Čtyřmístné kupé s ostře řezanými tvary, dlouhými dveřmi a velkými koly? To je Lexus RC, který se u nás prodává pouze s hybridním pohonem. Přestože tento model tvarově připomíná sportovní vůz, jeho hlavní předností je především komfort a klid.
Lexus RC se vyrábí už více než pět let a před časem prošel decentní modernizací. Inspirací bylo zejména extravagantní kupé LC, jehož design stále budí velkou pozornost. Přestože se ještě nedávno o pohon modelu RC staral vedle hybridního pohonu také přeplňovaný dvoulitr 200t, dnes ho již v nabídce českého dovozce nenajdete. Především díky hybridnímu pohonu se z Lexusu RC stává mimořádně tichý společník pro jakékoliv cesty. A pokud chcete opravdu něco ostrého, za pozornost bezesporu stojí špičková varianta RC F.
Design Lexusu RC se opravdu povedl a budí pozornost prakticky všude, kam s ním vyrazíte. Dvojnásob to platí o námi testovaném provedení v tmavě červené metalíze. Nadčasový exteriér tudíž vylepšila modernizace spíše kosmetického charakteru. Novinkou jsou jinak tvarované světlomety pro denní svícení a také upravená grafika zadních světel. Opomenout nelze ani členitější zadní část nebo nový rastr přední masky.
Testovaný model ve výbavě F-Sport navíc přidává řadu atraktivních prvků. Za zmínku stojí originální LED světlomety vpředu, přední maska s voštinovou strukturou nebo devatenáctipalcová kola v tmavém titanovém odstínu. Samozřejmostí je také agresivnější přední nárazník a v neposlední řadě loga F Sport na bocích karosérie.
Přední kapota vystupuje vysoko nad kryt chladiče, čímž vozu dodává poměrně agresivní vzhled. Dynamiku zdůrazňují také zvýrazněné prahy a originální vnější zpětná zrcátka. Relativně dlouhá záď možná není tak výstřední, ale i zde překvapí ostře řezané sdružené svítilny s technologií LED. Kouzlo designu karosérie Lexusu RC je zejména v tom, že vypadá doslova úchvatně snad z každého úhlu pohledu. Díky dlouhé kapotě a minimalistické kabině, kterou zakončuje výrazně tvarovaná záď, tak můžeme s klidem konstatovat, že se jedná o jedno z nejhezčích kupé na trhu.
Po usednutí za volant překvapí poměrně členitá přístrojová deska. V porovnání s exteriérem působí poněkud zastarale, avšak zpracování je prvotřídní. Luxusní dojem pak navozuje čalounění bílou kůží. Škoda jen některých méně kvalitních plastů. Sedadla zaslouží pochvalu za dostatečnou délku sedáků a optimální tuhost. Boční vedení je rovněž na vynikající úrovni.
Přístrojová deska má poměrně velké množství tlačítek. Oproti současnému trendu, kdy je ovládání většiny funkcí ukryto v menu multimediálního systému, se jedná o příjemnou změnu! Nutno však poznamenat, že menu infotainmentu Lexusu není zrovna příliš intuitivní a vyžaduje chvíli zvyku. Ovládání prostřednictvím touchpadu prstem je v pořádku, vyžaduje však individuální nastavení citlivosti dotykové plochy a její reakce. Volant obsahuje řadu malých tlačítek a díky skvělému tvarování se velmi dobře drží. Pochvalu zaslouží také grafika přístrojů v samotném kokpitu, škoda jen, že nezvládá komunikaci v češtině.
Vychytávkou je pak možnost zásadní změny uspořádání přístrojů a to zmáčknutím tlačítka na volantu. Hlavní ukazatel se totiž přesune z prostředka doprava, čímž vytvoří odlišný design displeje. Změna grafiky pak proběhne zvolením jiného jízdního režimu. Zajímavostí je také fakt, že jízdní volič automatické převodovky připomíná spíše klasickou řadicí páku. Palec nahoru zaslouží impresivní audiosystém Mark Levinson se 17-ti reproduktory a výkonem bezmála 900W. Právě ten je zárukou skvělé jízdní pohody.
Přístrojová deska poměrně těsně obklopuje posádku vpředu, na nedostatek místa si však nikdo stěžovat nemůže. Zadní sedadla jsou na druhou stranu spíše nouzového charakteru a to hlavně kvůli omezenému prostoru po nohy. Překvapením byl relativně praktický zavazadlový prostor, do kterého naložíte 340 litrů nákladu. Kvůli akumulátorům hybridního systému je samozřejmě nutné počítat s menším prostorem pod podlahou. Limitujícím faktorem může být i poměrně útlý vstupní otvor, s tím je však třeba u sportovního kupé počítat. Naopak oceňujeme možnost sklopení zadních opěradel pro převoz delších předmětů.
Na českém trhu se Lexus RC prodává pouze s hybridní motorizací 300h. Ta kombinuje 2,5 litrový benzinový čtyřválec s elektromotorem. Spalovací pohonná jednotka má nejvyšší výkon 133 kW při 6000 ot/min a největší točivý moment 221 Nm pak vrcholí v rozmezí 4200 – 5400 ot/min. Elektromotor se chlubí maximálním výkonem 105 kW. Celkový přepočtený výkon soustavy činí slušných 164 kilowatů. Zrychlení z 0 na 100 km/h automobilu trvá 8,6 sekundy. Příliš neohromí ani maximální rychlost 190 km/h, kterou limituje zejména hybridní ústrojí.
Pocitově je však jízdní dynamika lepší a to zejména v jízdním režimu Sport. Ten zvolíte otočným ovladačem hned vedle voliče automatické převodovky. Po několika minutách však stejně nakonec zjistíte, že tohle auto bylo stvořeno zejména pro klidné polykání kilometrů nebo pohodlné popojíždění městem. Rozjezdy jsou perfektně hladké především díky hybridní převodovce E-CVT s plynule měnitelným převodem.
K jízdní pohodě přispívá i spalovací motor, který je velice tichý a prakticky bez jakýchkoliv vibrací. V kombinaci s dokonale odhlučněným motorovým prostorem a podvozkem, doprovází samotnou jízdu návykové ticho. A právě to je hlavní předností testovaného vozu. Zkrátka ideální GT pro klidnou jízdu.
Samozřejmě, že i v souvislosti s Lexusem RC 300h máme nějaké výhrady. Tak například zvukový systém Active Sound Control, jenž ve sportovním režimu generuje nejen výraznější zvuk motoru, ale také řazení. Občas bohužel působí umělým dojmem. Systém ASC navíc nelze vypnout, pouze ztlumit.
S výbavou F Sport dostanete adaptivní podvozek ve standardní výbavě, takže si můžete naplno užívat několika jízdních režimů. Nezávislé zavěšení dokáže odfiltrovat nerovnosti našich silnic a zároveň poskytuje skvělou stabilitu. Aby také ne, vždyť v rámci faceliftu dostalo auto nové tlumiče a tužší silentbloky.
Přepracované je také řízení, příliš zpětné vazby od předních kol však nečekejte. Pochvalu ale zaslouží za přesnost a přímočarost. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Kvůli funkci rekuperace elektrické energie jsme si chvilku zvykali na jejich dávkování.
Příjemným překvapení byla spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 7,2 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu spotřeba klesá klidně i k šestilitrové hranici. Dálniční jízda rychlostí 130 km/h pak spotřebuje 7,6 l/100 km. To jsou skvělé hodnoty u vozu s pohotovostní hmotností 1735 kilogramů. V kombinaci s velkou nádrží o objemu 66 litrů tak Lexus RC 300h nabízí velmi slušný dojezd.
Lexus RC 300h je mimořádně pohodlné kupé bez větších sportovních ambicí. Jeho osobitý design se jen tak neokouká a vzbuzuje emoce, kdekoliv s ním zastavíte. Hybridní pohonná jednotka přináší zajímavé úspory a skvěle odhlučněný interiér zajistí doslova návykovou jízdní pohodu. Jedná se tedy o ideální kupé pro uživatele s vytříbeným stylem bez sportovních ambicí za volantem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RC |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 300h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2494 ccm |
Nejvyšší výkon: | 133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 164 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 221 / 4200 - 5400 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,2 / 4,9 / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 340 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: | 1735 Kg |
Nosnost: | 435 Kg |
Základní cena: | 1 350 000 Kč (RC 300h, Executive) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 350 000 Kč |