Škoda doslova miluje designové hrátky a ani Karoq s výbavou Sportline není výjimkou. Testovali jsme skvěle vybavené SUV s atraktivním vzhledem a benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI pod kapotou. Jak se s ním jezdí?
Model Karoq je nástupcem Škody Yeti a jeho prodeje dělají představitelům automobilky radost. Škoda však neusíná na vavřínech a snaží se neustále vylepšovat nejen technické prvky, ale také design. Výbava Sportline je toho jasným důkazem.
Vzhled testovaného SUV střední třídy vychází z moderního designové koncepce automobilky Škoda z posledních let. Jedná se o čisté linie, které se chlubí slušnou dávkou elegance a líbivosti. Nelze čekat žádné odvážné výstřelky, prakticky všechny křivky jsou konzervativní, avšak s moderním pojetím. Na první pohled je jasné, že je Škoda Karoq velmi blízká většímu sourozenci Kodiaq. Týká se to zejména předních partií. Snad jen hranatost předních světlometů je u Škody Karoq výraznější. Při pohledu na zadní část vozu jsou rozdíly oproti většímu Kodiaqu výraznější a to především díky jinému provedení sdružených světlometů. Právě ty jsou ale velice podobné koncernovému Seatu Ateca.
Pochvalu si zaslouží vyváženost proporcí menšího modelu Karoq, které jsou elegantní a dynamické zároveň. Auto působí velice decentně, a jeho design je čistý a jasně zařaditelný. Námi testovaný model byl vybaven černými osmnáctipalcovými koly, která jsou součástí standardní výbavy Sportline. Jejich kontrast se sytě červenou barvou Velvet působí dokonale. Černým odstínem se však chlubí i řada dalších prvků. Za zmínku například stojí obložení spodní hrany dveří nebo černě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek.
Sportline také nabízí ztmavená skla nebo černé střešní nosiče. Oproti standardnímu modelu pak zdobí příď decentní plastové lízátko nebo mřížka chladiče v lesklé černé barvě. Atraktivně působí nárazník se sportovním tvarováním. Vzadu zaujme nejen minimalistický spoiler na horní hraně okna pátých dveří, ale také chromová linka táhnoucí se přes celou šíři karosérie. Ta zároveň vytváří koncovky výfuku na obou stranách. Nedostatku emocí se zkrátka u výbavy Sportline obávat nemusíte.
Přestože se standardní interiér Škody Karoq vyznačuje konzervativně ztvárněnou přístrojovou deskou, výbava Sportline mu dodává neotřelou image. Již v základu si ale posádka může vychutnat velmi kvalitní materiály a dokonalé zpracování přístrojové desky. Dominantou je dotykový displej multimediálního systému Columbus s úhlopříčkou 9,2 palce. Má skvěle provedenou grafiku a logiku ovládání. Snad jen pár hardwarových ovladačů by přišlo vhod. Dotykové ovládání obecně vyžaduje více citu a soustředění, což může být při jízdě problém. Postrádali jsme zejména tlačítko na ovládání hlasitosti audiosystému.
Na středovém panelu jsou dále umístěny ovladače klimatizace, jízdních režimů a dalších asistentů. Vše je přehledně rozmístěné a dobře dostupné. Přístrojový štít námi testovaného vozu nabízel plně digitální provedení, které lze variantně měnit dle preferencí řidiče. Součástí výbavy Sportline je také tříramenný sportovní volant potažený perforovanou kůží. Má příjemně tlustý věnec a skvěle tak padne do ruky. Doslova pastvu pro oči představují sportovní sedadla s potahy Thermoflux. Skvěle drží tělo v prudkých zatáčkách a mají dostatečně dlouhé sedáky. Pozici za volantem si však budete muset nastavit manuálně. Elektrické ovládání sedadel totiž není k dispozici ani za příplatek.
Z dalších nadstandardních prvků potěší i pedály z ušlechtilé oceli nebo třeba černé čalounění stropu. Jako každý vůz značky Škoda, tak i Karoq poskytuje opravdu slušný vnitřní prostor. Překvapí především dostatkem místa v oblasti hlavy a to pro všechny členy posádek. Zavazadelník má ve standardním uspořádání objem 521 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel pak dokonce 1630 litrů.
Pod kapotou testovaného Karoqu Sportline se nacházel přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.5 TSI. Tento motor na přelomu roku nahradil starší čtrnáctistovku a díky modernější konstrukci přináší nejen lepší kultivovanost, ale také úspornější provoz. Jeho nejvyšší výkon činí 110 kW při 5000 – 6000 ot/min. Hodnota největšího točivého momentu 250 N.m. pak vrcholí v rozmezí 1500 – 3500 ot/min.
Pochvalu si pohonná jednotka zaslouží za mimořádně kultivovaný projev. Motor posádku prakticky neruší a to ani při rychlé dálniční jízdě. V praxi pohonná jednotka zatahuje až po překročení hranice 1500 ot/min., avšak výraznou dynamiku ani výkonovou špičku od ní očekávat nelze. Charakter motor zkrátka trochu chybí, přestože je výkonu relativně dostatek. Dynamika je tedy spíše průměrná a k vrcholné verzi Sportline by se podle nás lépe hodil zážehový motor 2.0 TSI nebo silnější varianta vznětového dvoulitru 2.0 TDI (140 kW) pro příznivce dieselových motorů.
Na dálnici zvládá Karoq 1.5 TSI udržovat poměrně rychlé dálniční tempo a to navíc při zachování slušného poměru spotřeby a hlučnosti. Při rychlostním limitu 130 km/h točí motor rozumných 2850 ot/min. Motor byl v případě námi zkoušeného vozu spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Převodovka motor nepodtáčí a řadí velice intuitivně. V rychlosti řazení je dvouspojkový automat samozřejmě bezkonkurenční a i hladkost rozjezdů je na poměry dvouspojek slušná.
Škodě Karoq nechybí ani systém volby jízdních režimů. K dispozici jsou Normal, Eco, Sport a Indiviudal. Rozdíl je nejen v citlivosti plynového pedálu, ale také v nastavení režimu start/stop, posilovače řízení atd. Individual pak umožňuje nastavit jednotlivé atributy vozu dle přání řidiče.
Pochvalu si Škoda Karoq 1.5 TSI zaslouží za příznivou spotřebu pohonných hmot. Svůj podíl na tom má i moderní systém vypínání dvou válců. Ten v případě mírného zatížení motoru automaticky odpojí chod dvou válců, čímž dochází k úspoře paliva. Vlastní odpojení válců při jízdě prakticky nezaznamenáte, nebýt indikace úsporného režimu na palubním počítači. I tak ale není Škoda Karoq 1.5 TSI v kombinaci s automatickou převodovkou žádným šetřílkem. V kombinovaném režimu si motor 1.5 TSI řekne o 7,5 l/100 km, na dálnici pak spotřeba atakuje hranici 8,0 l na 100 km. Ve městě je nutné počítat s apetitem kolem devíti litrů. Při snaze o úspornou jízdu však lze mimo město jezdit výrazně pod sedmilitrovou hranicí.
Podvozek je velice agilní a to i přes to, že nabízí pohodlné cestování. Oproti Seatu Ateca pochopitelně nemá podvozek Škody Karoq takový dynamický projev. Toho ale u takto laděného SUV vůbec nelitujeme. Zajímavé ale je, že se oproti Kodiaqu testovaná Škoda Karoq méně naklání a lze tak hovořit o jistějším chování na silnici. Bez zajímavosti není ani fakt, že se od sebe liší provedení 4x4 a varianta s přední poháněnou nápravou. Model 4x4 má totiž víceprvkovou zadní nápravu, kdežto námi testovaný vůz s předním pohonem a 1.5 TSI disponuje jednoduší vlečnou nápravou. Tyto diference předurčují čtyřkolku k ještě k lepším jízdním vlastnostem na nekvalitním povrchu příp. v lehkém terénu.
Škoda Karoq Sportline 1.5 TSI představuje komfortně laděné SUV a to i přes oku lahodící dynamický paket. Auto má bohatou výbavu a chlubí se velmi kvalitními materiály. K tomu všemu navíc přidává prostorný interiér v mezích daného segmentu. Benzinový čtyřválec 1.5 TSI se hodí spíše pro méně náročné řidiče a s nižším ročním nájezdem. Příznivcům svižnějšího svezení doporučujeme sáhnout po výkonnější motorizaci, ať už benzinové nebo naftové.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Karoq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110/5000-6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250/1500-3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 203 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 6,8 / 4,8 / 5,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 521 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1393 Kg |
Nosnost: | 609 Kg |
Základní cena: | 490 900 Kč (1.0 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 590 900 Kč (1.5 TSI MAN, Ambition) |