Mladoboleslavská novinka Kodiaq RS se jednoznačně řadí mezi to nejluxusnější, co tento výrobce v současnosti nabízí. Vedle zdařilého tvaru nadstandardních rozměrů rozhodně zaujme interiér určený až pro sedm pasažérů s řadou technických a funkčních novinek včetně nepřehlédnutelných sportovních a zároveň velmi pohodlných sedadel.
Novinka je na první pohled podobná variantě Sportline. Pro Kodiaq RS je však unikátní například modrá metalíza Race námi testovaného provedení. Právě k tomuto odstínu se mimořádně hodí černé doplňky karosérie. Kodiaq RS se dále chlubí unikátní mřížkou v předním nárazníku a v neposlední řadě také logem RS s červeným písmenem V na vnější mřížce chladiče. Stejné logo najdeme také vzadu a v interiéru. Celková délka karosérie je 4667 mm, šířka 1882 mm, výška 1685 mm a rozvor 2790 mm.
Dalším výrazným vzhledovým prvkem jsou dvacetipalcová kola s červenými třmeny brzd. Přední kotouče s jednopístkovými třmeny mají průměr 340 mm, vzadu jsou u tohoto modelu zvětšené kotouče na 310 mm. Při pohledu na záď vozu zaujmou mohutné koncovky výfuku se systémem zvuku Dynamic Sound Boost, který zvukově prostupuje i do interiéru. Jeho intenzitu je možné regulovat v několika volitelných režimech a tak záleží především na řidiči, co odpovídá jeho vkusu a někdy i temperamentu.
Interiér Kodiaqu již tradičně překvapí prostorností. Pokud nepoužijete třetí řadu sklopených sedadel, určených především pro ty nejmenší cestovatele, tak získáte až 520 litrů prostoru a ten se navíc mění podle posunu druhé řady. Při použití třetí řady sedadel máte ještě slušných 230 litrů místa na zavazadla. Vzhledově i tvarově skutečně povedená sedadla mají výrazné boční vedení, červené prošívání a nechybí ani atraktivní logo modelu RS. Ocenili jsme, jak jejich bočnice dobře drží pasažéra i při extrémnější jízdě.
V kvalitně zpracovaném interiéru převládá především černé provedení v kombinaci s lakovanými nebo kovovými detaily. Trochu světlejší provedení nebo detaily by možná interiér ještě více oživily. Digitální přístrojový panel s dominantním a příjemným multifunkčním volantem má osobitou grafiku, která se dost liší od řešení u jiných modelů tohoto výrobce. Vypadá zajímavě, ale je třeba si na ni postupně zvyknout včetně ovládaní některých funkčních tlačítek.
V aktuální nabídce dostanete Kodiaq RS s dvojitě přeplňovaným vznětovým dvoulitrovým motorem uloženým vpředu napříč. Tento motor byl použit škodovkou vlastně poprvé, osvědčil se však u koncernového modelu VW Passat nebo Tiguan. Nejvýkonnější diesel svými parametry výrazně převyšuje hodnoty běžných čtyřválcových agregátů, což je dáno především dvojicí turbodmychadel. Pohonná jednotka pochopitelně představuje výrazný posun z hlediska zlepšení provozních vlastností. Velmi slušné parametry potvrzuje nejvyšší výkon 176 kW při 4050 ot/min a největší točivý moment 500 Nm v rozmezí 1750 – 2500 ot/min. Zrychlení z nuly na stovku udává výrobce hodnotou sedmi sekund a maximální rychlost vozu je 220 km/h.
Líbilo se nám sladění motoru se sedmistupňovým automatem, který řadí intuitivně a velice rychle. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2100 ot/min a spotřeba se pohybuje kolem 8,0 l/100 km. Nárůst výkonu je plynulý a točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček. K dispozici je samozřejmě několik jízdních režimů, kterými lze ovlivnit nejen charakter motoru, ale také převodovky a v neposlední řadě i podvozku.
Kodiaq RS není primárně určený pro sportovní jízdu, nabízí zejména možnost vychutnat si plynulé svezení s dostatečnou výkonovou rezervou a to i ve vysokých dálničních rychlostech. Předjíždění je otázkou okamžiku a to i při plně naloženém vozu. A to je podstatné i z hlediska jízdní bezpečnosti především v dnešním hustém provozu.
Stále diskutovaná spotřeba a snaha o ekonomický provoz je v tomto případě ovlivněna vlastním charakterem automobilu. Škoda Kodiaq RS je plnohodnotné SUV se sedmi sedadly, rozměrnou karosérií a velkými dvacetipalcovými koly a tím také většími jízdními odpory. Kombinace motoru se sedmistupňovým automatem a stálý pohon všech kol se opět podílí na vyšší spotřebě. My jsme se po dobu testování dostali s průměrem pod devět litrů. Při velmi úsporné a plynulé jízdě lze ale jet i pod osm. Naopak pokud pojedete svižně a využijete potenciál této vyspělé pohonné jednotky, hravě se dostanete nad deset litrů motorové nafty.
Pokud se rozhodnete právě pro Škodu Kodiaq RS získáváte hodně již v základu: full LED světlomety, adaptivní podvozek DCC, parkovací kameru nebo bezklíčový vstup a startování. V interiéru stojí za pozornost například virtuální kokpit, audio Canton nebo špičkové čalounění Alcantrou. Za příplatek jmenujme alespoň automatickou třízónovou klimatizaci, nezávislé přídavné topení s dálkovým ovládáním, vyhřívané čelní sklo, parkovací asistent nebo asistent udržení jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu, dálkových světel a v neposlední řadě 9,2 palcový Infotainment Columbus s navigací.
Podvozek je v porovnání s konvenční variantou tužší, díky adaptivním tlumičům ale můžete nastavit jejich charakteristiku. V rámci volby jízdních režimů pochopitelně měníte více parametrů a tím auto přizpůsobit požadovanému stylu jízdy. Dvacetipalcová kola na komfortu příliš nepřidají, především ve městě jsou občas slyšet tupé rázy. Proto jsme na nekvalitních silnicích s oblibou používali komfortní mód. Při zařazení sportovního režimu kola lépe kopírují vozovku a vůz rychleji reaguje na vlastní řízení. Použitý systém XDS+ částečně brzdí vnitřní kola a pomáhá tak stáčet předek do zatáček. Právě ve sportovním režimu nám však přišlo až nepřirozeně tuhé řízení, což lze samozřejmě změnit v rámci individuálního módu.
Sportovní vlastnosti Kodiaqu RS pochopitelně limituje jeho hmotnost a světlá výška. Oproti běžným vozům ale umí být testované SUV rychlé a znát je také slušná obratnost. Pod plynem se projevuje typické nedotáčivé chování a to i přes pohon všech kol. Brzdy jsou účinné a jejich brzdný účinek dobře dávkovatelný.
Nový Kodiaq RS je vzhledově a provozně to nejlepší co dnes tato modelové řada nabízí. Auto dobře vypadá, má povedený interiér a sofistikovaný podvozek. Pod kapotou se navíc nachází velmi výkonný turbodiesel s lineárním zátahem. Cena Kodiaqu RS začíná na částce 1.189.900 Kč, avšak po započtení příplatků se hravě přehoupne přes 1,4 mil. Kč. Pro řadu zákazníků s početnější rodinou bude podstatné, že Kodiaq může vozit až sedm pasažérů a navíc za něj mohou zapřáhnout klidně i pořádný obytný přívěs. Sporťák to ale rozhodně není, spíše praktické a výkonné auto pro všestranné využití.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Kodiaq RS |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 176/4050 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 500/1750-2500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,4/5,8/6,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 520 (7-místné provedení) l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: | 1913 Kg |
Nosnost: | 691 Kg |
Základní cena: | 681 900 Kč (Kodiaq 1.5TSI Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 189 900 Kč (Škoda Kodiaq RS) |