Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 – zapomeňte na klasiku!

Testy
19.08.2019

F T G

Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 – zapomeňte na klasiku!

Oblíbená modelová řada C5 od Citroenu se dočkala překvapivé náhrady. Namísto klasického sedanu a kombi střední třídy se totiž představila v podobě atraktivního SUV. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci redakčního testu modelu C5 Aircross s naftovým dvoulitrem pod kapotou a automatickou převodovkou EAT8.

Nová generace C5 je oproti předchozímu modelu zcela jiným vozem s odlišným pojetím. Citroen se tak přizpůsobil velkému zájmu o vozy typu SUV a postavil unikátní crossover s přídomkem Aircross. Nenechte se však mýlit, typické prvky citroenů z těchto vozů postupem času mizí, a tak v současné generaci C5 již například nenajdete plynokapalinové odpružení. To ale příliš nevadí, vynikající komfort mají nahradit tlumiče s hydraulickými dorazy.

Vlastní identita

Už na první pohled působí nový Citroen C5 Aircross robustním dojmem. Karosérie s délkou 4500 mm se chlubí mimořádně elegantním tvarem bez jakýchkoliv agresivních prvků. Plastové ochranné kryty  Airbump v kombinaci s velkými koly o průměru 720 mm naznačují odolnost prakticky pro jakýkoliv styl využití. Jízdu v terénu usnadní světlá výška 230 milimetrů a to i přesto, že se C5 Aircross prodává pouze s přední poháněnou nápravou. S outdoorovým využitím pak koresponduje originální střešní nosič.

Dalším prvkem podtrhujícím eleganci je paket styl, který zahrnuje barevné prvky na spodní části předního nárazníku, na dveřních dílech Airbump a pod střešním nosičem. Právě ochranné části karosérie Airbump mají zamezit šrámům na laku především při jízdě po nezpevněných cestách. Přizpůsobit si vůz vlastním požadavkům jistě umožní i sedm odstínů karosérie. My jsme testovali vůz v atraktivním barevném provedení Volcano, za který zájemce zaplatí 15 tisíc korun.

Vzhled testované novinky se nám líbí a pochvalu zaslouží jednak za vlastní styl a v neposlední řadě také neobvyklé skloubení elegance s mohutností. Kvitujeme především vyvážené proporce a osobitost. A co čeká zájemce o Citroen C5 Aircross uvnitř?

Originalitou doslova hýří i interiér automobilu. Vše ještě umocňuje nejvyšší výbava Shine námi testované C5. V základu nechybí dvouzónová samočinná klimatizace s čidlem kvality vzduchu AQS, polokožené čalounění sedadel nebo elektrické víko kufru. U této výbavy jsme postrádali snad jen vyhřívaná sedadla, za které si zákazník musí připlatit. Když jsme u sedadel, pochvalu zaslouží za optimální tuhost, ocenili bychom však o něco delší sedáky a výraznější boční vedení.

Vzadu najdete tři samostatná křesla, která jsou ale relativně úzká. I přes délku rozvoru 2730 milimetrů tak nelze vzadu očekávat kdovíjaký prostor. Pohodlně se na sedadla usadí jen průměrně vzrostlí jedinci. Nic na tom nemění ani možnost posunutí sedadel v podélném směru, která však zlepšuje variabilitu interiéru. Její nespornou výhodu samozřejmě objevíte v oblasti zavazadlového prostoru. Ten má základní objem 520 litrů, lze však zvětšit až na solidních 720 litrů. A to jsou pochopitelně hodnoty bez sklopení opěradel zadních sedadel.  

Zajímavostí je přístrojový panel, který je ve vyšších výbavách čistě digitální. Režim klasických kruhových ukazatelů zde ale nenajdete. Citroen tedy evidentně inspiraci u koncernového Peugeotu ve všem nehledal. Potěší kvalita materiálů a dobré zpracování. Při jízdě nic nevrže a novinka působí příjemným dojmem. Ovladače jsou dobře dostupné a intuitivní. Na specificky tvarovaný volič samočinné převodovky EAT8 jsme si už v rámci PSA zvykli a nemáme vůči němu výhrad.

Nejsilnější vznětová volba

Testovaný vznětový čtyřválec 2.0 HDI reprezentuje druhou nejvýkonnější motorizaci pro model C5 Aircross, přičemž nejsilnější zážehový čtyřválec 1.6 PureTech je jen o 3 kW výkonnější.  Naftový dvoulitr se chlubí nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 400 N.m pak vrcholí při 2000 ot/min. Co se týká převodovky, jedinou alternativu pro tento motor představuje automatická převodovka Aisin s označením EAT8.

Naftový motor má dostatečný potenciál prakticky pro jakékoliv jízdní situace. Je relativně kultivovaný, dobře zabírá již od nízkých otáček a velký točivý moment vás nenechá na holičkách ani při potřebě rychlého předjížděcího manévru. Ocenili jsme také nízkou úroveň hluku, což je mimo jiné dáno i použitím kazety s vyvažovacími hřídeli a v neposlední řadě také dvouhmotovým setrvačníkem.

Slova chvály zaslouží samočinná převodovka EAT8, která pracuje na principu měniče točivého momentu. Oproti dvouspojkovým převodovkám jsme ocenili hladší rozjezdy a příjemnější popojíždění s absencí trhavých pohybů například v městském provozu. Rychlostí řazení sice za dvouspojkovými převodovkami trochu pokulhává, rozdíl však není nikterak propastný. Škála osmi stupňů pak v praxi znamená velmi časté řazení a tedy i udržování motoru poblíž hranice největšího točivého momentu. Řidič tak má velmi často k dispozici maximální potenciál. A jak je na tom testovaná pohonná jednotka se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu jsme s autem jezdili kolem hranice 7,2 l/100 kilometrů. Ve městě je pak nutné počítat s osmilitrovým průměrem. Při dálničním limitu 130 km/h motor spotřebuje 7,6 l každých sto kilometrů a na osmý převodový stupeň točí příjemných 2000 ot/min. Výtku máme k objemu palivové nádrže. Ten činí 53 litrů, což není příliš.

Na silnici

Přestože Citroen C5 Aircross asi již definitivně pohřbil výrobně nákladný hydropneumatický podvozek, určitou unikátnost si přeci jen zachoval. Jak jsme již zmiňovali, auto dostalo tlumiče s hydraulickými dorazy. V podstatě se jedná o zdvojený tlumič, jehož hlavní tlumící prvek je naladěn o něco měkčeji, díky čemuž poskytuje skvělé žehlení drobných nerovností. Druhá část, v podobě hydraulického dorazu, se zapojí až v případě výraznějšího rázu nebo při ostré jízdě.

V praxi je tento systém okamžitě citelný a troufáme si tvrdit, že částečně nahrazuje adaptivní odpružení při zachování nižších výrobních nákladů. Řešení je totiž o poznání jednodušší. Tyto tlumiče vyrábí pro Citroen společnost Kayaba jako externí dodavatel. Od jízdních vlastností ale samozřejmě nelze očekávat úplně prémiový dojem. Svůj podíl na tom má zejména jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou. Není se co divit, vždyť technický základ sdílí C5 Aircross s Peugeotem 3008.

Citroen C5 Aircross je stavěn spíše na klidnější a především komfortní jízdu a rozhodně s ním mezi SUV nebudete lámat rychlostní rekordy. Karosérie se v zatáčkách částečně nakloní a při prudkém výjezdu ze zatáčky občas ucítíte prokluz vnějšího předního kola. Je to dáno výkonným motorem v kombinaci s měkčím naladěním vozu. Na druhou stranu jen málokterý podvozek v této třídě dokáže nabídnout srovnatelný komfort.

Přestože se C5 Aircross nabízí pouze s pohonem přední nápravy, v lehkém terénu mu pomáhá nejen světlá výška podvozku, ale také systém Grip Control s funkcí pro sjíždění prudkých svahů. Ten již známe z ostatních vozů skupiny PSA a ovládá se otočným ovladačem hned vedle voliče automatické převodovky. Řidič si tak může zvolit, po kterém povrchu aktuálně jede a elektronika nastaví nejoptimálnější režim stabilizace a protiskluzového systému. Mimo zpevněný povrch navíc karosérii chrání řada zmiňovaných plastových dílů.  

Posilovač řízení koresponduje s nastavením podvozkových prvků. Je tedy poměrně účinný, což sice znemožňuje chirurgicky přesné vedení vozu, avšak přináší další komfort a to především při manévrování ve městě. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Modelová řada C5 od Citroenu prošla radikální přeměnou a dokonce se řadí do jiného segmentu, než tomu bývalo dříve. Konvenční SUV ale rozhodně nečekejte. Avantgardní styl totiž model C5 Aircross významně odlišuje od konkurenčních modelů. Robustní elegance s velkou mírou originality je jedním z hlavních lákadel testovaného vozu. Za pozornost však rozhodně stojí i osvědčená technika PSA pod kapotou a především unikátní tlumiče, které přináší vynikající komfort. Další devizou je bezesporu bohatá výbava. Výtku tak zaslouží snad jen absence pohonu všech kol a sofistikovanější zadní nápravy.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C5 Aircross
Karosérie:SUV
Motor:2.0 BlueHDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce:4
Nejvyšší výkon:130/3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:400/2000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:211 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,4 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,3/4,6/4,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:580 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):53
Pohotovostní hmotnost:1615 Kg
Nosnost:495 Kg
Základní cena:495 000 Kč (1.2 PureTech 130k MAN6, Live, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:700 000 Kč (2.0 BlueHDi 180k EAT8, Feel, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -