Nejpopulárnější Subaru všech dob, model Forester, nyní přijíždí ve své páté generaci. Vůbec poprvé se bude o pohon starat hybridní ústrojí kombinující plochý motor Boxer s elektromotorem. Tradičně proslulé jízdní vlastnosti pak zajistí symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD.
Pátá generace avizované novinky je postavena na globální platformě Subaru Global Platform, která má přinést velmi dobré jízdní vlastnosti a stabilitu. Zároveň se chlubí vynikajícím jízdním komfortem a schopností předcházet nebezpečným jízdním situacím. Právě bezpečnosti věnovali inženýři značky velkou pozornost. Karosérie má výrazně lepší parametry v oblasti boční pevnosti přídě a zavěšení, tuhosti zadní nápravnice a v neposlední řadě také tuhosti v kroucení.
Celková šířka karosérie nového Subaru Forester vzrostla o 20 mm, což přináší více komfortu především na předních sedadlech. Rozvor se prodloužil o 30 milimetrů s pozitivním vlivem na vzdálenost mezi předními a zadními sedadly, která přispívá k většímu komfortu cestujících vzadu. Globální platforma Subaru rovněž umožnila rozšířit otvor pro přístup do zavazadlového prostoru na 1300 milimetrů. I díky tomu se zavazadelník chlubí praktickým čtvercovým tvarem a umožňuje tak převoz větších předmětů než v minulosti.
Subaru Forester působí i nadále velice robustním a přitom přirozeně elegantním dojmem. Nové LED světlomety jsou součástí standardní výbavy všech verzí. Auto dostalo nově navržená hliníková kola a v neposlední řadě i zbrusu novou zelenou metalízou Jasper Green. Komfort na dlouhých cestách mají zajistit nová přední sedadla. Atraktivní dojem navíc podtrhuje kontrastní prošívání čalounění a také ozdobné barvy středové konzoly.
Světlá výška podvozku 220 milimetrů opět potvrzuje, že zákazníci mohou očekávat tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti na nezpevněném povrchu. Součástí sériové výbavy je pak sofistikovaný elektronický asistent X-Mode, který při jízdě v terénu optimalizuje trakční schopnosti vozu a to pomocí motoru, převodovky, systému pohonu všech kol a i brzd. Novinkou systému X-Mode je možnost nastavení dvou odlišných režimů pro sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto.
Nechybí ani funkce Hill Descent Control, která v rámci módu X-Mode automaticky udržuje stálou rychlost při sjíždění prudkých svahů a to aniž by řidič ovládal jakýkoliv z pedálů. Rychlejší nástup točivého momentu hybridního pohonného ústrojí znamená snadnější průchodnost náročným terénem. Točivý moment se lépe dávkuje a přenos síly je efektivnější. Právě při aktivovaném režimu X-Mode pomáhá elektrický motor okamžitě, nikoliv až po rozjezdu na 4 km/h jako je tomu ve standardním módu.
Nový pohon se jmenuje e-Boxer a tvoří ho plochý zážehový dvoulitr se čtyřmi válci a přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon benzinového motoru činí 110 kW. Součástí hybridního pohonu je elektromotor s nejvyšším výkonem 12,3 kW a maximálním točivým momentem 66 Nm, který byl umístěn v přepracované bezestupňové převodovce Lineartronic. Výrobce uvádí, že se převodovka vyznačuje hladším projevem a lepším dávkováním točivého momentu. Hybridní pohon samozřejmě umožňuje i jízdu výhradně na elektrickou energii. Subaru tak dokáže ujet zhruba 1,6 km v režimu EV, a to do maximální rychlosti 40 km/h. Při běžných rychlostech je pochopitelně síla zážehového i elektrického motoru kombinována.
A jakou lze očekávat ekonomiku provozu této novinky? Systém e-Boxer má ve městě snížit spotřebu paliva oproti původnímu zážehovému motoru 2.0L až o 11%. Subaru se navíc pyšní brzdovým systémem, který poskytuje snadno dávkovatelný a přirozený pocit z brzdění. Právě tímto atributem mnoho hybridních automobilů současnosti neoplývá.
Nový Forester u nás pořídíte pouze ve variantě e-Boxer a to od 900 tisíc korun. V základní výbavě nechybí LED světlomety, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatická dvouzónová klimatizace nebo třeba multifunkční volant a centrální zamykání. Potěší také vyhřívaná přední sedadla nebo parkovací kamera. O bezpečnost posádky se stará nejen sedm airbagů, ale také systém EyeSight.
Právě Subaru Forester je podle nezávislých organizací opět jedním nejbezpečnějších vozů svého segmentu. Například při čelním nárazu absorbuje až o 40% více nárazové energie v porovnání s předchozím modelem. Mezi sofistikované elektronické prvky výbavy pak patří například systém monitorování řidiče nebo automatické brzdění před překážkou při couvání. Potěší také monitoring mrtvých úhlů zpětných zrcátek nebo detekce vozidel blížící se zezadu. Samozřejmostí je pak asistent při změně jízdního pruhu a hlídání příčné dopravy za vozidlem. Více informací vám přineseme v některém z redakčních testů této novinky.
Tým AUTOiNDEX.cz