Volkswagen Touareg se prodává již od roku 2002 a za tu dobu si získal řadu skalních příznivců. Jedná se o největší SUV od Volkswagenu, které právě v tomto segmentu budí náležitý respekt. Jedinou benzinovou motorizací je šestiválec 3.0 TSI, který jsme podrobili redakčnímu testu.
Před dvěma lety Volkswagen zahájil prodej již třetí generace vlajkového modelu Touareg. Nejprve byl k dispozici pouze s motorem 3.0 TDI, avšak ve dvou výkonových variantách. Později ho doplnil špičkový naftový osmiválec 4.0 TDI a také zážehový motor 3.0 TSI. Jak se jezdí s benzinovou variantou?
Model wolfsburgské automobilky již na první pohled působí opravdu majestátně. Standardní variantu zdobí řada chromovaných prvků, což vozu přidává na eleganci. V testovaném provedení s paketem Black Style, však chrom nahradil černý lak, který zdůrazňuje originalitu a autu propůjčuje neotřelý vzhled.
Součástí této výbavy je například černá leštěná mřížka chladiče, černě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné lišty oken. V kombinaci s černě lakovanými koly Suzuka Black o rozměru 21 palců a perleťově bílým lakem karosérie se jedná o exkluzivní kombinaci. Nejvyšší výbava R-line jen potvrzuje ultimativní charisma testovaného provedení.
V porovnání s druhou generací je současný model o 77 milimetrů delší. Jeho karosérie je tedy dlouhá 4878 mm. Auto je o 44 mm širší a o 30 mm nižší, než u předchůdce. Rozvor se prodloužil na 2894 milimetrů s pozitivním vlivem na vnitřní prostor. Přední část zaujme nejen černou mřížkou chladiče, ale také moderními světlomety s LED technologií, které vůz opticky ještě více rozšiřují. Celková šířka karosérie činí solidních 1984 milimetrů.
Střecha s mírným svažováním může být za příplatek vybavena efektním panoramatickým oknem, které prosvětlí prostorný interiér. Zadní části auta dominuje výrazný nápis Touareg mezi sdruženými světlomety. Také jejich světelnou techniku tvoří LED diody. Díky rozměrné karosérii a kontrastní barevné kombinaci, budí testovaný vůz veliký respekt. Nutno také dodat, že zajímavě tvarovaná příď auta a dynamicky pojatá výbava Black Style působí nezaměnitelným dojmem.
Hlavní dominantou interiéru je příplatkový systém Innovision Cockpit. Ten se skládá z patnáctipalcové obrazovky infotainmentu a dvanáctipalcového displeje v přístrojovém štítu. Za nemalý příplatek 82.500 Kč dostává řidič vysoce moderní digitální prostředí, kterému nechybí například ani bezdrátové nabíjení.
Přestože systém nepůsobí tak intuitivně jako architektura s klasickými ovladači, nabízí daleko více funkcí. Samotný displej infotainmentu je skutečně obrovský. V rámci dotykového ovládání jsou však nespornou výhodou velká tlačítka. Ta se ovládají daleko lépe. A pokud by byl pro vás systém přeci jen příliš komplikovaný a raději byste ocenili konzervativní klasiku, případně ušetřili nemalé prostředky, můžete zvolit analogové budíky v kombinaci s 9,2“ obrazovkou.
Vnitřek třetí generace modelu Touareg se chlubí dostatečně dimenzovaným prostorem a to prakticky pro všechny cestující. I přes relativně širokou středovou konzoli, nabízí hodně místa pro nohy a pochvalu si zaslouží také prostor v oblasti ramen a hlavy. Přední sedadla potěší optimální tvrdostí a solidním bočním vedením. Komfort zajišťují poměrně dlouhé sedáky a v neposlední řadě také široké možnosti nastavení.
Sedadlům nechybí účinné ventilování a dokonce ani variabilní intenzita vyhřívání pro různé části sedadla. Samozřejmostí je také oddělitelné nastavení sevření bočnic pro opěradla i sedáky. Doslova lahůdkou je řada masážních programů, které jsou funkční a zajišťují důležité uvolnění těla. Vše se pochopitelně ovládá především prostřednictvím infotainmentu.
Vzdušnost interiéru a naladění sedadel na komfortní notu se projevuje i vzadu. Zadní lavici lze podélně posouvat, což umožňuje měnit prostor pro nohy a zároveň velikost zavazadelníku. Snad jen svažující se střecha s panoramatickým oknem limituje místo pro hlavu vzrostlých cestujících.
Objem zavazadlového prostoru činí úctyhodných 810 litrů, avšak pouze v případě, že je zadní řada sedadel posunuta maximálně vpřed. Po sklopení opěradel druhé řady vzniká naprosto rovná plocha. Líbí se nám také skvělý přístup do zavazadelníku, stejně jako vysoko se zdvihající víko. Touareg se prodává pouze v pětimístném provedení, takže na převoz sedmi osob rovnou zapomeňte.
Benzinový šestiválec 3.0 TSI je v současnosti jediným zážehovým motorem pod kapotou Volkswagenu Touareg. Přestože mluvíme o jakémsi základu v rámci nabídky motorizací, příznivce benzinových motorů můžeme rovnou uklidnit. Výkonové parametry testovaného šestiválce jsou více než důstojné, a tak je konkrétní volba spíše na individuálních preferencích každého potenciálního zájemce. Pro maximální jízdní výkony samozřejmě doporučujeme zvolit ultimativní vznětový osmiválec. Námi testovaná pohonná jednotka má ale jiné přednosti.
Hlavní výhodou je totiž mimořádně kultivovaný projev. V rámci většiny jízdních režimů nebudete o motoru prakticky vůbec vědět a přitom se stále můžete spolehnout na dostatečný výkonový potenciál. Aby také ne, vždyť nejvyšší výkon motoru činí 250 kW. Největší točivý moment 450 Nm pak vrcholí v širokém pásmu 1340 – 5300 ot/min. Motor tedy perfektně zabírá již v nízkých otáčkách a lineárně táhne až do vysokých otáček.
Spojení motoru s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem je povedené. Ani u benzinového motoru se ale automat nedokázal zcela zbavit prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu a občasného cukání při popojíždění. Nutno ale dodat, že ve srovnání s naftovým třílitrem je reakce motoru rychlejší. Při dálniční stotřicítce automobil hýčká příjemným tichem a motor točí příznivých 1850 ot/min. A jaká je spotřeba pohonných hmot?
Oproti naftovému třílitru je samozřejmě nutné počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 10 l na sto kilometrů, ve městě pak palubní počítač ukazoval 14 l/100 km. Dálniční cestování podle předpisů znamená apetit deseti litrů. Dostatečný jízdní dojezd testovaného vozu na jedno natankování zajišťovala nádrž o objemu 90 litrů, jejíž zvětšený objem je součástí výbavy na přání.
Volkswagen Touareg se na silnici chová mimořádně sebevědomě a i přes obrovská kola o rozměru 21 palců se žádného poskakování na nerovnostech nedočkáte. Svůj podíl na tom bezesporu má příplatkové vzduchové odpružení. Jeho součástí je i natáčecí zadní náprava nebo adaptivní vyrovnávání náklonu karosérie. Právě natáčení zadní nápravy považujeme u auta těchto rozměrů za smysluplné. Zadní náprava se natáčí v opačném směru než přední do 37 km/h, ve vyšších rychlostech pak stejně. Tato funkce je znát především při popojíždění po městě nebo parkování a můžeme jí jednoznačně doporučit.
Vzduchové odpružení nabízí opravdu skvělý komfort a dokáže s přehledem odfiltrovat i velké nerovnosti. V rychle projížděných zatáčkách navíc skvěle pomáhají aktivní stabilizátory. Systém vzduchového odpružení navíc upravuje světlou výšku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Ty lze měnit buď kruhovým ovladačem na středovém panelu nebo prostřednictvím infotainmentu. K dispozici jsou módy Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Offroad a Snow. Ale i světlou výšku automobilu lze nastavit manuálně prostřednictvím dalšího kruhového ovladače na středovém panelu.
Například v rámci jízdního režimu Sport dojde ke snížení světlosti o 15 milimetrů a o dalších 20 mm se auto přiblíží silnici po překročení rychlosti 120 km/h. Až o 70 milimetrů lze auto zvýšit při jízdě náročným terénem na celkových 258 mm. Právě v těchto podmínkách pomáhá multifunkční středový diferenciál Torsen, který lze přizpůsobit pro jízdu na specifickém povrchu.
Tato funkce je k dispozici s Offroad paketem, který kromě větší palivové nádrže, zahrnuje přídavné jízdní režimy. Na výběr je nastavení pro štěrk, písek, dále automatický a individuální režim (Expert). Samozřejmostí jsou také plastové a plechové spodní ochranné kryty a v neposlední řadě i fólie laku.
Na rozdíl od první generace tohoto modelu se otevřených diferenciálů s uzávěrkami a redukční převodovkou bohužel nedočkáte. I tak ale auto poskytuje velmi slušnou průchodnost terénem. Solidní jsou také nájezdové úhly a schopnost křížení náprav. Limitem v těžkých podmínkách tak zůstávají snad jen použité pneumatiky testovaného vozu.
Praktickou funkcí pneumatického odpružení je také přizpůsobení nakládání zavazadel. Zmáčknutím tlačítka v samotném zavazadelníku tak uvedete vůz do nejnižší polohy, což usnadní manipulaci s těžkým nákladem.
Volkwagenu Touareg 3.0 TSI ve špičkové výbavě R-line lze právem považovat za luxusní SUV nejvyšší kategorie. Auto se může směle postavit konkurentům jako BMW X5, Range Rover Sport nebo Mercedes-Benz GLE. Oproti koncernovým SUV ze stáje Audi se odlišuje především jinak pojatým stylem, což například potvrzuje atraktivní paket Black Style. S modely Q7 a Q8 pak Volkswagen Touareg samozřejmě sdílí totožnou platformu.
Pohonná jednotka 3.0 TSI potěší vyznavače benzinových motorů preferující kultivovaný a mimořádně tichý chod před nízkou spotřebou pohonných hmot. Další výhodou je především lépe fungující spojení s automatickou převodovkou a v neposlední řadě také solidní zátah v nízkých otáčkách.
Volkswagen si kvality svého luxusního SUV uvědomuje a nechá si za ně velmi dobře zaplatit. Základní cenovka s motorem 3.0 TSI činí téměř 1,8 milionu korun, avšak v nejvyšší výbavě a řadou příplatkových prvků se klidně dostane o další milion výše. Nutno ale dodat, že stylu má testovaný model na rozdávání!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Touareg |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 3.0 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový šestiválec |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 2995 ccm |
Nejvyšší výkon: | 250 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 450 / 1340-5300 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 11,8 / 7,3 / 9,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 810 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 90 |
Pohotovostní hmotnost: | 2005 Kg |
Nosnost: | 775 Kg |
Základní cena: | 1 520 900 Kč (3.0 TDI, Touareg) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 776 900 (3.0 TSI, Elegance) |