V minulém týdnu Toyota Central Europe-Czech uspořádala 24hodinovou soutěž s cílem otestovat spotřebu a celkové chování hybridních vozů značky v městském a příměstském provozu hlavního města. Náš redakční tým obsadil třetí místo s Toyotou Corollou, se kterou jsme absolvovali závodní trasu s průměrnou spotřebou 3,4 litru na 100 kilometrů.
Průměrně vozy nepřekročily spotřebu 4,4 litru benzínu natural 95 na 100 km. Nejlepší skóre modelu Toyota Corolla bylo 3,3 litru na 100 km, modelu Toyota Camry 4,1 litru na 100 km a nejlepší výsledek modelu Toyota RAV4 pak 4,4 litru na 100 km.
Test se uskutečnil 5. a 6. listopadu na téměř 40 km dlouhé trase se startem a cílem v pražských Stodůlkách. Trasa zahrnula jak jízdu v hustém městském provozu, tak úsek v příměstské oblasti a na městském obchvatu. Jezdilo se po celých 24 hodin, ve dne i v noci hybridními vozy Toyota Corolla, Camry a RAV4. Průměrná reálná spotřeba hybridních vozů přímo na dané 40kilometrové trase pak byla 2,1 litru.
"Naším záměrem bylo uspořádání ekosoutěže v běžném provozu, při běžném stylu řízení. V rámci soutěžního klání jsme spojili zábavu s praktickým otestováním kvalit našich nejnovějších hybridních modelů. Testování vozů s hybridním pohonem v reálném městském provozu opět prokázalo úspornost, ekologičnost a zároveň řidičský komfort tohoto druhu pohonu," říká ředitel Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška. Soutěž by proto Toyota v příštím roce ráda zopakovala.
Celkem se soutěže zúčastnilo 47 jezdců v 31 posádkách, které tvořili motorističtí novináři, zaměstnanci Toyoty a její partneři. Jezdec si vždy k sobě při registraci mohl kohokoliv vybrat, v řízení se pak mohli střídat. Soutěžilo se o hodnotné ceny, na vítězné posádky čeká herní konzole nebo oblečení s motivem Toyota Gazoo Racing.
Nejlepší posádka nejen že dosáhla extrémně nízké spotřeby, ale navíc v městském provozu absolvovala 73 procent jízdy čistě na elektřinu, tedy s nulovými emisemi. V průměru pak jízda čistě na elektřinu tvořila 59 procent času na trati.
Kompletní výsledky závodu jsou k dispozici na webu soutěže. K měření přesných hodnot byly použity měřící jednotky Driveco. Celkové umístění soutěžících vychází z vyhodnocení kombinace několika parametrů a jejich bodového ohodnocení. Finální skóre je tedy výsledkem kombinace následujících parametrů: porovnání celkového času s provozem, porovnání průměrné spotřeby s udávanou průměrnou spotřebou daného vozidla, reálná spotřeba na celé trati v litrech, přesnost dojezdu časové zkoušky, poměr jízdy na elektřinu a jízdy na spalovací motor. Během soutěže byla striktně dodržována pravidla silničního provozu.