Hybridní pohon se stále častěji objevuje v nových automobilech a to prakticky ve všech kategoriích. Výjimkou není ani pátá generace modelu CR-V od Hondy. V tomto případě dokonce zcela nahradil diesel. Testovali jsme variantu s přední poháněnou nápravou. Jak se s ní jezdí?
Oblíbené SUV od Hondy se u nás prodává již od roku 1997 a za tu dobu si získalo spousty příznivců. S příchodem dalších generací se auto významně zvětšilo a dokázalo zaujmout i v oblasti moderních prvků aktivní bezpečnosti. Za zmínku například stojí protikolizní systém CMBS a v neposlední řadě také adaptivní tempomat ACC.
Současná pátá generace k nám dorazila v minulém roce a nabízí se pouze s benzinovým či hybridním pohonem. Vznětový motor tak nahradilo hybridní pohonné ústrojí, které má přinést důležité snížení emisí. Nečekejte však dosavadní systém IMA. Honda Hybrid Performance se chlubí dvojicí elektromotorů a objede se bez mechanické vícestupňové převodovky. Nejprve se ale podívejme na design této novinky.
Přestože je Honda považována za revolucionáře v oblasti designu, na novém CR-V to znát není. Z pohledu designu se jedná spíše o evoluci předchozí generace, než zcela nový model. Honda pravděpodobně nechtěla příliš riskovat a vsadila na jistotu, která funguje. Žádné extravagantní křivky ve stylu Hondy Civic na novém CR-V tedy nenajdete.
Už předchozí generace působila poměrně robustně. Nejinak je tomu u současného modelu, který lze považovat za poměrně velké SUV. Rozvor náprav byl prodloužen o 32 milimetrů na 2662 mm (2WD), což přineslo důležité centimetry v rámci vnitřního prostoru navíc. Díky tomu může být kabina až sedmimístná. To bohužel platí pouze pro variantu se zážehovým motorem 1.5 VTEC Turbo. S testovaným hybridním pohonem tedy sedm lidí nepřevezete. Bohužel.
I tak jsme ale ocenili větší vnitřní prostor a to prakticky ve všech směrech. Za volantem se sedí o něco výše, všude je ale dostatek prostoru a příjemná atmosféra. Pochvalu také zaslouží dobrý výhled z vozu. Sedadla mají optimální tuhost a dostatečné boční vedení těla. Ocenili bychom snad jen delší sedáky. Vzadu doslova překvapí nadprůměrný prostor, především v oblasti nohou. Do druhé řady se navíc skvěle nastupuje díky zadním dveřím, které lze otevřít takřka do pravého úhlu. A jak je na tom Honda CR-V Hybrid se zavazadelníkem?
Jeho objem činí 497 litrů, což je o 64 litrů méně, než v případě benzinové varianty CR-V 1.5 VTEC. I přesto je skvěle využitelný a to i díky variabilitě interiéru. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 60:40 a lze je sklopit do úplné roviny. Navíc jedním pohybem. Líbí se nám pravidelný tvar zavazadelníku a také přítomnost plnohodnotného rezervního kola. Výtku naopak máme proti víku kufru, které se otevírá do malé výšky. Díky tomu hrozí úraz hlavy.
Přístrojová deska působí moderním dojmem, revolučních změn se oproti předchozí generaci však rovněž nedočkala. Dominantou je sedmipalcový multimediální LCD displej, jehož ovládání vyžaduje chvíli zvyku. Obzvláště při jízdě není ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky tak intuitivní. Alespoň, že regulace teploty ventilační soustavy prostřednictvím klasických otočných ovladačů zůstala zachována. Grafika samotného navigačního systému by zasloužila vylepšení a i systém zadávání není příliš logický. Pochvalu si naopak zaslouží použité materiály. Vypadají hodnotně a nevržou ani při jízdě po nerovnostech.
V samotném přístrojovém štítu se nachází multifunkční displej, který doplňuje dvojice postranních ukazatelů. Ty zobrazují teplotu motoru a stav paliva v nádrži. Jednotlivé funkce se ovládají tlačítky na volantu. Pohyb v jejich nabídce je však poměrně komplikovaný. Časem si zvyknete, ale zapracovat na intuitivnosti by rozhodně neškodilo. Zajímavostí varianty Hybrid je bezesporu nekonvenční volič převodovky. Klasický volič nahradily tlačítka D, R, P a N.
Alternativní pohonné ústrojí se v evropském SUV od Hondy objevuje vůbec poprvé. Pohon se skládá z atmosférického čtyřválce 2.0 i-VTEC a dvou elektromotorů. Energie se akumuluje v lithium-iontových bateriích. Přenos točivého momentu na přední nápravu má na starost převodovka s fixním převodem. Ta má zajistit efektivnější přenos síly než ostatní druhy převodovek.
Kombinovaný výkon hybridního systému činí 135 kW a funguje ve třech režimech dle konkrétní volby systému i-MMD (inteligent Multi-Mode Drive). Ekologicky nejčistší formou je samozřejmě napájení hnacího elektromotoru z akumulátoru. Pokud je energie v akumulátoru nedostatek, dodá spalovací motor energii do generátoru, který pohání elektromotor. Poslední možností je přímá varianta, kdy mechanismus spojky nastaví přímé spojení mezi benzinovým motorem a koly.
Systém je velmi kultivovaný, což platí zejména ve městě. Právě zde je totiž málokdy slyšet vytočený zvuk motoru při konstantních otáčkách a to v kombinaci s velmi dobrým odhlučněním navozuje pocit jízdy v elektromobilu. Dobré naladění hybridního systému potvrzuje i fakt, že si přepínání jednotlivých režimů prakticky nevšimnete. Jízda čistě na elektřinu znamená dojezd kolem dvou kilometrů a do ryze elektrického módu se lze přepnout také tlačítkem manuálně.
Především mimo město se akusticky projeví spalovací motor, který o sobě dává vědět při každém výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. Ačkoli se testované CR-V Hybrid chlubí pádly pod volantem, zapomeňte na manuální řazení. Jejich prostřednictvím totiž regulujete intenzitu zpomalování vozu. Tím pochopitelně dochází k lepšímu využití rekuperační energie a tedy i hybridního systému. A jak je na tom testovaná Honda CR-V se spotřebou pohonných hmot?
Ve městě je hybridní pohon samozřejmě nejefektivnější a lze s ním jezdit kolem 5 l/100 km. Na dálnici se spotřeba hravě přehoupne přes osmilitrovou hranici. Vše samozřejmě záleží na jízdním stylu. Na okreskách počítejte s průměrem kolem 6 litrů na sto kilometrů. V určitých jízdních režimech je tedy hybridní pohon velice úsporný.
Podvozek Hondy CR-V byl nastaven spíše na komfortní notu. Není se ale čeho obávat. Auto je stále dostatečně stabilní a navíc skvěle filtruje nerovnosti našich silnic. Pochvalu si také zaslouží odhlučení podvozkových prvků. Ani při přejezdu větších nerovností se do interiéru nepřenáší rázy. Mírná nedotáčivost Hondy CR-V s předním pohonem se projevuje až při opravdu razantní jízdě. Jinak je chování vozu příjemně neutrální.
Řízení testovaného vozu má účinný posilovač, takže o nějaké zpětné vazbě od předních kol nemůže být ani řeč. U vozu této kategorie to ale vůbec nevadí. Alespoň se příjemně ovládá v městském provozu nebo třeba při parkování. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Kvůli systému rekuperace energie se však hůře dávkují.
Díky českému dovozci vozů Honda do ČR jsme měli příležitost vyzkoušet si hybridní Hondu CR-V také s pohonem všech kol (AWD). Díky tomu vzniklo zajímavé porovnání a to zejména v oblasti jízdních vlastností. Každá varianta pochopitelně má svá specifika, a tak by měl potenciální zájemce zvážit, zda využije spíše model s pohonem všech kol nebo vůz s přední poháněnou nápravou. Systém pohonu všech kol využívá vícelamelovou spojku, která spojuje hnací hřídel se zadním diferenciálem a ovládá ji elektromotor. Většinu času systém pohání pouze přední nápravu, ale v případě potřeby umí přenést až 60% točivého momentu na nápravu zadní.
Ačkoliv se to na první pohled nezdá, vnější rozměry obou modelů nejsou zcela totožné. Za zmínku například stojí vyšší světlost podvozku varianty 4x4. Rozdíl je sice pouze 10 milimetrů, avšak i to může pomoci zlepšit průchodnost v náročnějších podmínkách mimo zpevněnou komunikaci. A jaká je stabilita v zatáčkách? Předokolka pochopitelně působí agilněji a to především na povrchu s dobrou adhezí. Lepší agilitě nahrává i o 58 kilogramů nižší pohotovostní hmotnost a karosérie se naklání o něco méně.
Rozdíly v pružném zrychlení mezi oběma vozy jsme v rámci našeho redakčního testu nezaznamenali, přestože výrobce uvádí zhruba půlsekundový rozdíl v akceleraci z 0 na 100 km/h ve prospěch varianty 2WD. Hlavní výhodou čtyřkolky je pochopitelně lepší trakce, což jsme si vyzkoušeli v lehkém terénu na nezpevněných cestách. Přestože se nejedná o žádný offroad a terénní vlastnosti limituje omezené křížení náprav, světlá výška podvozku a v neposlední řadě také absence jakýchkoliv závěrek a redukční převodovky, zablácené lesní cesty zvládá hybridní Honda CR-V AWD s přehledem. Dokážeme si představit, že model 4x4 bude mimořádně vhodný i pro zimní výjezdy do hor. Otázkou je, zda s tímto využitím koresponduje jeho hybridní pohon, který má největší výhodu především v městském provozu a to díky souvisejícím úsporám pohonných hmot.
Právě spotřeba paliva je u čtyřkolky jen nepatrně vyšší oproti CR-V 2WD, což je pozitivní zjištění plynoucí z porovnání obou vozů. Model AWD si tak v průměru řekne o necelý půl litr benzinu na sto kilometrů více oproti variantě s přední poháněnou nápravou. Dobrou zprávou je, že co se objemu zavazadelníku týká, oba vozy převezou stejné množství zavazadel. Pohon všech kol tedy praktické využití vnitřního prostoru nikterak nelimituje.
Zájemci o Hondu CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD však musejí sáhnout hlouběji do kapsy. Rozdíl v pořizovací ceně oproti vozu s přední poháněnou nápravou činí 50 tisíc korun. Nevýhodou je také fakt, že se základní výbava Comfort s pohonem všech kol nenabízí. Naopak nejvyšší výbava Executive je k dostání pouze v kombinaci s AWD. Zkrátka rozhodování nemusí být pro každého snadné.
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid je prostorným SUV s komfortním naladěním a moderním hybridním pohonem. Díky němu je velice úsporná především ve městě a při defenzivní jízdě po okreskách. Dálniční přesuny pochopitelně výhody tohoto pohonu vesměs mažou. Hybridní systém Hondy si ale zaslouží pochvalu za skvělé vyladění a také sofistikovaný systém odhlučnění spalovacího motoru. Zaujme i sympatická cenová politika českého dovozce. Podtrženo sečteno, Honda CR-V má v segmentu hybridních SUV slušně nakročeno.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | ||
---|---|---|
Výrobce: | Honda | Honda |
Model: | CR-V | CR-V |
Karosérie: | SUV | SUV |
Motor: | 2.0 i-MMD Hybrid | 2.0 i-MMD Hybrid AWD |
Palivo: | hybrid | hybrid |
Rok výroby: | 2019 | 2019 |
Technické parametry | ||
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 | 4 |
Objem motoru: | 1993 ccm | 1993 ccm |
Nejvyšší výkon: | 107/6200 přepočtený výkon soustavy 135 kW [kW, ot/min] | 107/6200 přepočtený výkon soustavy 135 kW [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 175/4000 [Nm, ot/min] | 175/4000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,8 s | 9,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,0 / 5,4 / 5,3 l, kWh | 5,1/5,7/5,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 497 l | 497 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 57 | 57 |
Pohotovostní hmotnost: | 1614 Kg | 1672 Kg |
Nosnost: | 583 Kg | 549 Kg |
Základní cena: | 669 900 Kč (1.5 VTEC Turbo 2WD, Comfort) | 669 900 Kč (1.5 VTEC Turbo 2WD, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 769 900 Kč (2.0 i-MMD Hybrid, Comfort) | 899 900 Kč (2.0 i-MMD Hybrid AWD, Elegance) |