Oproti standardnímu Méganu R.S. má ultimativní varianta Trophy výkon zvýšený na 300 koní a přidává ještě ostřejší podvozek Cup. Stotisícový rozdíl v pořizovací ceně má být vyvážen ještě vyšším adrenalinem za volantem. Je tomu opravdu tak?
Renault Megane R.S. Trophy je dalším pokračovatelem nejostřejšího hatchbacku automobilky. Abstrahujeme-li tedy od chystané limitované edici Trophy-R. Tento vůz se nesmazatelně zapsal do historie sportovních hatchbacků svými perfektními výkony a špičkovými jízdními vlastnostmi. Poslední generaci tohoto modelu vyvíjeli konstruktéři s cílem poskytnout maximální zábavu za volantem. Absolutní rychlost tak trochu ustoupila do pozadí.
Design Renaultu Mégane R.S. Trophy je velice povedený a to i přes to, že se své příznivce nesnaží nalákat na obrovské spoilery ani velká křídla. Auto má rozšířené blatníky, robustní prahy a výdechy za předními koly. Vzadu tento hothatch charakterizuje difuzor s uprostřed umístěnou chromovanou koncovkou, která v sobě skrývá dva výfuky vyvedené přímo z tlumiče výfuku.
Z útrob kol navíc vykukují brzdiče Brembo a přední LED mlhovky ve tvaru šachovnice rovněž potvrzují, že tento model prošel rukama šikovných nadšenců z Renault Sportu. Od klasické varianty Mégane R.S. testovanou novinku rozlišíte například podle kol, jejichž design byl inspirován konceptem Renault RS 01. Dalším charakteristickým prvkem je přední spoiler s nápisem Trophy.
Interiér je pak naprosto totožný s variantou Mégane R.S. Snad jen volant částečně potažený alcantarou dostanou zákazníci nejsilnějšího provedení již ve standardu. Skvěle padne do ruky a chlubí se také červeným prošíváním a logem R.S.. Příplatková skořepinová sportovní sedadla Recaro (+55 tisíc Kč) mají skvělé boční vedení a to jak v oblasti beder, tak stehen cestujících. Navíc jsou čalouněná příjemnou alcantarou. Jedinou nevýhodou je fakt, že částečně omezují prostor pro posádku vzadu a na jejich vyhřívání můžete rovněž zapomenout.
Na delší cestování na zadních sedadlech však tento vůz pravděpodobně nikdo využívat nebude. Navíc už tak šel Renault naproti všem příznivcům praktického využití použitím pětidveřové karosérie namísto třídveřové, která byla u předchozí generace Méganu R.S. jedinou volbou. Jinak je přístrojová deska velmi kvalitní a chlubí se přehledností a dobrou ovladatelností prakticky všech tlačítek. Oproti běžné variantě dostal Mégane R.S. ovladač „Drive Select“ pro volbu jízdních režimů, včetně nejostřejších Sport a Race. Ten se nachází na středové konzoli naproti řadicí páce.
Základ motoru zůstává u varianty Mégane R.S. Trophy stejný, tedy čtyřválec se zdvihovým objemem 1798 cm3. Pohonná jednotka však dostala novou hlavu s odolnějším materiálem, který lépe odvádí teplo. Turbodmychadlo pak má přepracovaný přívod vzduchu a uvnitř nechybí keramická kuličková ložiska. Oproti variantě Mégane R.S. má Trophy o 30 koní vyšší výkon a o 10 N.m větší točivý moment (u varianty s manuální převodovkou). Výsledkem je tedy 221 kW při 6000 ot/min a největší točivý moment 400 N.m při 3200 ot/min.
S ohledem na pohotovostní hmotnost 1419 kilogramů (bez řidiče) jsou tyto parametry zárukou perfektní dynamiky. Vždyť Renault Mégane R.S. Trophy s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,7 s a jeho maximální rychlost činí 260 km/h. Subjektivně vůz reaguje na jakékoliv přidání plynu daleko ostřeji, než standardní Mégane R.S..
Výfuk se chlubí aktivní klapkou, která mění zvuk v závislosti na jízdním režimu, otáčkách a zatížení motoru. Aktivní klapka je samozřejmě otevřená v ostrém jízdním režimu Race/Sport, kdy motor ve vysokých otáčkách decentně práská do výfuku. V módu Neutral dochází k otevření klapky až po překročení hranice 4000 ot/min. Jízdní režim Comfort pak klapku drží na uzdě v podstatě neustále, pokud zrovna nezrychlujete na plný plyn. Obecně je klapka buď naplno otevřená, nebo zavřená. Neotevírá se tedy postupně s rostoucími otáčkami, jako v případě některých jiných vozů. Zvukový projev varianty Mégan R.S. Trophy tedy potěší nadšené řidiče více, než v případě standardní verze R.S.. A tím nám Renault udělal obrovskou radost!
Testované auto bylo spojeno se šestistupňovým manuálem, přestože je k dispozici také dvouspojkový automat EDC. Kvitujeme nejen vypínatelnou stabilizaci, ale také přítomnost mechanické ruční brzdy. Převodovka se chlubí přesným řazením a optimálním zpřevodováním. Jedinou výtku máme k mírnému zadrhávání mezi jednotlivými rychlostmi, které částečně zpomaluje řazení při sportovní jízdě.
Spotřeba pohonných hmot není u sportovního auta příliš sledovaným atributem. Její příznivé hodnoty však bezesporu potvrzují efektivní konstrukci motoru automobilky. Podobně jako Mégane R.S. si také Trophy v této disciplíně vede velmi dobře. S lehkou nohou na podlaze není problém jezdit kolem osmilitrové hranice na sto kilometrů. Při občasném využití výkonového potenciálu jsme se pak hravě vešli do desetilitrového průměru. Při extrémní zátěži třeba na okruhu je samozřejmě nutné počítat s desítkami litrů na sto kilometrů.
Také nejsilnější Renault Mégane R.S. Trophy dostal sofistikovaný systém natáčení zadní nápravy 4CONTROL. Díky němu automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak. Zadní náprava se do rychlosti 60 km/h natáčí v opačném směru než kola přední a po překročení hranice 60 km/h pak ve stejném směru. V režimu Race je pak tato hranice posunuta na 100 km/h.
Nám připadal daleko přirozenější režim, kdy zadní náprava reaguje opačně než ta přední tj. do 60 km/h respektive 100 km/h. Auto je díky tomu velmi hbité a v kombinaci se strmým řízením umožňuje projíždět prudké zatáčky poměrně rychle. Díky řiditelné zadní nápravě je Renault tedy velice agilní a někdy až možná příliš hravý. Vyvolat přetáčivý smyk pouze pohybem volantu je při vypnuté stabilizaci otázkou okamžiku.
Sportovní podvozek Cup je cítit prakticky okamžitě po rozjezdu. Renault je tuhý a hbitě reaguje na sebemenší podněty ze strany řidiče. S podvozkem Cup dostanete i samosvorný diferenciál Torsen mezi předními koly, který auto efektivně katapultuje z každé zatáčky. Samozřejmě při zachování skvělé trakce předních kol. Tahle kombinace není zrovna ideální pro komfortní jízdu, protože charakter tlumičů stiskem tlačítka nezměníte – tlumiče totiž nejsou adaptivní. Na druhou stranu je dobré u sportovního auta cítit, co se děje pod jeho koly. Na kvalitních silnicích je Renault relativně komfortní, horší je to pochopitelně na rozbitém povrchu.
Součástí verze Trophy jsou také posílené brzdy s bimetalovými drážkovanými kotouči. Ty vpředu se chlubí průměrem 355 mm. Vzadu nejsou sice větrané, jejich průměr 290 mm je však více než dostatečný. Brzdové třmeny se účinně zakusují do kotoučů a my jsme tak ani jednou nezaznamenali ztrátu brzdné síly a to i přesto, že jsme je rozhodně nešetřily. Brzdy se navíc skvěle dávkují. Posilovač řízení je optimálně naladěn, příliš zpětné vazby však nenabízí. Na druhou stranu vám podvozek dává spousty dalších signálů co se pod koly vozu děje.
Renault Megane R.S. Trophy je bezesporu jeden z nejpovedenějších ostrých hatchbacků současnosti. Umí být velmi rychlý a zábavný zároveň. Na emoce skvěle hraje i působivý zvukový projev a to zejména v závodním jízdním režimu. Dobrou zprávou rovněž je, že s ním lze obstojně absolvovat i běžné přesuny, aniž by působil příliš nepohodlně. Palec nahoru také zaslouží relativně příznivá pořizovací cena. Stinnou stránkou pak mohou být snad jen vyšší servisní náklady oproti srovnatelné konkurenci.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Megane R.S. Trophy |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | Trophy 300 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1798 ccm |
Nejvyšší výkon: | 221/6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 260 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 8,0 / 10,4 / 6,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 294 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 49,7 |
Pohotovostní hmotnost: | 1419 Kg |
Nosnost: | 480 Kg |
Základní cena: | 840 900 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 840 900 Kč |