Reprezentativní vzhled a nejsilnější turbodiesel v nabídce láká spousty zájemců o prostornou Škodu Superb. Movitější zákazníci buď sáhnout po luxusně pojaté výbavě Laurin & Klement nebo sportovně laděné verzi Sportline. Právě druhou zmiňovanou variantu jsme zvolili pro náš redakční test.
Škoda Superb je především pro své užitné vlastnosti neustále v kurzu. Vývojářům automobilky se až překvapivě dobře podařilo schovat nadprůměrný vnitřní prostor do designově povedené karosérie. Mezigeneračně navíc působí největší škodovka sportovněji a to především díky menšímu převisu na přední nápravě a protáhlejšímu zadnímu oknu. Přepracovaná příď se u běžných variant obohatila o chromové prvky přední masky, která navazuje na dynamicky ztvárněné světlomety. Zcela přepracované jsou i zadní svítilny, které disponují LED svícením.
Testovaná výbava Sportline navíc přináší několik sportovních prvků, které dokážou až překvapivě povznést celkový dojem z exteriéru. Černé doplňky karosérie, velká kola a snížený podvozek přidávají více emocí, než běžné provedení. Další vylepšení představují černé kryty vnějších zpětných zrcátek, které korespondují s tmavou maskou chladiče, což přináší důležitou eleganci.
Také střešní nosiče jsou v černém provedení a tak jediným chromovým doplňkem je dvojice koncovek výfuku. Naštěstí se nejedná o žádnou imitaci, tak jak je tomu v dnešní době zvykem. Nejčastějším lakem karosérie varianty Sportline bývá příplatková červená barva s názvem Velvet. Právě tento odstín perfektně zdůrazňuje dynamiku vozu.
Interiér si zakládá na jednoduchosti, které koncern Volkswagen dlouhodobě věří. Námi testovaný model ve špičkové výbavě Sportline však působí o poznání hodnotnějším dojmem. Přístrojovou desku zdobí prvky s imitací karbonového dekoru. Hlavním lákadlem této špičkové varianty jsou ale podle nás sportovní sedadla. Vypadají perfektně a stejně dobře se na nich i sedí. Ocenili bychom snad jen o něco nižší posez a delší sedáky. Pochvalu si zaslouží široká variabilita nastavení volantu, která usnadňuje nalezení optimální pozice. Kombinace kůže s alcantarou je v případě varianty SportLine bez příplatku.
Zpracování přístrojové desky je na vysoké úrovni a to díky německé preciznosti. Líbí se nám intuitivní multimediální systém Columbus s opravdu pěknou grafikou. Skleněný displej o velikosti 9,2 palce se ovládá dotykově a má softwarové tlačítka po stranách. Pihou na kráse je snad jen fakt, že si za něj výrobce nechá slušně zaplatit. Samozřejmostí je možnost spárování prakticky veškerých chytrých zařízení. Přístrojový štít s analogovými budíky působí jednoduše a přehledně. Škoda jen, že není k dispozici digitální varianta, jako u vybraných modelů koncernových značek.
Palec nahoru zaslouží velmi prostorný interiér, a to hlavně v podélném směru. O úctyhodném objemu zavazadelníku jsme již básnili mnohokrát. Opět nezklamal a mnohokrát deklasoval i daleko dražší konkurenty. Také královský prostor na zadních sedadlech snese srovnání s nejluxusnějšími vozy a hodně se zlepšilo i v oblasti šířky interiéru. Superb dále vládne i řadou maličkostí, které potěší. Na mysli máme několik úchytek a držáků nejen v zavazadlovém prostoru.
Dvě výkonové varianty naftového čtyřválce a jeden špičkový benzinový dvoulitr. Z těchto motorů si zákazník může vybírat, jestliže preferuje výbavu Sportline. My jsme zkoušeli silnější provedení naftového dvoulitru 2.0 TDI, který nabízí nejvyšší výkon 140 kW při 3500-4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 400 N.m. vrcholí v rozmezí 1750 – 3250 ot/min.
Motor zatahuje až kolem 2000 ot/min a působí hbitě zejména ve vyšších otáčkách. Na to je potřeba si chvíli zvykat a to i přes to, že sedmistupňový automat dobře reaguje na jakýkoliv řidičův povel. Díky tomu jsou tedy předjížděcí manévry otázkou okamžiku. Využitelné pásmo pro hbitý zátah pohonné jednotky 2.0 TDI je poněkud užší. Není tedy divu, že po překročení hranice 4000 ot/min zátah postupně slábne. Zdá se nám, že je jízdní dynamika tohoto koncernového turbodieselu u sourozence Volkswagen Passat 2.0 TDI (140 kW) přeci jen lepší.
Sedmistupňová automatická převodovka DSG patří mezi špičku automatických převodovek. Pokud však chcete rychlou reakci motoru, DSG vyžaduje razantní sešlápnutí plynového pedálu. Následně hbitě podřadí a vy se dočkáte solidního zátahu motoru. A jak je na tom testovaný Superb Sportline se spotřebou pohonných hmot?
V rámci našeho redakčního testu jsme v kombinovaném režimu jezdili okolo 6,3 l/100 km, což je velmi slušný výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem sedmilitrové hranice. S ohledem na velikost vozu, nabízený výkon a pohon všech kol se jedná o potěšující parametry.
Podvozek testovaného modelu je oproti standardní variantě snížený o 15 milimetrů. Námi testovaný vůz měl navíc příplatková velká kola o rozměru 19 palců. Tyto atributy pochopitelně zlepšily jízdní stabilitu vozu a ještě více omezily náklony karosérie v zatáčkách. Auto skvěle funguje především na kvalitní silnici, na nerovnostech samozřejmě působí tvrdým dojmem. Zajímavé je, že příčné nerovnosti stále způsobují pohupování karosérie, jako u standardní varianty. Autu nechybělo ani adaptivní odpružením včetně možnosti volby jízdních režimů. Díky tomuto systému si můžete zvolit tuhost tlumičů v jednom z režimů Comfort, Sport nebo Normal.
Volbou režimů můžete ovlivnit i nastavení tuhosti řízení, které nabízí spíše průměrnou zpětnou vazbu. Pochvalu si ale zaslouží jeho poměrně strmý převodový poměr, který zajistí velmi dobrou manévrovatelnost. Brzdy jsou účinné a velmi dobře se dávkují. Palec nahoru zaslouží i tlačítko vypínatelné stabilizace. Z hlediska cestovního komfortu se Škoda Superb sice nemůže pochlubit nejlepším odhlučněním ve třídě, i tak se ale jedná o solidní výsledek.
Model Superb Sportline je atraktivní vlajkovou lodí automobilky Škoda. Podle nás se jedná o nejhezčí škodovku současnosti a to díky atraktivnímu bodykitu exteriéru varianty Sportline. Skvěle se ale budete cítit i uvnitř automobilu a to díky kvalitně zpracované přístrojové desce a povedeným sportovním sedadlům. Ty nabízí nejen dostatečnou boční oporu těla, ale i solidní komfort.
I přes drobné výtky k automatické převodovce DSG a naladění motoru se jedná o příjemné rodinné kombi pro dlouhé cestování. Právě pro rodinné využití se podle nás jedná o výbornou volbu. Velkou přidanou hodnotou je doslova královský vnitřní prostor. K dynamicky pojaté variantě Sportline by se možná lépe hodil snad jen přeplňovaný benzinový čtyválec 2.0 TSI.
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 140/3500-4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/1750-3250 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 221 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 660 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: | 1610 Kg |
Nosnost: | 640 Kg |
Základní cena: | 689 900 Kč (1.5 TSI 110 kW, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 974 900 Kč (4x4, DSG, Ambition) |