Menší provedení Land Roveru Discovery nese název Sport a nedávno prošlo výrazným faceliftem. Přestože se toho na první pohled příliš nezměnilo, technika a interiér jsou v porovnání s předchozím modelem zcela nové.
Land Rover Discovery Sport je nejmenším sedmimístným SUV na trhu a spolu s novým modelem Evoque sdílí stejnou techniku. Discovery Sport je ale mnohem praktičtější a o něco větší. Třetí řada sedadel je samozřejmě na seznamu výbavy na přání a podvozková platforma byla upravena pro elektrifikované pohony. Jak se s novým Discovery Sport jezdí jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Už na první pohled je jasné, že změny exteriéru mají pouze kosmetický charakter. Líbí se nám dynamicky tvarované světlomety s novou grafikou a úpravou prošly také nárazníky. Zadní sdružené svítilny mají rovněž nový světelný podpis. Tvar karosérie samozřejmě zůstal zachován a nám se stále líbí. Auto působí vyváženým dojmem především v porovnání se stylovým Range Rover Evoque.
I přes relativně kratší karosérii s délkou 4597 milimetrů je Discovery Sport poměrně mohutným vozem. Je to dáno zejména nadstandardní šířkou a výškou karosérie, která činí 2064 resp. 1727 milimetrů. Prolisy i šířku karosérie navíc zvýrazňuje bílý lak námi testovaného provedení. V kombinaci s šedými koly a ztmavenými zadními skly je na vůz radost pohledět!
Po usednutí do interiéru máme pocit, že jsme v úplně jiném Land Roveru. Běžné materiály vystřídaly prvotřídní plasty a zapracovalo se také na displeji multimediálního systému a většině ovladačů. Ty se chlubí moderním dojmem a snadným ovládáním. Prémiový interiér má také skvělé zpracování a díky jednoduchému designu se jen tak neokouká. Interiér a vlastně i exteriér si s jiným vozem nespletete, za což výrobce zaslouží palec nahoru.
Samozřejmostí jsou nejmodernější prvky, jako například digitální přístrojový štít s širokými možnostmi individuálního nastavení a povedeným grafickým zpracováním. Výtku si zaslouží snad jen za pomalejší odezvu na pokyny řidiče. Částečně dotykově se ovládá i nastavení klimatizace, které se nachází hned pod hlavním displejem multimediálního systému. Kruhovým ovladačem pro změnu teploty u spolujezdce se rovněž ovládá volba jízdních režimů Terrain Response. K proměně dojde zmáčknutím jednoho tlačítka. Toto řešení zaslouží palec nahoru za vtipnost a jednoduchost.
Široký středový displej má příjemné uživatelské prostředí a dobře se ovládá. Za zmínku také stojí sofistikovaný kamerový systém, který například zahrnuje kameru umístěnou venku na střešní ploutvi. Obraz je přenášen na vnitřní zpětné zrcátko, což velmi usnadňuje couvání. Zajímavostí je i systém ClearSight Ground View, který hlídá překážky v bezprostřední blízkosti před vozem a to v momentě, kdy už je řidič kvůli přední části vozu nevidí. Pochvalu zaslouží skvělá kvalita obrazu přenášející se právě ze zmiňovaných kamer na vnitřní displej/zrcátko.
Při jízdě jsme ocenili mimořádně pohodlná sedadla s perfektní boční oporou a optimální tuhostí. Bílo-černá barevná kombinaci interiéru navíc působí exkluzivně, přestože nemusí být příliš praktická. Pohodlně se usadí i cestující vzadu a s ohledem na limitovanou délku karosérie potěší především dostatek místa v oblasti nohou. Druhá řada sedadel je navíc posuvná.
Námi testované provedení bylo vybaveno také třetí řadou sedadel (+35 tisíc korun), kam se překvapivě usadí i dospělá osoba. Komfort pochopitelně očekávat nelze, je to spíše nouzové řešení sloužící zejména pro převoz dětí. Zavazadelník má v pětimístném uspořádání 840 litrů, sedadla ve třetí řadě pak zavazadlový prostor zmenší na 115 litrů. Po sklopení všech opěradel získáte místo pro 1651 litrů nákladu. I v nejužším místě je zavazadlový prostor poměrně široký a líbí se nám jeho využitelnost.
Nabídka motorů pro testovaný model je opravdu široká. Zákazník může vybírat mezi třemi dieselovými motory a dvojicí benzinových jednotek. Jedná se o dvoulitry se čtyřválcovou technikou a příčným uložením. Šestiválec pro tento model bohužel není k mání.
Kromě základní varianty s naftovým motorem D150 a přední poháněnou nápravou jsou všechny pohonné jednotky typu 48V mild-hybrid vybavené devítistupňovou automatickou převodovkou ZF. My jsme testovali variantou D180 s nejvyšším výkonem 132 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 430 Nm pak vrcholí v rozmezí 1500 – 3000 ot/min. Zdvihový objem pohonné jednotky činí 1999 cm3.
Jednou z hlavních předností motoru D180 je mimořádně kultivovaný chod a skvělé odhlučnění. Díky tomu automobil zaručuje velmi dobrý jízdní komfort. Dynamika varianty Discovery Sport D180 je spíše průměrná, což potvrzuje i zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 sekund. Je to dáno relativně vysokou pohotovostní hmotností automobilu, která atakuje dvoutunovou hranici. Nejvyšší rychlost pak činí 201 km/h.
Land Rover Discovery Sport D180 je tedy spíše vhodný pro dálniční přesuny a klidnou jízdu. Při 130 km/h točí motor pouhých 1900 ot/min na devátý stupeň povedeného automatu ZF. S převodovkou si motor skvěle rozumí nejen na dálnici, ale hlavně ve městě. Automat řadí intuitivně a změna jednotlivých rychlostních stupňů je otázkou okamžiku. A jak je na tom vznětový čtyřválec se spotřebou paliva?
V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem osmilitrové hodnoty. Při snaze o úspornou jízdu, ukazoval palubní počítač 7,2 l/100 km, ve městě a na dálnici se spotřeba pohybuje na úrovni 9,0 l na 100 kilometrů. To je vcelku dobrý výsledek na SUV s dvoutunovou hmotností a pohonem všech kol. Jeho dojezd bez tankování navíc nově prodlužuje větší palivová nádrž s objemem 65 litrů.
Land Rover Discovery Sport se řadí do hojně zaplněného segmentu SUV, avšak svými jízdními vlastnostmi převyšuje většinu svých konkurentů. Nedávný facelift navíc přinesl nové zavěšení předních kol s hydraulickými silentbloky a kovanými hliníkovými rameny. K vylepšení rovněž došlo u zadní víceprvkové nápravy typu Integral Link. A jaký je výsledek?
Auto je charakteristické vysokým jízdním komfortem a to i přes absenci vzduchového odpružení. Při jízdě po nerovnostech dokáže odfiltrovat většinu rázů a zároveň si zachovat velmi dobrou stabilitu. Nedotáčivost se projevuje pouze při opravdu extrémním zacházení, jinak se vůz chová neutrálně a hlavně čitelně.
Na rozdíl od většiny SUV se právě testovaný Discovery Sport dokáže velmi dobře vypořádat s jízdou mimo zpevněné komunikace. Nejenže se chlubí pohonem všech kol s možností odpojení kardanu od motoru a zadních kol kvůli snížení ztrát, ale disponuje také řadou efektivních jízdních asistentů Terrain Response.
Samozřejmostí je například systém pro sjíždění prudkých svahů, ECO režim nebo režim pro jízdu na sněhu. Zajímavou vychytávkou je také systém pro změření hloubky brodu. Výrobce uvádí nadprůměrnou hodnotu brodivosti 600 mm a světlé výšky podvozku 212 milimetrů, což se hodí při přejezdu terénních výmolů.
Land Rover Discovery Sport S D180 AWD je prostorným vozem prémiového charakteru, který poskytuje skvělý jízdní komfort. Jako jeden z mála zástupců segmentu SUV umí testovaný Land Rover projet skutečným terénem a v neposlední řadě přináší i jedinečnou image. Pokud vám nevadí absence šestiválcových motorů a požadujete všestranné SUV do nepohody, bude Land Rover tou správnou volbou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Land Rover |
Model: | Discovery Sport |
Karosérie: | SUV |
Motor: | D180 AWD |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon: | 132 / 4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 430 / 1500 - 3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 201 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 6,9 / 5,3 / 5,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 840 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2028 Kg |
Nosnost: | 797 Kg |
Základní cena: | 986 513 Kč (Sport, D150 2WD, MAN) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 179 387 Kč (Sport, D180 AWD, AT) |