Jihokorejská automobilka Hyundai si před lety stanovila za cíl dosáhnout čisté mobility v rámci své současné a zejména budoucí produkce. Již dnes lze konstatovat, že v rámci tohoto úsilí získala oproti ostatním výrobcům slušný náskok. V současnosti je tato značka prakticky schopná nabídnout všechny důležité modifikace elektrického pohonu s nízkými nebo téměř nulovými emisemi. Celkově se po celém světě zatím prodala 600 tisíc elektrifikovaných vozidel této značky.
Podstatná část vývoje e-mobility značky Hyundai se dnes uskutečňuje v hlavním výzkumném a vývojovém středisku v Koreji. Přesto je toto inovační úsilí výrazně ovlivněno evropským výzkumem a finální podoba sbírá řadu ocenění. Německá organizace ADAC např. ohodnotila IONIQ Electric jako nejčistší evropský vůz a zároveň tento automobil získal nejvyšší hodnocení za mimořádnou hospodárnost. V minulém roce značka Hyundai získala nejvyšší hodnocení „Leadership A“ v kategorii Změna klimatu od světové organizace CDP (Carbon Disclosure Project). Kromě výroby a produkce Mild-Hybrid 48 V (MHEV), Hybrid (HEV), Plug-in Hybrid (PHEV), bateriový (EV) a vodíkový palivový článek (FCEV) pro vlastní vozidla Hyundai rozšiřuje svou roli a je dnes schopen poskytovat technologii budoucí mobility i dalším zájemcům.
Na letošním CES veletrhu automobilka Hyundai odhalila novou specializovanou platformu EV s názvem E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která nabízí flexibilní kapacitu akumulátoru a která se může využít napříč všemi vozy jednotlivých segmentů. Vysokonapěťový systém zkrátí dobu nabíjení a mezinárodní standard 400kW nabíjení výrazně zrychlí. Z této platformy vychází také koncept 45, který byl odhalen na letošním motoristickém autosalonu ve Frankfurtu, kde reprezentoval budoucí směřování značky v rámci e-mobility.
Značka Hyundai nesází pouze na elektromobilitu, ale je průkopníkem také v rámci vodíkové mobility. V roce 2013 uvedla první sériově vyráběný elektromobil s pohonem na vodíkový palivový článek (FCEV). V loňském roce představila druhou generaci vozu NEXO, který má oproti standardním elektromobilům řadu výhod. Jedná se o luxusní vůz s unikátní technologií a oproti elektromobilům nabízí podstatné výhody, především rychlost doplnění paliva do 5 minut. Další předností je větší dojezd než jakýkoliv jiný elektromobil na trhu (téměř 666 km) a vzduch, který z vozu vychází je dokonce ještě čistší než ten, který nasává. Tento vůz byl v roce 2018 rovněž jako první vodíkový elektromobil podroben testům nezávislé organizace Euro NCAP. Zde získal nejvyšší možné hodnocení 5 hvězdiček a zároveň se stal nejbezpečnějším vozem v kategorii velkých SUV.
V současné době patří právě této značce více než 70 procentní podíl na evropském trhu s vozy poháněnými palivovým článkem. Kromě toho se skupina Hyundai Motor Group zavázala investovat do technologie palivových článků do roku 2030 sumu 6,7 miliard eur, aby vyrobila 700 000 jednotek systémů palivových článků, včetně 500 000 jednotek pro FCEV. V celé EU je nyní více než 500 těchto osobních aut, z čehož 200 jezdí jako taxíky v Paříži. Hyundai navíc do roku 2025 dodá 1 600 nákladních vozů s vodíkovým pohonem do Švýcarska. Podle posledních informací v příštím roce se počítá s vybudováním prvních čerpacích stanic s vodíkem také v České republice.
Automobilka Hyundai na českém trhu dlouhodobě rozšiřuje své portfolio o modely s nízkými a nulovými emisemi. Mezi poslední novinky patří KONA Hybrid nebo modernizované modely IONIQ. Důležitým modelem je v současnosti elektromobil KONA Electric, který kombinuje špičkový dojezd 449 km na jedno nabití a komfort SUV. Tímto již v roce 2018 prakticky zbořil hranice mezi konvenční a elektrickou mobilitou. Tento vůz zvítězil v celé řadě testů reálného dojezdu a v roce 2018 u nás získal titul „Zelené auto roku“.
Modelovou řadu IONIQ Hyundai uvedl na trh již v roce 2016. Ta jako vůbec první na světě poskytla v jedné karosářské variantě výběr všech důležitých elektrifikovaných pohonů a s více než 60 000 prodanými vozy se stala důležitým pilířem modelové palety značky Hyundai. Modernizovaná řada IONIQ, která byla uvedena v září 2019 je vybavena vyspělými službami Blue Link® v oblasti konektivity, souborem asistenčních systémů a prvků aktivní bezpečnosti SmartSense™ a nejmodernějšími funkcemi informačních a zábavních systémů. Navíc byl vylepšen také jeho vnější a vnitřní design. Řidiče nového modelu IONIQ Electric navíc potěší o 36 procent větší kapacita pro ukládání elektrické energie (nyní 38,3 kWh) díky modernizované sadě akumulátorů.
Podle slov ředitele společnosti Hyundai Motor Czech Martina Saitze bude značka velmi dobře připravena na všechny budoucí alternativy pohonu automobilů. Která z nich se nakonec stane tou prioritní pro mobilitu budoucnosti, o tom rozhodne především zákazník. Další podrobnější informace o nových modelech s alternativními pohony značky Hyundai přineseme v redakčních testech.
Tým AUTOiNDEX.cz