Renault Clio Blue dCi 115 – městský rival v novém

Testy
14.01.2020

F T G

Renault Clio Blue dCi 115 – městský rival v novém

Přestože se vzhledově pátá generace Renaultu Clio od předchozího provedení příliš neliší, není pochyb o tom, že se jedná o zcela nový model. Testovali jsme skvěle vybavené provedení s výbavou Intens a vznětovou patnáctistovkou pod kapotou.

Renault Clio se okamžitě po uvedení na trh, v roce 1990, těšil velkému zájmu. Především ve Francii sklízel jedno ocenění za druhým a před několika lety se dokonce zařadil mezi nejlépe prodávané vozy segmentu B v Evropě. Pátá generace dostala zcela přepracovanou techniku, výrobce hodně zapracoval především na motorech, podvozku a v neposlední řadě interiéru vozu.

Kosmetické změny

Exteriér testované novinky prošel pouze drobnou úpravou, protože už čtvrtá generace představila pokrokový design. Konstruktéři se tedy nyní soustředili hlavně na ostatní atributy. Karosérie je ve srovnání s předchůdcem o 30 milimetrů nižší a 14 mm kratší. Díky optimalizované podvozkové platformě však nabízí větší vnitřní prostor.

Největší změnou při pohledu na vůz je větší maska chladiče a v neposlední řadě také diodové hlavní světlomety. Ty má Renault Clio již ve standardní výbavě, což bylo doposud v tomto segmentu nevídané. Líbivě také působí výraznější prolisy na kapotě a také atraktivní deflektory. Větší světlomety vzadu jsou elegantnější a opticky rozšiřují zadní část automobilu. Testované provedení se rovněž chlubilo atraktivním oranžovým lakem, který je u páté generace novinkou.   

Radikální změny uvnitř

Po usednutí do vozu je jasné, že v interiéru doslova nezůstal na kameni kámen. Nový volant se chlubí intuitivnějšími ovladači a lépe se drží. Přístrojová deska je subtilnější a nabízí více místa pro nohy řidiče a spolujezdce. Materiály samotné přístrojové desky jsou kvalitní a skvěle zpracované. Měkčené plasty jsou samozřejmostí a potěší i nápaditá barevná kombinace jednotlivých panelů.

I přes nižší karosérii se nové Clio chlubí dostatkem místa ve všech směrech. Přední sedadla jsou pohodlná a mají dostatečné boční vedení i optimální délku sedáků. Také vzadu se relativně pohodlně usadí i osoba vyššího vzrůstu. Tenčí opěrky hlavy v kombinaci s užšími sloupky zajišťují skvělý výhled z vozu. Objem zavazadlového prostoru dieselové varianty činí 366 litrů, což je o 25 litrů méně v porovnání s benzinovými modely. Velikost zavazadelníku totiž zmenšuje nádržka AdBlue. I tak se ale jedná o solidní hodnotu, přestože jeho využitelnost zhoršuje dvojitá podlaha kvůli audiosystému Bose.

Pro verze Life a Zen je k dispozici přístrojový štít s analogovými přístroji a 4,2“ barevným displejem. Vyšší varianty Intens a R.S. Line dostaly přístrojový štít se 7“ barevným multifunkčním displejem. Multimediální systém má nejnovější verzi Easy Link a zobrazuje informace prostřednictvím displeje na středovém panelu. V závislosti na výbavě může mít displej velikost 7“ nebo 9,3“. Oproti minulosti zaslouží pochvalu za přehlednost a jednoduché ovládání. Skvělou akustickou pohodu v interiéru námi testovaného vozu měla na starost audiosoustava Bose s povedenými reproduktory.  

Naftová volba

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel dieselový čtyřválec Blue dCi 115 o zdvihovém objemu 1461 cm3 s nejvyšším výkonem 85 kW při 3750 ot/min. Tento osvědčený motor se montuje nejen do ostatních modelů Renaultu, ale setkat se s ním můžete také ve vozech značky Nissan. Pověstný je zejména svým úsporným provozem. Přestože obecně motor nenabízí kdovíjak vysoký výkon, ve voze s pohotovostní hmotností 1264 kilogramů však působil relativně agilně. Poměrně těžký motor nad přední nápravou pochopitelně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Nyní však k vlastní jízdě.

Pohonná jednotka Blue dCi 115 se nežene s takovou chutí do otáček, jako její benzinové protějšky. Rozsah použitelného spektra otáček je pochopitelně také menší. Motor výrazněji zatahuje až po překročení hranice 2000 ot/min. Není se co divit, v těchto otáčkách totiž vrcholí točivý moment 260 Nm. Při nějakých 4000 ot/min už nemá smysl točit motor dále a vyplatí se přeřadit. I tak je ale jízda s tímto modelem příjemná a dynamika mu rozhodně nechybí.

Naftový čtyřválec si po zahřátí zaslouží pochvalu za kultivovaný chod a tichý jízdní projev. Při jízdě neduní a rozdíl v komfortu je oproti benzinovým motorům minimální. Jako jediná motorizace z této modelové řady je standardně spojená s šestistupňovou manuální převodovkou. Ostatní mají totiž jen pětikvalty nebo automatickou převodovku. Řazení je vcelku lehké a optimálně odstupňované. Díky relativně dlouhé šestce převodovka udržuje motor v relativně nízkých otáčkách i při dálniční jízdě. Při rychlosti 130 km/h točí motor příznivých 2300 ot/min., což je dobrým atributem pro komfort cestování a v neposlední řadě i příznivou spotřebu pohonných hmot.

Právě spotřeba je obecně jednou z nejsilnější stránek testovaného čtyřválce. V kombinovaném režimu lze s Cliem Blue dCi 115 snadno jezdit výrazně pod pětilitrovou hranicí. Mimo město pak počítejte s apetitem kolem 4 l/100 km. Ve městě nebo na dálnici spotřeba vzroste na stále velmi dobrých 5,0 l/100 km. I tak ale nafta výraznou úsporu oproti benzinovým jednotkám v Renaultu Clio nepřináší. Respektive ne tak velikou, aby si dokázala obhájit cenový rozdíl, který činí necelých osmdesát tisíc korun.

Na silnici

Jízda s novinkou Renault Clio je velmi stabilní a auto působí tuhým dojmem. Prodloužený rozvor se tedy pozitivně projevuje nejen v oblasti vnitřního prostoru, ale také při vlastní jízdě. Podvozek nerozhodí ani prudké manévry a Renault je sebejistý i při razantní jízdě. Nedotáčivost však přichází o něco dříve, což přisuzujeme relativně těžkému motoru nad přední nápravou.

I na sedmnáctipalcových kolech testovaného vozu je auto relativně komfortní a nepřenáší rány do interiéru. Prakticky žádné běžné nerovnosti nevyvedou auto z míry, což řidiči dodává pocit jistoty. Potěší také velmi dobře odhlučněný podvozek.

Posilovač řízení je poměrně účinný a příliš informací od předních kol k řidiči tedy nepřenáší. Clio má být především městským vozem a související komfort se tedy při popojíždění po městě hodí. Řízení je ale relativně agilní a přesné, za což zaslouží palec nahoru. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se solidně dávkují.

Resumé

Nová generace Renaultu Clio Blue dCi 115 na nás udělala velmi dobrý dojem. Při jízdě jsme se cítili, jako bychom řídili automobil o třídu výše. Kvalita interiéru, skvělé zpracování a dobře naladěný podvozek tomu totiž odpovídají. Úsporný vznětový čtyřválec poskytuje autu slušnou dynamiku, cenový rozdíl oproti benzinové variantě však vyváží jen stěží. Každopádně řada moderních technologií a asistenčních systémů v kombinaci s líbivým vzhledem opět předurčují tuto novinku k úspěchu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Clio
Karosérie:Hatchback
Motor:Blue dCi 115
Palivo:nafta
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1461 ccm
Nejvyšší výkon:85 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:260 / 2000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:197 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:4,4 / 3,3 / 3,7 l, kWh
Velikost zav. prostoru:366 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):39
Pohotovostní hmotnost:1264 Kg
Nosnost:513 Kg
Základní cena:259 000 Kč (Life, SCe 65)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:370 000 Kč (ZEN, Blue dCi 115, zaváděcí cena včetně výkupu)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -