Pokud máte rádi výkonné hatchbacky a oblíbili jste si právě francouzský Peugeot 308 GTi neváhejte. Tato ultimativní varianta zůstane ve výrobním programu Peugeotu pravděpodobně jen do konce roku. Na vině jsou pochopitelně vysoké emise.
Nabídka vozů kategorie „hothatch“ je sice poměrně rozsáhlá, zkušební jízdu s Peugeotem 308 GTi si však rozhodně nenechte ujít. Jeho technika je totiž velmi zajímavá, vždyť je vybaven motorem s několika prvky z motorsportu. Za pozornost také stojí skvělé brzdy a podvozek vhodný i pro běžnou jízdu. Ale pěkně popořádku.
Vzhled námi testovaného Peugeotu 308 GTi zaujme především dvoubarevnou kombinací Coupe Franche (+25 tisíc Kč), které se k pojetí vozu rozhodně hodí. Provedení karosérie je ale jinak poměrně konzervativní, takže žádné široké blatníky ani velká křídla, spoilery nebo difuzory na autě nenajdete. Poznávacím znamením GTi jsou hlavně velká devatenáctipalcová kola Carbone, z jejichž útrob vykukují červeně lakované brzdové třmeny.
Dalším sportovním prvkem je dvojice koncovek výfuků v rozích zadního nárazníku, které naznačují výkonový potenciál pohonné jednotky. Dynamický dojem pak navozují nápisy GTi na předních blatnících a v neposlední řadě také červené linky v předním nárazníku.
Po usednutí do vozu okamžitě zaujmou rozměrná sportovní sedadla s nápisem Peugeot Sport. Mají skvělé boční vedení, takže dobře drží tělo v rychle projížděných zatáčkách. Navíc jsou docela pohodlná i pro delší jízdu. Provedení GTi má i další prvky, které vylepšují interiér nejen z designového pohledu, ale přidávají i řadu praktických funkcí. Za zmínku stojí například pedály a opěrka pro nohu z nerezové oceli a atraktivní dojem zanechají také hliníkové lišty na prazích rovněž s označením Peugeot Sport.
Přístrojová deska i-Cockpit se chlubí budíky na vrchu palubní desky. Samozřejmostí každé 308 je malý volant, kovová hlavice řadicí páky a multimediální dotyková obrazovka, přes kterou se ovládá většina funkcí. Právě malý volant se však k variantě GTi hodí. Sportovní provedení navíc přidává čalouněný příjemnou kůží s červeným prošíváním a dále logo GTi. Na vrchu volantu je červený pásek, který indikuje aktuální natočení předních kol.
Pro zájemce o adrenalinové svezení bude jedním z největších lákadel testovaného Peugeotu 308 GTi bezesporu technika pod kapotou. Samotné ladění motoru Peugeotu 308 GTi měl na starost pochopitelně Peugeot Sport, a tak není žádným překvapením, že jsou změny oproti standardnímu provedení poměrně významné. Motor dostal kované hliníkové písty, zesílené ojnice a pístní kroužky nebo třeba zesílené šrouby ojnic. Dostatečný přísun vzduchu má na starost obrovské turbodmychadlo Garett.
Úpravou si prošla také manuální převodovka, která má opískované dva hřídele a další změny, které vedly k větší odolnosti vůči opotřebení. Za pozornost stojí i zkrácení převodů pro rychlejší řazení. A to se u tohoto hatchbacku počítá! Motor o objemu 1598 cm3 má nejvyšší výkon 193 kW, což je solidní práce. Svůj podíl na tom má fakt, že inženýři z Peugeot Sportu sáhli po docela závodní technice. Díky tomu si mohli dovolit naladit motor na výkon, za který by se nemusel stydět kdejaký sportovní dvoulitr. V rámci nových emisních norem navíc došlo ke zvýšení točivého momentu oproti loňskému modelovému roku. Současná hodnota činí 340 N.m při 2100 ot/min.
Šestnáctistovka bleskově reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu a v kombinaci s krátkým zpřevodováním tak poskytuje skvělé zrychlení. Když jsme u převodovky, pochvalu si zaslouží právě za optimální naladění, avšak mohla by být přesnější. Maximální zátah motoru se díky velkému turbodmychadlu projeví až kolem 3000 ot/min. a pěkně graduje až do nějakých 5000 ot/min. Po přeřazení dojde k efektnímu odfouknutí turbodmychadla. Zkrátka mechanická radost.
Spotřeba pohonných hmot není u sportovního vozu zásadním parametrem, ale i v této oblasti Peugeot 308 GTi potěší svého majitele. Při defenzivní jízdě totiž není problém jezdit kolem 7,5 l/100 km, což považujeme za fantastický výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem 8,5 l na 100 kilometrů. Sportovní jízda pak samozřejmě spotřebu katapultuje výrazně nad desetilitrovou hranici.
Podvozek Peugeotu 308 GTi je pochopitelně naladěn na sportovní notu, avšak stále dobře funguje i na našich nekvalitních silnicích. Auto tedy skvěle žehlí nerovnosti a je dobře použitelné i pro denní ježdění. S tím navíc koresponduje i zmiňovaný konzervativnější design. V rámci ježdění na okruzích se ale nebude jednat o ten nejrychlejší hothatch, pro tuto disciplínu jsou na trhu rychlejší vozy. Naše běžné silnice však 308 GTi vyhovují skvěle a peugeot se nebrání opravdu rychlé jízdě.
S přenosem 193 kilowatů na silnici pomáhá mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Ten umí udělat spousty práce v rychle projížděných zatáčkách. Je až neuvěřitelné s jakou rychlostí dokáže auto projet utaženou zatáčku na kvalitním suchém povrchu. Pochopitelně na mokru se dokáží roztočit obě kola zároveň, což může způsobit nedotáčivost.
Na brzdách dokáže podvozek překvapit občasným odstavením zadní nápravy. Je to zábavné a umožňuje to hravé průjezdy. Vypínatelná stabilizace je samozřejmost. Vysoký výkon vozu krotí účinné brzdy, které se skládají z čtyřpístkových červeně lakovaných třmenů a kotoučů o průměru 368 milimetrů vpředu a 268 milimetrů vzadu. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Dokonce jsme měli pocit, že jsou k neutahání a to při absolvování prudkých klesání. Řízení je přesné, mohlo by ale být více komunikativní.
Peugeot 308 GTi je zdařilý sportovní vůz pro každodenní použití. Má fantastický motor s řadou polozávodních prvků a bez příplatkového dvoubarevného laku s ním ani nemusíte dráždit kolemjdoucí. Na zakroucených silnicích však dokáže nabídnout solidní porci zábavy. A o ni jde v tomto případě především.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | GTi |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 193/6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 340/2100 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 8,5/5,3/6,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 420 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: | 1390 Kg |
Nosnost: | 400 Kg |
Základní cena: | 825 000 Kč |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 825 000 Kč |