Veliký liftback v nejvyšší výbavě je snem snad všech českých rodin a v neposlední řadě i neustále pendlujících manažerů. Auto nabízí vysokou míru jízdního komfortu a v kombinaci s dvoulitrovým TDI pod kapotou také mimořádně úsporný provoz.
Modernizovaná Škoda Superb byla představena v minulém roce a to včetně zcela nové hybridní verze iV nebo atraktivního provedení Scout. U standardního varianty ale nečekejte žádné významné změny. Povedený facelift se zaměřil zejména na vyladění detailů a to především z pohledu designu. Za zmínku však rozhodně stojí nová generace naftového motoru 2.0 TDI 110 kW s interním označením EVO, který jsme podrobili našemu redakčnímu testu.
Přestože nedávná modernizace největší škodovky byla spíše kosmetického charakteru, testovanému vozu v nejvyšší výbavě Laurin & Klement to opravdu sluší. Auto dostalo nepřehlédnutelný nápis Škoda na víko zavazadelníku. Nový je i zadní nárazník, díky kterému karosérie varianty liftback narostla o osm milimetrů na celkových 4869 mm.
Vpředu zaujmou snížené přední světlomety, které nyní zasahují až k masce chladiče. Full LED technologii využívají nejen přední světla, ale také nově tvarované mlhovky a sdružené zadní svítilny. Ty jsou nyní propojeny výraznou chromovou lištou. Variantu Laurin & Klement zvenku poznáte podle označení výbavy na předním blatníku a pozornosti neujdou ani atraktivní osmnáctipalcová kola.
Interiér Škody Superb je již tradičně velmi prostorný a působí kvalitně zpracovaným dojmem. Pochvalu zaslouží pohodlná sedadla čalouněná kvalitní kůží. Ty zároveň poskytují skvělou boční oporu. Sedadla se v testované luxusní výbavě navíc chlubí účinným ventilováním, které je nově ve standardu. To platí i pro vyhřívaný volant. Námi testovaným vůz byl vybaven i příjemnou masážní funkcí, která je však k dispozici pouze pro sedadlo řidiče. Nedávná modernizace dále přinesla například ambientní osvětlení, jehož součástí je mimo jiné promítání nápisu Škoda na vozovku po otevření dveří. Za zmínku stojí i rozšířená nabídka asistenčních systémů pro všechny výbavové stupně nebo bezklíčový vstup se startovacím tlačítkem.
Uvnitř potěší i osvětlené odkládací schránky ve dveřích a v neposlední řadě také nový organizér pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru. Ten se skládá z dělené nízké přihrádky zajišťující bezpečný převoz různých věcí. V interiéru jsme ocenili některé nové dekorační materiály, díky kterým vypadá vnitřek vozu ještě atraktivněji.
Samozřejmostí testované varianty Laurin & Klement je i virtuální přístrojový panel. Ten umí zobrazit řadu informací včetně výstupu z navigace přímo před očima řidiče. Námi testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovým infotainmentem Columbus s barevným dotykovým displejem o rozměru 9,2 palce. Nabízí široké možnosti konektivity včetně funkce zrcadlení chytrého telefonu nebo bezdrátového dobíjení. Nechybí ani Wi-Fi či konektivita LTE.
Superb pochopitelně stále nabízí královský prostor na zadních sedadlech, který snese srovnání s nejluxusnějšími vozy a hodně se toho zlepšilo i v oblasti šířky interiéru. Velký zavazadlový prostor testovaného liftbacku má objem 625 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel lze do vozu naložit až úctyhodných 1760 litrů nákladu.
Dvoulitrové TDI s nejvyšším výkonem 110 kW je oblíbenou pohonnou jednotkou. Nová varianta s interním označením EVO však doznala několika změn. Hlavní novinkou je zejména nové turbodmychadlo, jehož proměnnou geometrii lopatek nově ovládá elektrický aktuátor. Díky tomu má rychlejší a přesnější odezvu. Vstřikování common-rail pracuje až s tlakem 2200 barů a kliková hřídel nově používá ocelové písty pro snížení tepelných ztrát a rychlejší spalování. Motor se také chlubí rychlejším dosažením provozní teploty a to díky oddělenému chlazení válců a bloku motoru. A jaké jsou výkonové parametry této pohonné jednotky?
Nejvyšší výkon 110 kW je k dispozici v rozmezí 3000 – 4200 ot/min. a maximální hodnota točivého momentu 360 Nm pak vrcholí při 1700 – 2750 ot/min. Motor nabízí solidní dynamiku při nízké spotřebě pohonných hmot. Oceňujeme také kultivovaný chod pohonné jednotky a dobré odhlučnění. Nutno dodat, že v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG poskytuje motor vyšší točivý moment. Ten totiž se standardním šestistupňovým manuálem dosahuje hodnoty 340 Nm.
Právě dvouspojkový automat byl součástí i námi testovaného vozu a nutno dodat, že si s vozem perfektně rozumí. Oproti některým koncernovým vozům chválíme o něco plynulejší reakce při popojíždění. I tak by se mělo na tomto neduhu převodovky ještě zapracovat. Obecně je však DSG velmi pohodlným společníkem nejen ve městě a chválíme zejména rychlou změnu převodových stupňů. Samozřejmostí je také sportovní režim a možnost manuálního řazení pomocí pádel pod volantem. Právě v tomto režimu dokáže automatická převodovka reagovat na pokyny řidiče s minimální prodlevou. Na dálnici při 130 km/h udržuje DSG otáčky pod hranicí 2000 ot/min., což přispívá k úsporné jízdě a vysokému jízdnímu komfortu.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 5,2 l/100 km. Ve městě a na dálnici počítejte se spotřebou kolem šestilitrové hranice. To jsou fantastické hodnoty na téměř pětimetrový liftback s automatickou převodovou!
Součástí standardní výbavy Laurin & Klement je rovněž volič jízdních režimů Driving Mode Select. Ten mění nastavení převodovky, posilovače řízení, podvozku nebo reakci plynového pedálu dle zvoleného jízdního režimu. K dispozici jsou módy Comfort, Normal, Eco, Sport a Individual.
Vlajková loď automobilky má ve standardní výbavě mimo jiné i adaptivní podvozek DCC, jehož charakteristiku lze měnit zmiňovaným voličem jízdních režimů. Ve standardním nastavení Normal už není nový Superb tak houpavý v porovnání s předchozí generací. I tak jsme při jízdě preferovali sportovní mód tlumičů v rámci jízdního režimu Individual. Při svižné jízdě po okreskách tak automobil poskytuje více jistoty a karosérie se tolik nenaklání.
Podvozek také zaslouží pochvalu za vyvážené jízdní vlastnosti. Dlouhý liftback (4862 mm) není zbytečně nedotáčivý a působí neutrálním dojmem. Auto se chlubí i dobrou stabilitou na dálnicích při vyšších rychlostech. Potěší i tlačítko vypínatelné stabilizace. V rámci modernizace výrobce také zapracoval na odhlučnění motorového prostoru, za což zaslouží palec nahoru. K lepšímu jízdnímu komfortu by však podle nás prospělo zapracovat i na odhlučnění podvozku.
Volbou režimů můžete ovlivnit i nastavení tuhosti řízení, které je průměrně komunikativní bez větší snahy návratu do středové polohy. U takto velkého vozu oceníte brzdy, jež se dobře dávkují a nevadnou ani při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu.
Modernizovaná Škoda Superb v nejvyšší výbavě Laurin & Klement je pohodlným vozem s mimořádně prostorným interiérem na poměry daného segmentu. S přepracovaným dvoulitrovým turbodieselem jezdí opět o něco lépe a to i přes drobné výtky k plynulosti jinak skvělé automatické převodovky DSG. Milovníci komfortu jistě ocení i modernější prvky interiéru a méně houpavý podvozek u varianty s adaptivními tlumiči DCC.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 2.0 TDI AP |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 140/3000-4200 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 360/1700-2750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,4 / 3,6 / 3,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 625 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: | 1575-1751 Kg |
Nosnost: | 496 - 672 Kg |
Základní cena: | 694 900 Kč (1.5 TSI 110 kW ACT, Ambition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 809 900 Kč (2.0 TDI AP, Ambition) |