Právě v těchto dnech rozšiřuje automobilka Ford svoji nabídku i pro zákazníky z České republiky. Za pozornost stojí nejen modernizovaný Ford Mondeo v novém designovaném provedení, ale především nová varianta Ford Mondeo Hybrid kombi HEV, která ve svém segmentu patří mezi to nejlepší na našem trhu.
Na co se tedy mohou budoucí zákazníci těšit? Hlavními atributy této novinky jsou všestrannost a přepravní velikost provedení kombi a v neposlední řadě také hospodárnost hybridu. Novinkou tohoto výrobce je použitý vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue se systémem SCR ve spojení se zcela novou osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Nové Mondeo Hybrid kombi HEV umožňuje v mnoha provozních režimech jízdu na tichý a úsporný elektrický pohon a přitom si zachovává dojezd jako u tradičního spalovacího motoru. Tento hybrid může jezdit i v čistě elektrickém režimu. Především při popojíždění v městském provozu nabízí tichý a mimořádně hospodárný provoz. Zvolená koncepce hybridního ústrojí nevyžaduje dobíjení baterie z externího zdroje. Řídicí software hnacího ústrojí nyní zajišťuje plynulejší akceleraci i efektivnější využití točivého momentu zážehového motoru. Hnací soustavu tvoří speciálně vyvinutý benzinový agregát 2,0 l, který pracuje v Atkinsonově cyklu. Elektromotor zde sloužící především jako podpora spalovacího motoru. Vlastní generátor zajišťuje rekuperaci dobíjení kapalinou chlazené a recyklovatelné lithium-iontové baterie o kapacitě 1,4 kWh. Ta je umístěna za zadními sedadly.
Celkový výkon hybridní soustavy představuje 138 kW (187 k), kola jsou poháněna přes automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem. Vlastní rekuperací lze zachytit až 90 procent energie, která se při zpomalování či brzdění jinak nevyužívá. Pomůckou pro řidiče z pohledu úspornější jízdy jsou především systémy jako ukazatel Smartgauge, který usnadňuje sledování spotřeby paliva a elektrické energie. Na snížení zatížení motoru se podílí také řízení s elektrickým posilovačem, elektrický pohon klimatizace, chladicí soustavy a podtlakových systémů. Nová karosářská varianta kombi nabízí zavazadlový prostor o objemu 403 litrů v základní konfiguraci a až 1 508 l po sklopení zadních sedadel. Pod podlahou zavazadelníku se nachází další úložný prostor. Mondeo Kombi HEV tak představuje jednu z nejatraktivnějších nabídek v segmentu hybridních manažerských vozů a je navíc často finančně výhodnější než hybridní automobily nižších tříd.
Do Mondea poprvé přichází technicky pokročilý vznětový motor 2.0 EcoBlue. K dispozici bude celkem ve třech výkonových variantách. Ta první nabízí 88 kW (120 k), spotřebu paliva výrobce uvádí od 4,5 l/100 km a emise CO2 od 120 g/km. Druhý stupeň motorizace je 110 kW (150 k), hodnoty spotřeby od 4,7 l/100 km a nejvýkonnější je 140 kW (190 k), hodnoty spotřeby od 4,9 l/100 km, emise 130 g/km. Ke splnění přísných požadavků aktuální emisní normy Euro 6d Temp této motorové jednotky pomáhá integrované sání s leštěnými povrchy kanálů, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a vysokotlaké přímé vstřikování, které je ještě preciznější, tišší a pohotovější než dříve. Redukci emisí NOx zajišťuje sériově montovaný systém selektivní katalytické redukce.
Silnější varianty 110 kW a 140 kW bude možné kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Té nechybí adaptivní časování řazení, které zohledňuje individuální jízdní styl řidiče a tomu přizpůsobuje načasování změn převodových stupňů. Systém dokáže rozeznat jízdu do kopce i z kopce nebo průjezd ostrou zatáčkou a podle toho nastaví vhodný převodový stupeň pro plynulou a bezpečnou jízdu. Další novinkou je adaptivní kvalita řazení, upravující tlak spojek s cílem dosáhnout co nejjemnější změny převodového stupně na základě údajů o vozidle a prostředí, v jakém se pohybuje. Tato technologie také reguluje plynulost řazení v závislosti na jízdním stylu řidiče.
Ve vybraných motorizacích lze u Mondea 2.0 EcoBlue objednávat navíc inteligentní pohon všech kol, který průběžně sleduje záběr jednotlivých pneumatik a podle toho upravuje rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu až do poměru 50:50. Zareagovat dokáže za pouhých 20 milisekund. Výsledkem je vyšší jistota řidiče a bezpečnost jízdy zejména na kluzkém nebo jinak nestabilním povrchu. V nabídce nadále zůstává zážehový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 121 kW (165 k) s integrovaným sběrným potrubím a vodním mezichladičem stlačeného vzduchu. Ten má spotřebu paliva od 6,4 l/100 km a emise CO2 od 147 g/km.
Výraznější vizuální odlišení výbavových stupňů Titanium, ST-Line a Vignale najdeme jak v exteriéru i v interiéru. Například moderně tvarované přední partie se liší aktualizovaným tvarem lichoběžníkové horní mřížky s hlubším optickým efektem v přední části vozu, chromovaným provedením horizontálních lišt u modelů s výbavou Titanium nebo černým drážkovaným provedením u ST-Line a exkluzivní matně stříbrné u Vignale. Modernizace přinesla také upravený design spodní mřížky, která u modelů Titanium a Vignale plynule přechází do vybrání pro mlhová světla a u ST-Line je orámovaná sportovními křidélky. Nový design mlhových světel a LED denního svícení a zaujme sportovní provedení nárazníku se zvýrazněným spoilerem ve spodní části. Vzadu se objevují nové koncové svítilny ve tvaru písmene V, protnuté stylovým dekoračním prvkem v matně stříbrné nebo chromované povrchové úpravě. Mondeo si i nadále zachovává dynamický boční profil, atleticky tvarovanou kapotu a protažený design předních světlometů.
Zájemcům o modernizované Mondeo se nově nabízejí širší možnosti individualizace vozu. K dispozici jsou nové vzory kol z lehké slitiny o průměru 17 nebo 18 palců, stejně jako 19palcová kola v prémiové úpravě třpytivý nikl. Paletu laků karoserie rozšiřují nové odstíny modrá Panther pro výbavu Vignale, šedá Stealth pro ST-Line a modrá Urban Teal. Novinky v interiéru představují nové látky potahů sedadel a nové dekorační prvky ve specifických provedeních pro varianty Titanium, ST‑Line a Vignale. Díky přechodu na prostorově úsporný otočný ovladač samočinné převodovky se na středové konzole vytvořilo více volného místa. Došlo i k vylepšení dílenského zpracování komponentů mezi středovou konzolou a palubní deskou.
Osmistupňová samočinná převodovka umožnila zástavbu zdokonaleného adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go, která významně usnadňuje popojíždění v hustém provozu s častým zastavováním a opětovnými rozjezdy. Pokud vůz stojí méně než tři sekundy, rozjede se zcela automaticky. Při delší prodlevě stačí, aby řidič stiskl tlačítko na volantu, nebo krátce sešlápl pedál akcelerátoru. Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožňuje řidičům Mondea ovládat audio, navigaci, klimatizaci i připojený chytrý telefon jednoduchými hlasovými pokyny, popřípadě prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce osm palců. SYNC 3 podporuje gesta zažitá z chytrých telefonů a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™. Další informace o této rozhodně zajímavé novince včetně poznatků z provozu přineseme v našem redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz