Nová Škoda Scala je považována za nástupce modelu Rapid, přestože se vyrábí pouze ve variantě hatchback. Tento dostupný automobil si s jinou škodovkou jen tak nespletete. Není totiž žádným tajemstvím, že několik designérských prvků vychází z konceptu Vision RS. Testovali jsme variantu s úsporným naftovým čtyřválcem 1.6 TDI pod kapotou.
Přestože Škoda Scala má vyplnit mezeru v modelové škále automobilky, kterou způsobilo ukončení prodeje Škody Rapid, jedná se o vůz s odlišným pojetím. Auto se chlubí moderní platformou MQB_A0, jenž využívá například VW Polo nebo Audi A1. Škodovka pochopitelně využila maximální prostorovou kapacitu, takže nabízí o poznání více vnitřního prostoru. S touto koncepcí však souvisí i jisté nevýhody. Tak například Škodu Scala nekoupíte s pohonem všech kol nebo víceprvkovou zadní nápravou.
Na obrázcích novinka od škodovky příliš neuchvátí, ve skutečnosti je to to však o poznání lepší. Již první pohled potvrzuje, že je auto nositelem zcela nového designového stylu. Naživo to automobilu sluší a troufáme si tvrdit, že z celé modelové řady působí nejodvážněji. Auto se chlubí výraznou přední maskou s širokým chromovaným lemem, která v kombinaci s trojúhelníkovými světlomety zajišťuje originální vzhled.
Přední světlomety námi testovaného vozu v základní výbavě Ambition jsou plně diodové, za což zákazník připlatí 19 tisíc korun. Ale i bez příplatku se novinka chlubí technologií LED alespoň pro potkávací a denní svícení. Také zadní sdružené světlomety mají LED diody, ve vyšší výbavě dokonce nechybí dynamické blinkry. Scala je tak prvním modelem s tímto luxusním prvkem. Týká se ale jen zadních světel, vpředu ho zákazníci mohou mít až u nové Škody Kamiq.
Další exteriérovou lahůdkou je prodloužené okno pátých dveří. Jedná se o součást nadstandardní výbavy a chlubí se efektním černým pásem na víku zavazadelníku. Logo bylo nahrazeno nápisem Škoda. My jsme testovali provedení bez tohoto prvku s lakem karosérie Rallye green. Nejlépe pochopitelně stříbrný nápis Škoda vyniká na černém podkladu prodlouženého okna pátých dveří.
Testované provedení bylo vybaveno sedmnáctipalcovými koly v tmavém provedení. Architektura kol je maximálně zaplněná, což zlepšuje aerodynamiku a snižuje spotřebu pohonných hmot. Délka karosérie testované novinky činí solidních 4362 milimetrů, na šířku pak naměříte 1793 mm. Rozvor má hodnotu 2649 mm. To jsou výrazně větší rozměry v porovnání s Rapidem. Například na šířku měří Scala o 87 více.
Základním prvkem Škody Scala je subtilní přístrojová deska s volně stojícím displejem. Jedná se o nový koncept kabiny všech nových modelů této značky. Námi testovanému provedení nechyběl digitální přístrojový štít a v neposlední řadě také základní provedení multimediálního systému Swing s displejem o rozměru 6,5 palce. Vrcholné provedení Amundsen má pak displej s úhlopříčkou 9,2 palce, kompromisní variantou je osmipalcový displej systému Bolero. Swing a Bolero má několik konvenčních ovladačů po stranách, největší Amundsen pak plně dotykové ovládáním. Pochvalu si zaslouží skvělá grafika a přehlednost multimediálního systému. Aktualizace mapových podkladů a softwaru lze dokonce provést na dálku z pohodlí domova. Bravo!
V interiéru se nachází řada kvalitních materiálů včetně měkčených plastů. Nechybí ani ozdobné lišty a dekory přístrojové desky. Samozřejmostí je ambientní osvětlení, které není v této třídě zrovna běžné. Moderní pojetí potvrzují i čtyři konektory posledního typu USB-C. Šetřilo se snad jen na výplni dveří, které nedělají tak dobrý dojem, jako zbytek interiéru.
Hlavní výhodou testované Škody je ale pochopitelně prostor. Ať už sedíte vpředu nebo vzadu, všude je dostatek místa a to prakticky ve všech směrech. Sedáky na předních sedadlech sice nemají nikterak výrazné boční vedení, jsou ale dostatečně dlouhé a pohodlné i na delší cestování. Zavazadelník nabízí základní objem 467 litru, což je o padesát litrů více v porovnání se Škodou Rapid. Praktické je také výškově nastavitelné dno zavazadelníku a možnost elektrického ovládání pátých dveří.
Dobře známá naftová šestnáctistovka se chlubí elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s elektronicky nastavitelnou geometrií lopatek. Nejvyšší výkon 85 kW vrcholí v rozmezí 3250 – 4000 ot/min, maximální hodnota točivého momentu 250 N.m je k dispozici mezi 1500 – 3250 ot/min. Čtyřválcový motor se probouzí kolem hranice 1500 ot/min a má smysl jej vytáčet do 4000 ot/min. Výtku si zaslouží vyšší míra hlučnosti a to především v přímém srovnání s benzinovými protějšky.
Dynamika je na solidní úrovni a Škoda Scala 1.6 TDI ochotně zrychluje i při rychlejším dálničním tempu. Testovali jsme provedení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, která si s dieselem 1.6 TDI perfektně rozumí. Převodovka motor nepodtáčí a řadí velice intuitivně. V rychlosti řazení je dvouspojkový automat samozřejmě bezkonkurenční a i hladkost rozjezdů je na poměry dvouspojek slušná.
Velkou pochvalu si pohonná jednotka zaslouží za nízkou spotřebu pohonných hmot. V kombinovaném režimu není žádný problém jezdit výrazně pod pětilitrovou hranicí. Při snaze o úspornou jízdu palubní počítač dokonce ukazoval 4 l/100 km. Na dálnici a ve městě se jen zřídkakdy dostanete přes pět litrů. To jsou skvělé hodnoty, které v kombinaci s 50-ti litrovou nádrží zajišťují reálný dojezd kolem 1000 kilometrů bez natankování.
Jízdní vlastnosti testovaného modelu ovlivňoval příplatkový podvozek Sport Chassis Preset, který je o 15 milimetrů nižší oproti standardu. Řidič má na výběr ze dvou režimů – Sport a Normal. Technickou zajímavostí je fakt, že ačkoliv se jedná o adaptivní podvozek, nepřizpůsobuje se aktuálním podmínkám po vzoru DCC. K přepínání mezi režimy totiž využívá elektromagnetického ventilu, jenž mění směr průtoku kapaliny v tlumiči a tím jeho charakter.
V normálním režimu je podvozek spíše komfortní a rozhodně se není třeba obávat nějaké výrazné tuhosti. Navíc je skvěle odhlučněný a díky tomu není valivý hluk od kol prakticky vůbec slyšet. Ve sportovním módu dojde k poměrně výraznému ztuhnutí tlumičů a lépe s řidičem komunikuje při dynamické jízdě. V rámci individuální volby jízdních režimů (Drive Mode Select) lze přizpůsobit i charakter posilovače řízení. Ve sportovním režimu řízení znatelně ztuhne, avšak výraznou zpětnou vazbu od předních kol nečekejte.
Čtveřice kotoučových brzd zaslouží pochvalu za vynikající účinnost. Nevadnou ani při opakovaném brzdění a navíc se skvěle dávkují. Zajímavostí je, že základní modely Škoda Scala dostaly nově vyvinuté zadní bubnové brzdy. Výrobce však tvrdí, že mají stejnou účinnost jako kotouče. Takže se necháme překvapit.
Škoda Scala 1.6 TDI je moderně působící kompaktní hatchback s vyspělou technikou. Její nespornou výhodou je bohatý vnitřní prostor a v neposlední řadě také řada praktických řešení. Obrovský posun oproti předchůdci jsme zaznamenali rovněž uvnitř automobilu. Interiér je kvalitně zpracovaný a má šmrnc. Vznětový čtyřválec pod kapotou potěší zejména příznivou spotřebou pohonných hmot, otázkou zůstává, zda se čtyřicetitisícový rozdíl v porovnání s benzinovým tříválcem 1.0 TSI vyplatí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Scala |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85/3250-4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250/1500-3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,1/3,6/4,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 467 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1339-1503 Kg |
Nosnost: | 375-577 Kg |
Základní cena: | 369 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Ambition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 434 900 Kč (1.6 TDI AP, Ambition) |