Dvě výkonové varianty přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6 PureTech má zákazník na výběr pro skvěle vypadající Peugeot 508. Testovali jsme slabší provedení v nejvyšší výbavě GT line.
Nenechte se ale mýlit, ještě o něco více nabízí model 508 GT. Ten je ale v nabídce pouze se silnější verzí motoru 1.6 PT nebo s přeplňovaným naftovým dvoulitrem. Jejich cenovka však atakuje hranici jednoho milionu korun, takže racionálně smýšlející zákazníci pravděpodobně zvolí námi testovaný model. A i tak budou středem pozornosti.
Právě Peugeot 508 totiž vybočuje z řady konvenčních liftbacků ve velkém stylu. Do střední třídy svým relativně kontroverzním designem jednoznačně vnáší rozptýlení. Zřetelně se totiž přibližuje neoficiální sportovně-luxusní kategorii. Díky tomu si ho tedy s jiným vozem spletete jen stěží. A líbivý vzhled v neposlední řadě potvrzují i obdivné pohledy kolemjdoucích.
Hned na první pohled Peugeot 508 překvapí nízkou siluetou a aerodynamicky ztvárněnou karoserií, která nápadně připomíná vozy kupé. Atraktivně působí nejen moderně ztvárněné Full LED světlomety, ale také do detailu propracovaná šachovnicová maska chladiče. LED denní světla mají u vyšších verzí svislé tvarování a rámují celý předek vozu od světlometů až po mřížky sání vzduchu v náraznících. V rámci nižších úrovní výbav je bohužel tato vychytávka nahrazena plastovým páskem.
Dominantním prvkem přední části je nízká kapota a poněkud složitě tvarovaný nárazník. Předek vozu je dynamicky pojatý a líbí se nám jeho přechod ve sportovní boční linie, které dokončují špičkové vytvarování karoserie. I přes její délku 4750 milimetrů na nás dělá testovaný Peugeot velice kompaktní dojem. V duchu netradičního řešení se nesou užší boční prosklené plochy s bezrámovými dveřmi, které zvyšují atraktivitu. Litá kola o rozměru 18 palců navíc pěkně zaplňují podběhy u námi zkoušeného vozu.
Šedá metalíza testovaného provedení ještě více zvýrazní množství prolisů karosérie. Palec nahoru si zaslouží zadní sdružené světlomety s 3D efektem. Součástí výbavy GT line je LED technologie s grafikou typických lvích drápů, jejichž svítivost se přizpůsobuje intenzitě okolního denního světla nebo tmě. Bravo!
Milovníky sportovního posezu potěší příjemně nízké sedadla a v neposlední řadě také kaskádovitá přístrojová deska, která posádku doslova obklopí. Překvapí pak řada špičkových materiálů a skvělé provedení. Lesklé detaily dělají atraktivní dojem, kvůli zachování pěkného vzhledu ale vyžadují častější údržbu. Interiér se chlubí několika úložnými prostory a samozřejmostí jsou také čtyři zásuvky s USB vstupy a dalších několik 12V zásuvek. Jednu z nich najdeme i v zavazadlovém prostoru. Kabinu námi testovaného vozu pak dokonale prosvětluje panoramatické otevíratelné střešní okno za příplatek 32 tisíc korun.
Součástí standardní výbavy je již tradiční digitální přístrojová deska Peugeotu s názvem i-Cockpit. Hlavní výhodou je možnost vlastní konfigurace. Samozřejmostí je malý kompaktní volant a v neposlední řadě také dotykový desetipalcový HD displej. Líbí se nám jeho velice vkusná integrace do palubní desky a také fakt, že je ve stejné výšce jako přístrojový panel. Tento HD displej je součástí standardní výbavy Allure a GT line. Základní výbava Active má displej o rozměru osm palců.
Na středovém panelu se dále nachází sedm chromovaných ovladačů ve tvaru klavírních kláves, které jsou efektně začleněny do palubní desky. Ovladače umožňují přístup k hlavním funkcím a nastavení jednotlivých systémů prostřednictvím dotykové obrazovky. Pomocí displeje pak můžete nejen konfigurovat prostředí, ale také nastavit parametry zvuku audiosoustavy nebo intenzitu jasu a barvu displejů. Lépe vybaveným modelům pak nechybí možnost nastavení vícebodové masážní funkce příjemných sedadel. Hned vedle voliče automatické převodovky se nachází kolébkový ovladač jízdních režimů. K dispozici je normální režim, sportovní, komfortní a ekonomický.
V nadstandardní výbavě testované varianty GT line byl k dispozici kromě adaptivního tempomatu i systém nočního vidění. Součástí standardní výbavy byl pak asistent pro sledování mrtvého úhlu, pozornosti řidiče nebo třeba automatické přepínání dálkových světel. Dále nechyběly elektronicky nastavitelné sedáky a výška předních sedadel či adaptivní tlumiče. Ty jsou součástí výbavy GT line pouze v kombinaci s testovaným motorem 1.6 PT 180 k. Za tyto prvky u konkurence většinou připlácíte.
Dynamická silueta karosérie liftbacku 508 již na první pohled naznačuje, že praktičnost zrovna nebude silnou stránkou tohoto auta. To ostatně potvrzují i papírové hodnoty rozměrů karosérie. Nová generace modelu 508 je nižší, kratší a má menší rozvor v porovnání s předchozím modelem. Na přední sedadla se pohodlně usadí i dlouháni, což se nedá říci o sedadlech vzadu. Nejde ani tak o limitovaný prostor v oblasti kolen, ale vadí především nízko umístěný sedák. Přestože zavazadelník nabízí slušný objem 487 litrů (nejedná se však o metodu měření VDA), jeho maximální využitelnost je kvůli nepravidelnému tvaru komplikovaná. Pro běžné potřeby pochopitelně stačí a na nějaké stěhování si přeci jen tuhle stylovku od Peugeotu asi nikdo kupovat nebude.
Zapomeňte na zážehové šestiválce Peugeotu z minulosti. Jediným benzinovým motorem pro model 508 je v současnosti přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech resp. jeho dvě výkonové varianty (133 kW a 165 kW). My jsme testovali šestnáctistovku s označením PureTech 180 S&S EAT8, která disponuje nejvyšším výkonem 133 kW při 5500 ot/min a nejvyšším točivým momentem 250 N.m při 1750 ot/min. Dynamika motoru je na velmi slušné úrovni a zaručuje bezpečnou jízdu prakticky při jakékoliv situaci. Motor má navíc velmi pěkný zvuk a je příjemně kultivovaný. Silnou stránkou Peugeotu 508 je také dobré odhlučnění kabiny, takže jízda je komfortní i při svižném dálničním tempu.
Spojení benzinového motoru s osmistupňovým automatem EAT8 testovanému automobilu sluší a zaručuje skvělý jízdní komfort. Převodovka EAT8 řadí intuitivně, motor zbytečně nevytáčí, což peugeotu zaručuje relativně úsporný provoz. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2200 otáček, což přispívá k nízké úrovni hluku a také spotřebě. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 6,8 l/100 km. Při defenzivní jízdě po běžných silnicích však není problém snížit spotřebu k šestilitrové hranici. Na dálnici pak Peugeot 508 spotřeboval kolem 7,4 l/100 km. To jsou příjemné hodnoty.
Při jízdě je znát výrazně nižší hmotnost zážehového motoru (o cca 200 kg) v porovnání s nedávno testovaným turbodieselem. Auto se lépe drží zvolené stopy a také agilněji reaguje na prudké změny směru. Sofistikovaný podvozek s lehčím benzinovým motorem nad přední nápravou navíc lépe potlačuje nedotáčivost. Chování automobilu v zatáčkách je velice jisté, což je dáno i sofistikovanou víceprvkovou nápravou vzadu. O přední nápravu se pak stará standardní McPherson.
Adaptivní tlumiče zajišťují velmi dobrý komfort a to zejména ve stejnojmenném jízdním režimu. V módu Sport pak automobil působí tužším dojmem a lépe reaguje na řidičovi pokyny. To se týká především rychlejší reakce motoru na pohyb plynového pedálu a sportovnějšího nastavení automatické převodovky EAT8. Posilovač řízení je poměrně účinný, stále je však cítit solidní zpětná vazba od předních kol v porovnání s modely 3008 a 5008. Ve sportovním režimu posilovač relativně dost ztuhne, na citlivosti řízení však příliš nepřidá. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot 508 1.6 PureTech GT line je dynamicky laděný liftback střední třídy, který potěší nejen líbivým vzhledem, ale také kvalitním interiérem a moderní technikou. Přestože nenabízí tolik vnitřního prostoru, jako některé jiné vozy tohoto segmentu, bezesporu se jedná o jeden z nejoriginálnějších automobilů současnosti. Benzinový motor se k charakteru liftbacku 508 podle nás hodí lépe než turbodiesel. Díky nižší hmotnosti zlepšuje jízdní vlastnosti a chlubí se solidním výkonem. Už se těšíme na redakční test vrcholového provedení 508 GT s výkonnější variantou sympatické pohonné jednotky 1.6 PureTech.
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 1.6 PureTech |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 133/5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,1/4,4/5,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 487 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 62 |
Pohotovostní hmotnost: | 1495 Kg |
Nosnost: | 504 Kg |
Základní cena: | 730 000 Kč (Active, 1.5 BlueHDI) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 800 000 Kč (Active, 1.6 PureTech, EAT8) |