Peugeot Rifter pořídíte nejen v sedmimístném provedení, ale také s prodlouženou karosérií Long. Není divu, že jeho praktický interiér a rozumná pořizovací cena značně konkuruje ostatním sedmimístným vozům na trhu. Užitkovou koncepci vůz navíc skvěle maskuje nejmodernější technologií. Testovali jsme model ve špičkové výbavě GT line s úsporným čtyřválcem 1.5 BlueHDI pod kapotou a automatickou převodovkou EAT8.
Peugeot Rifter pořídíte nejen v sedmimístném provedení, ale také s prodlouženou karosérií Long. Není divu, že jeho praktický interiér a rozumná pořizovací cena značně konkuruje ostatním sedmimístným vozům na trhu. Užitkovou koncepci vůz navíc skvěle maskuje nejmodernější technologií. Testovali jsme model ve špičkové výbavě GT line s úsporným čtyřválcem 1.5 BlueHDI pod kapotou a automatickou převodovkou EAT8.
Peugeot modelem Rifter nastavil jasné hranice mezi užitkovým Partnerem a osobní variantou. Není se co divit, že se musí mít velkoprostorové vozy od konkurence na pozoru. Vždyť Rifter Long se svojí délkou 4753 milimetrů nebezpečně promlouvá do tohoto segmentu. Karosérie je pochopitelně stále hranatá, zbytek je však plnohodnotným moderním autem. Navíc mimořádně praktickým.
Hlavním znakem Peugeotu Rifter je krátká vysoká kapota a elegantní přední světlomety s LED denním svícením. Při jízdě po nezpevněných cestách rovněž oceníte zvýšenou světlou výšku, která skvěle koresponduje s ochrannými plastovými prvky pod předním a zadním nárazníkem. Karoserii dolaďují střešní nosiče, černé boční ochranné lišty nebo široké boční posuvné dveře na pravé i levé straně s elektricky ovládanými tmavými okny. Vzadu opět najdeme trojrozměrná zadní světla s typickou kresbou tří drápů. Testované provedení GT line se navíc chlubí kryty vnějších zpětných zrcátek a mřížkou sání v lesklé černé barvě. Právě mřížce chladiče nechybí ani monogram GT line. Atraktivně působí také sedmnáctipalcová litá kola s šedým výbrusem.
Testovaný Peugeotu Rifter Long byl vybaven příplatkovým sedmimístným uspořádáním interiéru (+20 tisíc korun). Samotná karosérie je u delší varianty prodloužena na 2975 mm, což přináší dostatečný vnitřní prostor nejen pro posádku v druhé a třetí řadě sedadel, ale také pro zavazadla. Pochvalu zaslouží zavazadelník, který je dobře využitelný i při plném obsazení. Není se co divit, vždyť synonymem pro Peugeot Rifter má být praktičnost.
Objem zavazadlového prostoru modelu Rifter Long činí úctyhodných 850 litrů (VDA). V plnohodnotném sedmimístném uspořádání stále naložíte za zadní sedadla 209 – 322 litrů nákladu. Díky nízké nákladové hraně a rovné podlaze je navíc manipulace s nákladem jednoduchá. V neposlední řadě potěší i pravidelné tvary zavazadelníku. Velmi praktické je otevíratelné okno zadních výklopných dveří, které zajistí přístup do zavazadlového prostoru i ve stísněných podmínkách.
Přední sedadla mají tužší charakter, ocenili bychom ale výraznější boční vedení těla. Výbava GT line přidává efektní tmavé čalounění Sqared a také vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. Prostoru je dostatek ve všech směrech a to i pro osoby nadprůměrného vzrůstu. Na druhou řadu samostatných tří sedadel se skvěle nastupuje díky posuvným bočním dveřím.
Dvě samostatná zadní sedadla byla ukotvena na vrchní části podlahy zavazadelníku a nelze je tedy sklopit do podlahy, jako v případě některých jiných sedmimístných vozů. Výhodou však, že jsou plně vyjímatelná. Sedadla jsou rozměrově pohodlná, jediným limitem je samozřejmě nízká výška sedáku. I přesto se na ně relativně dobře usadí dvojice dospělých osob.
Přístrojová deska je vyrobena z tvrdších plastů, slícování je však na vysoké úrovni. Ani modelu Rifter nechybí systém i-Cockpit, který Peugeot již několik let montuje do svých modelů. Na konzervativní pojetí tedy zapomeňte. Přístrojová deska byla vyvýšena a na přístroje se díváte nikoli skrz malý volant, ale přes něj. Zploštění volantu v jeho spodní části vypadá atraktivně, otázkou zůstává, zda se do tohoto segmentu hodí.
Nevýhodou řešení i-Cockpit je, že při určitém nastavení volantu a sedadla dochází k částečnému zakrytí přístrojů. Občas je tedy nutné přizpůsobit nastavení volantu nejen vlastnímu posedu, ale také výhledu na přístroje, což jde trochu proti logice správného nastavení. Celkově se nám ale toto originální řešení líbí a myslíme si, že určitým způsobem vyvažuje poněkud fádní dojem z hranatých tvarů karosérie.
Hlavním informačním prvkem přístrojové desky je osmipalcový dotykový displej s rychlou odezvou. Nechybí funkce MirrorLink, Apple CarPlay nebo Android Auto. K akustické pohodě pak přispívá šestice reproduktorů. O bezpečnost se stará adaptivní tempomat, systém rozpoznávající dopravní značky, zásah při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo třeba Active Safety Brake. Líbil se nám i propracovaný systém parkovacích kamer Visiopark 1.
Nejsilnějším motorem v nabídce je přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1499 cm3. Jeho nejvyšší výkon 96 kW při 3750 ot/min v kombinaci s největším točivým momentem 300 N.m při 1750 ot/min. považujeme pro sedmimístný Peugeot Rifter Long za optimální. V nabídce se ještě nachází dvě slabší výkonové varianty tohoto motoru s parametry 56 kW a 75 kW.
Jedinou automatickou převodovkou v nabídce je osmistupňové EAT8. Tato převodovka se prodává výhradně ve spojení s testovaným motorem 1.5 BlueHDI 130. A právě tuto variantu jsme zvolili pro náš redakční test. Opět chválíme perfektní odhlučnění pohonné jednotky, která neruší posádku ani při rychlé dálniční jízdě. Motor plynule zatahuje už od 1500 ot/min a ztrácí výkon až po překročení hranice 4000 ot/min. Pochvalu zaslouží pouze malá prodleva turbodmychadla po sešlápnutí plynového pedálu. Kvůli přísným emisním normám se motor neobejde bez vstřikování AdBlue a pochopitelně i filtru pevných částic.
Osmistupňový automat EAT8 se ovládá otočným ovladačem na vyvýšeném středovém panelu přístrojové desky. Na toto netradiční řešení jsme si poměrně rychle zvykli, vyžaduje však více pozornosti. Automat testovanému MPV zaručuje skvělý jízdní komfort a v neposlední řadě také ekonomický provoz. V praxi musíme automatickou převodovku pochválit za hladký projev a intuitivní chování. Převodovka si příliš nerozumí snad jen s dynamickým jízdním stylem a to kvůli prodlevě motoru při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu. U vozu této kategorie to ale příliš nevadí. Navíc lze tento neduh částečně kompenzovat manuálním řazením pádly pod volantem.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 5,7 l/100 kilometrů. Ve městě a na dálnici pak počítejte se spotřebou kolem 6,5 l na 100 km. Mimo město jsme jezdili lehce nad pětilitrovou hranicí. U dieselové varianty zamrzí snad jen nižší objem palivové nádrže 50 litrů.
Odpružení Peugeotu Rifter bylo naladěno pro komfortní jízdu. Rozhodně ale ne na úkor stability. Přestože se karosérie v zatáčce trochu nakloní, auto se dobře drží zvolené stopy. Na hranici adheze pochopitelně pocítíte mírnou nedotáčivost. Delší karosérie varianty Long je v porovnání s kratším provedením citlivější na boční vítr. Na to má samozřejmě vliv i její výška. Díky delšímu rozvoru sice Rifter Long nepůsobí tak agilně, při rychlé jízdě je však stabilnější. Dobrou zprávou je fakt, že tento Peugeot nevyvede z klidu ani razantní vyhýbací manévr.
Protože je posilovač řízení poměrně účinný, zpětnou vazbu od řízení očekávat nelze. Na druhou stranu je přesné a dobře koresponduje s charakterem vozu. Ocenili bychom snad jen o něco strmější převod. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDI EAT8 nabízí velký vnitřní prostor a moderní techniku za příznivé pořizovací náklady. A to je hlavní výhoda tohoto modelu. Pokud vám nevadí „užitkový“ základ, budete s Peugeotem Rifter nadmíru spokojeni. Za obdobné peníze vám totiž konkurence příliš alternativ nenabídne. I proto považujeme příplatek za delší variantu Long ve výši 25 tisíc korun za rozumný.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | Rifter Long |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.5 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 184 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,8/4,3/4,5 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 850 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1668 Kg |
Nosnost: | 676 Kg |
Základní cena: | 410 000 Kč (1.2 PT 110 k, Active, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 475 000 Kč (1.5 BlueHDI 130 k, Active, akční cena) |