V druhé polovině srpna otevřela ŠKODA AUTO v hlavním závodě v Mladé Boleslavi zcela novou lakovnu. Stavba začala koncem roku 2017 a celkové investice převýšily pět miliard korun. Výškou 35 metrů a sedmi patry je nyní nová lakovna také nejvyšší budovou celého výrobního závodu. Její délka 276 metrů a šířka od 60 do 140 metrů vytváří podlahovou plochu o rozloze více než 25 tisíc čtverečních metrů.
Denní produkce nové lakovny má již začátkem příštího roku dosáhnout 700 karosérií a tuto činnost zde bude provádět téměř 650 nových pracovníků. Celé zařízení v současnosti patří mezi nejmodernější a nejekologičtější svého druhu v Evropě.
Podle slov Bernharda Maiera, předsedy představenstva společnosti ŠKODA AUTO, je otevření nové lakovny rozhodujícím krokem k lepšímu uspokojování vysoké poptávky. Celá investice je také dvojitým příspěvkem k trvale udržitelnému rozvoji. Vedle vytvoření nových pracovních míst je nová lakovna důležitou součástí široce pojaté strategie GreenFuture, s níž se tento výrobce důsledně zaměřuje na ekologii. Stejně jako na stávajících lakovacích linkách používá ŠKODA AUTO i v nových provozech až na krycí lak výhradně vodou ředitelné materiály. V nové lakovně se tato krycí vrstva skládá z 55 procent z pevných látek. Tímto složením se u každého vozu spotřebuje o 210 gramů ředidel méně a potřebné množství bezbarvého laku klesne o 17 procent na dva kilogramy na vůz. Celkově pět vrstev nátěrového systému tak tvoří nakonec povlak o tloušťce přibližně 0,1 milimetru. Lakovna používá celkem 17 různých barevných odstínů, mnohé z toho s metalickým nebo perleťovým efektem.
K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří například plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku. Tento dopravníkový systém umožňuje zvolit procesní parametry individuálně pro každý vůz. U běžných lakovacích linek není možné z důvodu transportu karoserií na řetězových dopravníkových pásech provést taková nastavení na míru. Řadu pracovních kroků zde zcela přebírají nebo podporuje téměř 66 robotů. Veškerá data výrobního procesu se vždy elektronicky porovnávají s identitou příslušného vozu a bezdrátovým přenosem dat se posílají na individuální pracovní stanice, které na základě toho aplikují příslušný materiál. Velmi efektivně je zde také vyřešeno výrazné snížení spotřeby energie.
Použití nových technologií má značný ekologický přínos. Zbytkové částice laku se absorbují cestou takzvaného suchého odlučování. Při tomto postupu nahrazuje mletý vápenec dosud používanou vodu a tak nevzniká prakticky žádný odpadní lakový kal. Systém čištění odpadního vzduchu mletým vápencem snižuje zbytky barev o více než dva kilogramy na karoserii. Použitý mletý vápenec a v něm zachycené barvy se následně zhodnocují termicky a používají se k odsíření zplodin z teplárny v dceřiné společnosti Ško-Energo. Touto technologií recykluje tento výrobce až 80 procent vzduchu použitého v lakovacích boxech, což výrazně snižuje spotřebu energie pro úpravu nasávaného čerstvého vzduchu. Své ekologické aktivity shrnuje tento český výrobce automobilů pod jednou střechou strategie GreenFuture. Podle zveřejněných údajů mladoboleslavská automobilka mezi lety 2010 a 2018 dosáhla při výrobě vozů snížení zátěže pro životní prostředí téměř o 56,1 procent.