Pouze jedna motorizace v nabídce avšak řada výbavových stupňů. To je Volkswagen Amarok, jeden z nejproslulejších terénních pick-upů současnosti. Testovali jsme variantu s pohonem všech kol a špičkovou výbavou Aventura.
Terénní vozy typu pick-up se těší velkému zájmu a už dávno neplatí, že jen na americkém kontinentě. Přestože je tento typ automobilu primárně určen pro práci v drsných podmínkách, několik výrobců je šperkuje nejen lakovanými prahovými nášlapy, ale také bohatou výbavou a skvělými materiály uvnitř. Příkladem je právě testovaný Volkswagen Amarok.
Přestože se model Amarok prodává již desátým rokem, díky řadě faceliftů a poměrně konzervativnímu exteriéru vypadá stále skvěle. Na první pohled mohutná karosérie překvapí svojí délkou 532 centimetrů a také úctyhodnou šířkou 230 cm (včetně zrcátek). Není se však čeho bát. Parkování usnadní nejen parkovací senzory vpředu i vzadu, ale také zadní parkovací kamera.
Lifestylová výbava Aventura u testovaného vozu přidává solidní dávku stylu a jedinečnosti. Z pracanta je náhle opticky nepřehlédnutelný vůz s perfektní mírou praktické využitelnosti. Za zmínku stojí funkční nášlapy, které usnadňují nastupování do vozu s poměrně velkou světlou výškou. Elegantní dojem zajišťují také velká dvacetipalcová kola s atraktivním designem. Nepřehlédnutelným prvkem je pak rám Sportbar v barvě karosérie. Jeho negativní stránkou je fakt, že ubírá na praktičnosti ložné plochy. Ta se ve standardním provedení chlubí délkou 155,5 centimetrů a šířkou 122,2 cm.
Uvnitř vozu posádku hýčkají vynikající sedadla ErgoComfort. Ty mají optimální tuhost a dostatečné boční vedení. Vícestupňové vyhřívání a elektrické nastavení je samozřejmostí. Pochvalu si také zaslouží kožené čalounění jemnou kůží Nappa. I přes tvrdé plasty na přístrojové desce oceňujeme perfektní dílenské zpracování, jak jsme u vozů koncernu VW zvyklí. Vše vypadá velice hodnotně a propracovaně. Veškeré ovladače jsou dobře dostupné a mají precizní chod. Bravo!
Vnitřek vozu samozřejmě úplně nejnovějšími trendy značky neoplývá. Vše je ale funkční a ergonomicky skvěle zpracované. Snad jen náhrada hranatého vnitřního zrcátka novým designovým provedením nebyla nejšťastnější. Je z něj totiž hůře vidět. Vše však vynahrazují rozměrná vnější zrcátka převzatá z Multivanu. Interiér navíc potěší černým čalouněním stropu. Kaplička přístrojů má ještě tradiční analogové ukazatele. Přístroje jsou však přehledné, což platí i pro oba displeje. Jejich grafika pochopitelně už není nejnovější, v tomto segmentu však mnoho lepších alternativ nenajdete. Konkurovat mu může snad jen šestiválcový Mercedes-Benz X 350d 4Matic.
Hlavní předností testovaného Volkswagenu Amarok je pohonná jednotka. Vlivem nové měřící metodě emisí musel nedávno Volkswagen výrazně redukovat motorovou nabídku pro tento model. Zapomeňte tedy na dvojitě přeplňované naftové čtyřválce 2.0 BiTDI a další. Není však čeho litovat, zůstává prakticky ta nejlepší motorizace – 3.0 TDI V6 ve třech výkonových variantách (120 kW, 160 kW a 190 kW).
Přeplňovaný vznětový šestiválec námi zkoušeného vozu má zdvihový objem 2967 cm3 a chlubí se nejvyšším výkonem 190 kW při 3250 – 4000 ot/min. Maximální hodnota točivého momentu 580 N.m vrcholí v rozmezí 1400 – 3000 ot/min. Navíc nechybí funkce overboost, která krátkodobě poskytuje až 200 kW. Motor je skvěle odhlučněný a dává o sobě vědět až při plném zatížení. Naštěstí poměrně libozvučným projevem svého šestiválcového základu. Ocenili jsme úctyhodný zátah prakticky v jakémkoliv jízdním režimu. Bez ohledu na to, zda jedete do prudkého stoupání nebo ve vysokých rychlostech na dálnici, pohonná jednotka stále má výraznou chuť zrychlovat.
Nejvýkonnější varianta přeplňovaného šestiválce TDI je výhradně spojena s automatickou osmistupňovou převodovkou s hydraulickým měničem. Automat řadí velice intuitivně a hladce. A to i při popojíždění v nízkých rychlostech po městě. K dispozici je také manuální režim řazení pomocí pádel pod volantem. I v tomto módu převodovka rychle reaguje na pokyny řidiče. A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot?
Právě apetit motoru byl pro nás příjemným překvapením. V kombinovaném režimu jsme se pohybovali kolem osmilitrové hranice. Při jízdě po dálnici předpisovou rychlostí ukazoval palubní počítač hodnotu 9,5 l/100 km. Ve městě jsme pak jezdili za 9,8 l/100 km. Defenzivní jízdní styl mimo město pak znamená spotřebu na hranici 7 l na 100 kilometrů. To je na šestiválcový pick-up s pohotovostní hmotností přes 2 tuny a pohonem 4x4 velmi slušný výsledek!
Charakteristický vysoký posez za volantem testovaného pick-upu zlepšuje výhled z vozu směrem vpřed a do stran. Přes relativně dlouhou zadní ložnou plochu je to pochopitelně s výhledem horší. Při jízdě je samozřejmě znát vyšší těžiště automobilu, které v kombinaci s vyšší pohotovostní hmotností způsobují náklony karosérie v zatáčkách.
Nejvíce ale pochopitelně jízdní vlastnosti ovlivňuje rám a tuhá zadní náprava na listových perech. Toto řešení je skvělé na nekvalitním povrchu a samozřejmě i v těžkém terénu, negativně však ovlivňuje komfort na běžných silnicích. I tak je subjektivně Volskwagen Amarok jedním z nejpohodlnějších pick-upů. A to i přes dvacetipalcová kola s relativně nízkoprofilovými pneumatikami. Komfort ještě více zlepšíte, pokud zatížíte úložný prostor nějakým těžším nákladem.
Při jízdě v zatáčkách si okamžitě všímáme charakteristického pomalejšího převodu řízení. Protože se Amarok stále chlubí hydraulickým posilovačem řízením, žádné aktivní asistenty řízení v autě nenajdete. Na automatické parkování nebo udržování vozu v jízdních pruzích tedy zapomeňte. A jak se Volkswagen Amarok projevuje v terénu?
V nepříznivých podmínkách řidič ocení stálý pohon všech kol, který je v případě námi testovaného Volskwagenu permanentní. Nechybí možnost připlatit si za uzávěrku zadního diferenciálu, která je v těžkém terénu neocenitelným pomocníkem. Naopak na redukční převodovku zapomeňte. Vystačit si musíte s výše popsaným automatem. Jeho vlastnosti však náročným podmínkám přizpůsobí off-road mód, který lze aktivovat stisknutím příslušného tlačítka hned vedle řadicí páky. Při sjíždění prudkých svahů bezesporu pomůže elektronický asistent, který je aktivní v rámci režimu off-road.
Automobil se chlubí solidními nájezdovými úhly (29,5 stupňů vpředu, 18 stupňů vzadu). Přechodový úhel 15,6 stupňů u testovaného modelu částečně degradují stylové prahové nášlapy. Jinak v terénu se Amarok chová suverénně a díky skvělé trakci se nezalekne ani opravdu náročných pasáží. Snad jen světlá výška podvozku by mohla být o něco lepší.
Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 4Motion je v testované variantě Aventura stylovým pick-upem, který může být originální alternativou k velkému SUV. Na klikaté silnici možná nebude tak obratný, umí však nabídnout drsnou image a solidní průchodnost náročným terénem při zachování překvapivě dobrého jízdního komfortu. Šestiválcový motor s mohutným zátahem a příznivou spotřebou nafty navíc dělá z tohoto modelu jeden z nejrychlejších pick-upů současnosti. I díky tomu se může s klidem měřit s prémiovou konkurencí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Amarok |
Karosérie: | Pick-Up |
Motor: | 3.0 TDI V6 4Motion |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 2967 ccm |
Nejvyšší výkon: | 190 / 2500 - 4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 580 / 1400 - 3000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 207 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 9,9 / 8,2 / 8,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 80 |
Pohotovostní hmotnost: | 2145 Kg |
Nosnost: | 935 Kg |
Základní cena: | 784 080 Kč (3.0 TDI, DoubleCab Trendline) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 263 294 Kč (3.0 TDI 4Motion, DoubleCab, Highline) |