Renault Mégane Grandtour GT line TCe 160 – rodinný fešák se zdařilým čtyřválcem

Testy
06.01.2020

F T G

Renault Mégane Grandtour GT line TCe 160 – rodinný fešák se zdařilým čtyřválcem

Současná čtvrtá generace Renaultu Mégane se povedla, což potvrzuje i atraktivní varianta kombi. Renault ji nazývá Grandtour, protože nabízí více místa prakticky ve všech směrech. Testovali jsme dynamicky laděné kombi v nejvyšší výbavě GT line a s nejsilnější benzinovou třináctistovkou TCe 160.

Praktické kombíky nižší střední třídy jsou pořád v kurzu, přestože jim už několik let výrazně tlačí na paty různé módní SUV či crossovery. Oproti nim však standardní rodinné vozy stále nabízejí větší zavazadelník a lepší stabilitu podvozku a to díky nižšímu těžišti karosérie automobilu s klasickou koncepcí. Navíc při porovnání s některým z přímých konkurentů má Renault Mégane další nespornou výhodu. Tento model si totiž můžete stále pořídit s benzinovým čtyřválcem pod kapotou. A to je v době expanze tříválcových motorů dobrá zpráva.   

GT line = dynamický bodykit

Na první pohled testovaný Mégane Grandtour zaujme výraznými předními světlomety s nezaměnitelným designem. Ty využívající plně diodovou technologii LED s názvem Pure Vision. Denní svícení zajišťuje atraktivní pás LED diod připomínající tvar hokejky. Na masce chladiče již tradičně nechybí obrovský znak výrobce, který má uprostřed zabudován radar adaptivního tempomatu.

Světlomety vzadu mají tenké diodové pásy, které působí nadčasovým dojmem. U Renaultu jim říkají Edge Light a mají navodit prostorový efekt. Speciální metalický lak Iron (+23 tisíc korun) námi testovaného vozu navíc skvěle podtrhuje dynamický potenciál, stejně jako agresivnější přední nárazník. Model GT line se navíc chlubí efektním difuzorem, stříbrnými ližinami a v neposlední řadě příplatkovými osmnáctipalcovými koly s designem Grand Tour.

Také interiér byl inspirován výkonnými vozy této modelové řady. Vnitřek totiž zdobí řada decentních modrých prvků a moderní atmosféru pak dokresluje LED podsvícení. Skvělá sportovní sedadla z alcantary, perfektně drží tělo při dynamické jízdě a jsou relativně pohodlná i při běžném cestování. Jen si posádka musí zvyknout na tužší charakter. Samozřejmostí je modré prošívání, které zdůrazňuje dynamický styl výbavy. Renault tyto sedadla navíc nabízí za relativně příznivý příplatek a podle nás se v kombinaci s výbavou GT line určitě vyplatí.   

Testovaný vůz byl vybaven celou řadou nadstandardních prvků. Bohatá příplatková výbava zahrnovala například head-up displej, multimediální systém R-Link 2 s displejem o úctyhodném rozměru 8,7 palců nebo třeba zmiňované přední světlomety LED Pure Vision. V rámci palubního systému R-Link se prakticky vše ovládá dotykově a klasických tlačítek je jen několik. Když chcete například ovlivnit intenzitu foukání klimatizace, musíte zabrousit do multimediálního systému. Lze si na to ale zvyknout.

Součástí standardní výbavy GT line je například bezklíčové odemykání a zamykání vozu a v neposlední řadě sedmnáctipalcová kola. Poněkud překvapí fakt, že třeba takové vyhřívání sedadel na seznamu standardní výbavy špičkové varianty nenajdete. Naopak volič jízdních režimů Multi-sense máte v rámci GT line již v základu. A jak je na tom testované kombi s vnitřním prostorem?

Hlavním faktorem ovlivňujícím prostornost interiéru je samozřejmě rozvor náprav. Ten se v porovnání s minulou generací prodloužil o 9 mm na celkových 2712 mm. Zajímavé také je srovnání rozvorů modelu Mégane Grandtour se současným hatchbackem. Kombi má rozvor o 43 milimetrů delší. Díky tomu je na zadních sedadlech testovaného modelu o poznání více místa. Další výhodou varianty Grandtour je prostorný zavazadelník. V základním uspořádání nabízí solidních 521 litrů. Zavazadelník je navíc velmi dobře využitelný a také přístupný.

Třináctistovka a standardní podvozek

Nejvíce žádanou pohonnou jednotkou v modelové řadě Mégane je pochopitelně benzinový čtyřválec. V rámci nedávné modernizace byl motor 1.2 TCe nahrazen koncernovou pohonnou jednotkou 1.3 TCe, která se vyrábí ve dvou výkonových variantách 103 kW a 117 kW. My jsme testovali silnější provedení s nejvyšším výkonem 117 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 260 N.m pak vrcholí při 1750 ot/min.

Zážehový čtyřválec vychází ze staršího motoru 1.2, avšak prodělal celou řadu změn. Nejzásadnější modifikací kromě zvětšení objemu pohonné jednotky bylo použití chlazených svodů výfuku na hlavě motoru. Díky tomu se motor rychleji zahřívá na provozní teplotu v porovnání s přechozím čtyřválcem 1.2. To má samozřejmě pozitivní vliv nejen na emise, ale také spotřebu pohonných hmot. Motor také dostal elektromechanicky ovládanou klapku obtoku turbodmychadla omezující jeho maximální otáčky. Tím pochopitelně dochází k regulaci plnícího tlaku. A jak motor funguje v praxi?

Po nastartování se projevuje velice kultivovaným chodem. Lehce jde do otáček a rychle reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu. K tomu všemu navíc přidává příjemný akustický projev. Renault Mégane Grandtour TCe 160 se chlubí slušnou dynamikou a perfektně se cítí i při dálniční jízdě. S tím souvisí optimálně odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka. Při 130 km/h točí motor 2700 ot/min., což zajišťuje příznivou spotřebu pohonných hmot a nízkou hladinu hluku.  

Právě spotřeba pohonných hmot byla příjemným překvapením. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 6,7 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu není problém jezdit na hranici 6,0 l na 100 km. Ve městě pak palubní počítač ukazoval 7,3 l/100 km.

Nízký posez za tříramenným volantem neznamená, že sedíte ve sportovním voze. Renault Mégane Grandtour v testované výbavě GT line sice vypadá jako sportovní kombi, ale ve skutečnosti je postaven na standardním podvozku. A od toho se pochopitelně odvíjí jízdní vlastnosti. Nápravu vzadu zajišťuje torzní příčka, což částečně přenáší vibrace do interiéru a zadní část auta nepůsobí tak stabilně, jako u vozů s víceprvkovou nápravou.

Auto ale dokáže solidně žehlit nerovnosti a přitom má velmi slušnou stabilitu.  Karosérie se v zatáčkách téměř nenaklání a chybou je snad jen nevypínatelné ESP.  V porovnání s hatchbackem jsou jízdní vlastnosti pochopitelně o něco těžkopádnější a podvozek se projevuje větším sklonem k nedotáčivému chování. Pochvalu naopak zaslouží velmi účinné brzdy, které se dobře dávkují.

Resumé

Renault Mégane Grandtour GT line TCe 160 je atraktivní rodinný vůz s moderním designem a originálním interiérem. Auto má povedený benzinový čtyřválec, jenž nabízí solidní výkon a příznivou spotřebu pohonných hmot. Varianta Grandtour oproti hatchbacku přináší především o poznání větší zavazadlový prostor a také více místa pro nohy cestujících vzadu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Megane Grandtour
Karosérie:Kombi
Motor:TCe 160
Palivo:benzín
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1333 ccm
Nejvyšší výkon:117 / 5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:260 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:205 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:7,0 / 4,6 / 5,5 l, kWh
Velikost zav. prostoru:521 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1314-1419 Kg
Nosnost:462-567 Kg
Základní cena:419 900 Kč (TCe 115 GPF, Life)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:554 900 Kč (TCe 160 GPF, GT Line)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -