Praktická Škoda Octavia Combi 1.6 TDI s pohonem všech kol je zajímavou alternativou k provedení se silnějším motorem 2.0 TDI. Pořizovací cena je výrazně nižší než u dvoulitrového TDI 4x4 a to nejen kvůli vlastní motorizaci. Dvoulitr totiž s manuálem už nepořídíte.
Není žádným tajemstvím, že se Škoda Octavia 1.6 TDI řadí mezi velmi oblíbené rodinné vozy nižší střední třídy. To platí nejen u nás ale také v zahraničí. Důvodem je nejen kvalitní zpracování a moderní technologie pod kapotou, ale zejména mimořádně prostorný interiér. Poslední facelift proběhl před dvěma lety a přinesl radikální úpravu přídě s rozdělenými světlomety a také řadu technických vylepšení. Jízdní vlastnosti potom optimalizoval rozšířený rozchod zadních kol. Uvnitř je samozřejmostí například skleněný displej s větší úhlopříčkou případně virtuální kokpit v rámci přístrojového štítu. To pochopitelně platí pouze pro vybrané specifikace.
Přestože se již zanedlouho veřejnosti představí čtvrtá generace tohoto modelu, stávající Škoda Octavia se i díky poslední modernizaci udržela v kondici a působí sympatickým dojmem. Může za to hlavně její konzervativní design, který sice nehýří kdovíjakými módními výstřelky, zato stárne velmi pomalu. Karosérie si stále udržuje některá specifika a i po letech se chlubí některými výjimečnými atributy.
Tím nejviditelnějším je především délka karosérie, která je v podstatě srovnatelná se střední třídou. Přestože je postavená na platformě nižší střední třídy, díky velkému převisu karosérie nabízí opravdu rozměrný zavazadlový prostor. Ten v případě varianty kombi poskytuje vynikajících 590 litrů.
V rámci poslední modernizace došlo k rozdělení předních světlometů na čtyři světla, která se dále chlubí atraktivním pásem LED diod pro denní svícení. Ten je umístěn v jejich spodní části. Vnitřní světla navazují na novou masku chladiče, která je širší a výraznější. Také kombík dostal upravené zadní světlomety s nápadnějším profilováním. Ta jsou kompletně vybavena diodovou technikou. Tyto změny byly posledním počinem Josefa Kabaněho, jenž následně opustil automobilku kvůli pokračování jeho kariéry v BMW. Není žádným tajemstvím, že dnes pracuje jako vedoucí designér firmy Rolls-Royce. Octavia se tedy rozhodně nemá za co stydět!
Uvnitř překvapí nejen skvělé zpracování a opravdu kvalitní materiály, ale také dostatečný prostor na všech sedadlech. Postrádali jsme snad jen dostatečně vysokou opěrku pro hlavu na prostředním místě vzadu. Standardem je také zmiňovaný obrovský zavazadelník, který ocení snad každý uživatel. Je dobře využitelný a chlubí se relativně nízkou nakládací hranou.
Sedadla jsou optimálně tuhá a mají dostatečnou šířku. Vpředu bychom si dokázali představit snad jen o něco delší sedáky. Rozměrný palubní displej s výhradně dotykovým ovládáním již známe z ostatních modelů této značky. Působí moderním dojmem a má skvělou grafiku.
Klasický ovladač nám chyběl především u ovládání hlasitosti audiosystému. To má na starost jedno ze čtyř dotykových tlačítek na levé straně displeje. Pokud zrovna nemáte vypnuté zapalování lze ale hlasitost audiosystému regulovat rovněž ovladačem na volantu. Ostatní funkce se ovládají ryze přes vlastní dotykovou obrazovku. Velmi moderně působí také digitální přístrojový štít (virtuální kokpit), který dostanete u dvou nejvyšších výbav za příplatek 8.900 Kč.
Evoluce naftového čtyřválce o zdvihovém objemu 1598 cm3 probíhá již řadu let a v posledním provedení nabízí nejvyšší výkon 85 kW při 3250 - 4000 ot/min. Největší točivý moment 250 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3200 ot/min. Motor je příjemně odhlučněný a chlubí se solidním výkonovým projevem. Velmi slušně táhne až do 3500 ot/min, po překročení hranice 4500 ot/min pak zátah motoru výrazně klesá. Pro rychlejší cestování se bude spíše hodit naftový dvoulitr, na běžné jezdění však šestnáctistovka rozhodně stačí.
Testovali jsme variantu s pohonem všech kol, která se vyrábí výhradně v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Manuál na nás udělal velmi dobrý dojem. Jednotlivé rychlosti jsou dobře odstupňované, řazení je lehké a přesné. Při rychlosti 130 km/h točí motor něco přes 2200 ot/min na šestý převodový stupeň, což zaručuje relativně komfortní a úsporné dálniční přesuny. Pohon všech kol má na starost mezinápravová spojka Haldex. Při jízdě v tomto ročním období jsme ho pochopitelně nevyužili. Na druhou stranu vidíme smysluplnost spojení 4x4 s menším naftovým motorem pro méně náročné uživatele, kteří často jezdí po silnicích se sníženou adhezí. Navíc je spotřeba pohonné jednotky 1.6 TDI znatelně nižší než u 2.0 TDI.
V kombinovaném režimu jsme s vozem jezdili kolem 5,0 l/100 kilometrů, což je s ohledem velikost vozu a pohon všech kol velmi dobrý výsledek. Mimo dálnice a město pak není problém jezdit pod pětilitrovou hranicí. Ve městě je třeba počítat s odběrem kolem 6 l/100 km v závislosti na stylu jízdy. Je třeba také zmínit fakt, že se varianta 1.6 TDI 4x4 chlubí palivovou nádrží o objemu 55 litrů. To je o pět litrů více, než je u modelu Octavia běžné.
Jízdní vlastnosti Škody Octavia se liší podle zvolené konfigurace. Všechny octavie s výkonem do 110 kW a přední poháněnou nápravou mají totiž klikovou zadní nápravu. Ta je při přejezdu nerovností samozřejmě hlučnější a nepůsobí tak stabilním dojmem, jako náprava víceprvková. Právě víceprvkovou zadní nápravou byl vybaven námi testovací vůz s pohonem všech kol. A jak se s ním jezdí?
I přes vyšší pohotovostní hmotnost a delší zadní převis karosérie působí automobil velice klidným dojmem. Nerozhodí ho ani přejezd větších nerovností či prudká změna směru. Testovaná Škoda Octavia se nebrání dynamické jízdě, přestože daná motorizace nadbytkem výkonu zrovna neoplývá. Díky tužšímu odpružení se auto dobře drží zvolené stopy a funguje i při rychlé dálniční jízdě. K tomu přispívá zejména prodloužení rozchodu kol o 30 milimetrů. Právě to přinesla u varianty s víceprvkovou zadní nápravou poslední modernizace.
Řízení není zbytečně přeposilované, takže řidiči poskytuje solidní zpětnou vazbu od předních kol. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují. Navíc nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 je zajímavou alternativou pro řidiče, kteří preferují defenzivní jízdu a zároveň potřebují vůz do různorodých podmínek. S aktivním životním stylem koresponduje mimořádný vnitřní prostor a potěší i velice úsporný provoz a příznivé pořizovací náklady. Víceprvková zadní náprava testované varianty 4x4 navíc řeší asi nejvýznamnější neduh běžné octavie, kterým jsou jízdní vlastnosti na rozbitých silnicích. Třešničkou na dortu jsou pak kvalitní materiály v interiéru a skvělé zpracování. Už teď se těšíme, co přinese čtvrtá generace tohoto bestselleru!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI 4x4 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85/3250-4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250/1750-3200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 194 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,9/4,7/5,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 590 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1495 Kg |
Nosnost: | 638 Kg |
Základní cena: | 472 900 Kč (1,0 TSI 85 kW, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 647 900 Kč (1.6 TDI 85kW 4x4, Ambition) |