Přestože Volkswagen nedávno představil facelift pověstné modelové řady Multivan, vyzkoušeli jsme ještě původní variantu s označením T6. Právě tento vůz představuje atraktivní kombinaci luxusního dopravního prostředku s variabilním interiérem. Vyzkoušeli jsme sedmimístné provedení ve výbavě Trendline s akčním paketem Bulli a naftovým čtyřválcem 2.0 TDI pod kapotou.
Modely Transporter, Caravelle, California a Multivan jsou synonymem praktičnosti již pěknou řádku let. Právě testovaný Multivan splňuje představy o multifunkčním velkoprostorovém automobilu současnosti asi nejlépe. Tento model totiž dokáže být cestovatelským speciálem, rodinným vozem a praktickou dodávkou zároveň. Obzvláště pokud pod jeho kapotou bije srdce relativně úsporného dieselu.
Už pohledy kolemjdoucích naznačovaly, že se VW Multivan opravu líbí. Není se co divit, námi zkoušený automobil zdobila dvoubarevná kombinace, několik chromových doplňků a také označení Bulli. Jedná se totiž o akční model odkazující na speciální edici vyrobenou v souvislosti s oslavami 70 let od představení prvního užitkového vozu řady T.
Po nastoupení do interiéru je jasné, že variabilita a funkčnost dostaly přednost před elegancí. To ale neznamená, že by kvalita materiálů a zpracování byla nevalná. Naopak! Pochvalu si také zaslouží ergonomie a pěkně provedený infotainment. Ačkoliv jeho barvený displej není největší, má pěknou grafiku a skvěle se ovládá. Potěší i dostatek úložných míst a především doslova královský prostor.
Místa je zejména vzadu nadbytek, což v kombinaci s pohodlnými křesly zajišťuje perfektní cestování. V případě námi testovaného vozu se ve druhé řadě nacházela dvojice otočných křesel, vzadu pak třímístná lavice. Díky kolejnicím lze s křesly libovolně manipulovat, což ještě zlepšuje variabilitu vnitřního prostoru. Za třetí řadou sedadel se ještě nacházel solidní zavazadlový prostor. A to jsme testovali variantu s nejkratším rozvorem…
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel naftový dvoulitr s nejvyšším výkonem 110 kW. S tímto motorem sice Volkswagen Multivan není žádným sportovcem, ale pro příjemnou jízdu rozhodně stačí. S plně naloženým vozem je pochopitelně nutné nechat si větší prostor pro případný předjížděcí manévr, zvláště v prudkém stoupání. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici v rozmezí 1500 - 3000 ot/min, což velice zpříjemňuje pocit z jízdy.
Testované provedení bylo vybaveno standardním šestistupňovým manuálem, proti kterému nelze mít výhrad. Řazení je přesné, dobře odstupňované a jde velice lehce. Palivová nádrž o objemu 70 litrů zajišťuje slušný dojezd bez natankování.
Jednou z hlavních předností zkoušené pohonné jednotky 2.0 TDI je tedy poměrně úsporný provoz. Při jízdě mimo město palubní počítač ukazoval spotřebu pod sedmilitrovou hranicí. Dálniční provoz pak znamená apetit 7,5 l /100 km. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2200 ot/min, což zajišťuje nejen příznivou spotřebu, ale také jízdní komfort. Ve městě počítejte se spotřebou kolem 8,5 l na sto kilometrů. S ohledem na velikost vozu a pohotovostní hmotnost 2023 kilogramů se jedná o velmi slušný výsledek.
Jednou z největších předností testovaného vozu je bezesporu cestovní komfort. Ačkoliv vůz nebyl vybaven adaptivním podvozkem, poskytoval posádce solidní pohodlí a to i na nekvalitním povrchu. Řidiči navíc dodával překvapivou jistotu a stabilitu bez ohledu na jízdní tempo. Samozřejmě, že je cítit vyšší aerodynamický odpor a citlivost na boční vítr, ale i tak se jízda s multivanem od běžného osobního vozu resp. SUV příliš neliší. A kdo chce vůz používat i v náročnějších podmínkách, není problém zvolit variantu s pohonem všech kol. Dobrou zprávou je fakt, že se nabízí i v kombinaci s tímto naftovým čtyřválcem.
Při jízdě také potěší skvělý výhled z vozu a velmi dobrá manévrovatelnost. Jízda ve městě tedy není žádným utrpením, spíše příjemnou záležitostí. Stačí si zvyknout na delší rozvor a solidní poloměr otáčení. Volkswagen pak udělá hodně práce za vás. Při couvání s tímto relativně dlouhým vozem řidiče spolehlivě podpoří praktická kamera. Prakticky založené majitele zase zaujme velmi slušná hodnota maximální užitečné hmotnosti 977 kilogramů.
Volkswagen Multivan 2.0 TDI je všestranným automobilem, který dokáže zastoupit většinu automobilových kategorií. Přestože se říká, že univerzální vůz není v žádné disciplíně dobrý, v případě testovaného Volkswagenu Multivan to zdaleka neplatí. Auto nás totiž příjemně překvapilo i v situacích, kde jsme to opravdu nečekali. Za zmínku stojí například městský provoz nebo svižnější tempo na zakroucené silnici. Tyto disciplíny totiž zvládá s lehkostí běžného SUV, oproti kterému má však řadu výhod. Za zmínku stojí nejen obrovský vnitřní prostor, ale také variabilita, skvělý cestovní komfort a v případě námi testovaného provedení i relativně úsporný provoz. A co přináší avizovaná modernizace s označením T6.1?
Už teď se zákazníci mohou těšit nejen na pozměněný vzhled, ale i několik technických novinek včetně implementace moderních digitálních systémů. Za zmínku stojí nová maska chladiče nebo upravený přední nárazník. Vpředu zaujmou nové světlomety s LED páskou pro denní svícení. Eleganci boční části pak zdůrazní zdvojený chromový pruh a také nový design litých kol.
Uvnitř nebude chybět nový multimediální systém MIB3 s barevným dotykovým displejem o velikosti až 9,2 palců. Po vzoru osobních vozů koncernu VW se nově objeví digitální přístrojový štít, který nahradí klasické analogové ukazatele. V souvislosti s přechodem od hydraulického posilovače řízení k elektromechanickému se zákazníci mohou těšit i na řadu nových asistenčních systémů.
Například Cross Wind Assist automaticky stabilizuje automobil při silných nárazech větru. Samozřejmostí je pak Lane Assist pro udržování vozu v jízdním pruhu nebo parkovací asistent. Další vychytávkou má být Trailer Assist, který usnadní manipulaci s přívěsem nebo Rear Traffic Alert, jenž pomůže zabránit kolizi při parkování.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Multivan |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110/3250-3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 340/1500-3000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 182 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 12,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,3/5,4/6,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 70 |
Pohotovostní hmotnost: | 2023 Kg |
Nosnost: | 977 Kg |
Základní cena: | 837 372 Kč (2.0 TDI 75 kW, Trendline, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 999 990 Kč (2.0 TDI 110 kW, Trendline, akční cena) |