Opel nedávno zahájil prodej šesté generace oblíbeného modelu corsa. Revolucí je především nová platforma koncernu PSA, jehož součástí je i automobilka Opel. Testovali jsme nejúspornější variantu s naftovou patnáctistovkou pod kapotou. Jaké jsou naše první dojmy?
Malý automobil s velkou tradicí. Tak lze pojmenovat Opel Corsa, který se těší velké oblibě a to už téměř po čtyři desetiletí. Svůj podíl na tom má bezesporu fakt, že je tento model právem považován za průkopníka v oblasti špičkových technologií. Specialitou Opelu navíc je, že nejmodernější prvky automobilů vyšších tříd velmi často integruje právě do malých automobilů. Novinka ale na první pohled zaujme především atraktivním designem.
Šestá generace Opelu Corsa měří 4060 mm a oproti přechozímu provedení se chlubí prodlouženým rozvorem na 2538 milimetrů. Asi tedy nikoho nepřekvapí, že se v daném segmentu jedná o jeden z největších automobilů. Oku lahodí dynamicky laděná linie střechy, jež připomíná elegantní kupé. Řidič sedí za volantem o 28 mm níže, což přináší nižší těžiště s pozitivním vlivem na lepší jízdní vlastnosti vozu.
Design karosérie byl optimalizován s důrazem na co nejlepší koeficient odporu vzduchu. Výsledkem je špičková hodnota Cx 0,29. Díky tomu je nová Corsa jedním z nejaerodynamičtějších vozů na trhu, k čemuž přispívá i menší čelní plocha - pouhých 2,13 m2. Zajímavé hodnoty odporu vzduchu bylo dosaženo například kompletním zakrytím podvozku a to od motorového prostoru až po zadní nápravu, což vylepšuje proudění vzduchu. Líbí se nám také spojler u zadní hrany střechy, který opět usnadňuje proudění vzduchu a eliminuje turbulence. Spojler snižuje i aerodynamický vztlak zadní nápravy a zlepšuje stabilitu automobilu zejména ve vysokých rychlostech.
Výrazná proměna exteriéru corsy v porovnání s předchozí generací se nám líbí. Ačkoliv design stále koresponduje s městským stylem, oceňujeme dynamické křivky a odlišnou architekturu v porovnání s koncernovým Peugeotem 208. Německá DNA se tedy z šesté generace Opelu Corsa rozhodně nevytratila. Už na první pohled je jasné, že novinka zaujme zejména zákazníky s konzervativnějším vkusem.
Výrazné překvapení nelze hledat ani v interiéru. Na rozdíl od Peugeotu 208 sází Opel Corsa na standardní uspořádání přístrojové desky. Jednoduchost je i v moderní době asi nejlepším řešením a to především s ohledem na intuitivní ovládání. Dominantu středového panelu námi testovaného vozu představuje sedmipalcový dotykový displej s navigací, který je součástí výbavy Elegance. V rámci výbavy na přání je také v nabídce multimediální systém s displejem o rozměru deset palců. Novinkou je služba „Opel Connect“, která umožňuje přímé spojení s asistenční centrálou při poruše či nouzové volání v případě havárie.
A jak je na tom interiér v oblasti vnitřního prostoru? Na předních sedadlech je dostatek místa a pochvalu zaslouží zejména prostor v oblasti šířky interiéru. Navíc se vpředu sedí opravdu nízko, což ocení zejména osoby vyššího vzrůstu. Vzadu je nadprůměrně prostoru v oblasti nohou a to hlavně při porovnání s konkurenty B segmentu. Vyšším jedincům ale může chybět místo nad hlavou. Zavazadelník má objem 309 litrů a je velmi dobře využitelný. Velikostně se jedná o průměr třídy a splní nároky většiny zákazníků.
Přístrojová deska je kvalitně zpracovaná, chybělo nám snad jen více měkčených plastů. K dispozici je řada prvků personalizace zahrnující plně digitální přístrojový štít nebo kožené čalounění interiéru. Tato komfortní výbava je pochopitelně součástí příplatkové výbavy stejně jako vyhřívaný volant nebo kožená sedadla s masážní funkcí u řidiče. Přestože jsme testovali automobil v nejvyšší výbavě Elegance, příplatkovými prvky vůz nehýřil. I tak jsme ocenili přehlednost klasických analogových přístrojů a v neposlední řadě jednoduchost ovládání klimatizace klasickými ovladači.
Opel Corsa může být vybavena řadou asistenčních systémů a bezpečnostních prvků. Za zmínku stojí technologie neoslňujících světlometů IntelliLux LED® Matrix (+16 tis. Kč), která je známá zejména z automobilů vyšších tříd. Díky automobilce Opel se tak vůbec poprvé objevují ve třídě malých vozů.
Pozornost zaslouží i další asistenční systémy, jako například čtení dopravních značek, adaptivní tempomat nebo senzory chránící boční prvky karosérie, které nabízí vyšší míru bezpečnosti. Posledně zmiňovaný systém varuje v situacích, kdy jsou boky vozu ohroženy nárazem do překážky (zdi, sloupky, atd.) při manévrech v rychlostech do 10 km/h.
Mezi další systémy patří senzory mrtvého úhlu a různé asistenty parkování (od parkovacího pilota až po 180° panoramatickou parkovací kameru na zádi). Systém udržování v jízdním pruhu se také v modelové řadě Corsa objevuje vůbec poprvé. Pokud elektronika detekuje nezamýšlené vybočení z jízdního pruhu, upozorní řidiče výstražným signálem a korekčním pootočením volantu.
Přísné ekologické lobby naftovým motorům dnes příliš nepřeje a vyšší výrobní náklady rovněž znevýhodňují pozici na trhu. Obzvláště to platí v nižší cenové kategorii vozů segmentu B, kde je relativní rozdíl v pořizovacích nákladech zkrátka vyšší. Právě proto naftové motory pod kapotou malých vozů generují v současnosti menšinu prodejů a vyžadují tedy specifického zákazníka.
Testovaná pohonná jednotka o objemu 1499 cm3 má nejvyšší výkon 75 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 250 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Motor je kultivovaný a chlubí se poměrně tichým chodem. Navíc se do interiéru nepřenáší prakticky žádné vibrace. Naopak dynamikou motor příliš neoslní. Svůj podíl na tom mají i delší převody šestistupňové manuální převodovky, která je jedinou volbou pro tento motor.
Největší výhodou avizované motorizace je samozřejmě spotřeba pohonných hmot. Při běžném tempu jsme jezdili na hranici 4 l/100 km. Ale i ve městě se apetit motoru drží zkrátka a spotřebuje pěti litrů na sto kilometrů. Při dálniční jízdě rychlostí 130 km/h točí motor 2100 ot/min a spotřeba se pohybuje kolem 4,9 l/100 km. V kombinaci s palivovou nádrží o objemu 41 litrů se dojezd na jedno tankování blíží hranici 1000 kilometrů. Bravo!
Jak jsme zmiňovali již v úvodu, automobil sdílí nejen techniku, ale i platformu CMP s novým Peugeotem 208, přestože oba vozy vypadají odlišně. Charakter podvozku Opelu Corsa je spíše měkčí, díky čemuž se dobře vypořádá s většími nerovnosti našich silnic. Především kvůli příplatkovým sedmnáctipalcovým kolům však vůz dokáže rozhodit delší série nerovností. Velmi dobrou jízdní stabilitu v zatáčkách na kvalitním povrchu zajišťuje odlehčená konstrukce auta a relativně nízké těžiště. Pohotovostní hmotnost činí příznivých 1165 kg a hmotnost nejlehčí verze prezentované novinky se dokonce pohybuje pod magickou hranicí jedné tuny. Ve srovnání s předchozí generací je nový model o 108 kg lehčí, což znamená cca 10% úsporu hmotnosti.
Šestá generace Opelu Corsa je výsledkem nové spolupráce konstruktérů automobilky Opel s koncernem PSA. Auto si stále udržuje německé geny a oproti extravagantně pojatému sourozenci Peugeot 208 působí konzervativnějším dojmem. Turbodiesel 1.5 CDTI je mimořádně úsporný a kultivovaný, v oblasti dynamiky bychom ale čekali více. Relativně příznivou pořizovací cenu nové corsy poněkud kazí dražší příplatková výbava. Potěší naopak sportovní posez za volantem a v neposlední řadě i komunikativní řízení.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Corsa |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 CDTI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 75 / 3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 188 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 3,8 / 3,1 / 3,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 309 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 41 |
Pohotovostní hmotnost: | 1165 Kg |
Nosnost: | 495 Kg |
Základní cena: | 289 990 Kč (Corsa, 1.2 55 kW, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 379 990 Kč (Edition, 1.5 CDTI, akční cena) |