně prostorným interiérem. Vznětový motor zaslouží pochvalu za úsporný provoz a mimořádně kultivovaný jízdní projev. Podvozek poskytuje agilní jízdní vlastnosti a vnitřek vozu zaujme řadou kvalitních materiálů. Diskutabilní je pouze ergonomie, která je v rozporu se základními pravidly správného posezu za volantem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 2008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 BlueHDi EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 195 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,2 / 3,5 / 3,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 434 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 41 |
Pohotovostní hmotnost: | 1344 Kg |
Nosnost: | 426 Kg |
Základní cena: | 387 000 Kč (Active, 1.2 PureTech 100 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 562 000 Kč (Allure, 1.5 BlueHDi 130 EAT8, akční cena) |