Citroen Berlingo reprezentuje jeden z klíčových modelů francouzské automobilky. Nová třetí generace se znovu soustředí na praktické vlastnosti a užitkovou koncepci se snaží ještě více upozadit. Testovali jsme model v nejvyšší výbavě Shine s povedeným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDI pod kapotou.
Již na první pohled je zřejmé, že nový Citroen Berlingo je spíše velkoprostorovým automobilem, než osobní verzí užitkového vozu. Ano, stále má relativně hranatou karosérii, pod kterou se však skrývá moderní technologie a hlavně pohodlný interiér. Mezi jeho hlavní konkurenty patří nejen sesterský Peugeot Rifter, ale také třeba Ford Tourneo Connect nebo Volkswagen Caddy.
Právě Citroen Berlingo však působí asi nejcivilnějším dojmem a to i přes jeho vysokou a poměrně hranatou karosérii. Zkrátka se na něj hezky kouká. Dominantním prvkem je krátká vysoká kapota, v jejíž blízkosti se nacházejí diody denního svícení. Hlavní světlomety jsou oddělené s umístěním na úrovni mřížky přední masky. Robustní dojem vozu dodávají boční ochranné plasty na dveřích a v neposlední řadě také tmavé plastové lišty pod předním a zadním nárazníkem.
Atraktivní vzhled karosérie dolaďují i střešní nosiče a v neposlední řadě také trojrozměrná zadní světla. Samozřejmostí jsou pak praktické boční posuvné dveře, které umožňují jednoduché nastupování a vystupování ze zadních sedadel. Ty mají navíc roletky a také elektricky stahovací okna. Atraktivně působí i sedmnáctipalcová litá kola s šedo-černým designem. Škoda jen, že dveřím chybí elektrické ovládání. Nenajdete ho ani na seznamu výbavy na přání.
Auto se nabízí ve dvou délkách karoserie a v konfiguraci pro 5 až 7 míst. Základní karosérie měří 4403 mm, delší (XL) pak 4753 mm. My jsme testovali kratší provedení s pětimístným uspořádáním. Rozvor náprav má 2785 mm resp. 2975 mm u provedení XL.
Posez za volantem je příjemný a sedí se dostatečně vysoko, takže cestující vpředu mají perfektní výhled z vozu. Přední sedadla jsou měkčího charakteru a zasloužily by o trochu lepší boční vedení těla. Pochvalu dáváme loketní opěrce s širokými možnostmi nastavení. Vpředu chválíme dostatečný prostor prakticky ve všech směrech.
Zadní sedadla jsou dělená a je na ně velmi dobrý přístup díky posuvným bočním dveřím. Prostoru je na zadní řadě také dostatek. Snad jen v oblasti ramen by ho mohlo být více. To platí především v případě, že se dozadu posadí tři dospělí lidé. Přístrojová deska je vyrobena tvrdých plastů, slícování je však na vysoké úrovni. Hlavní dominantou je barevný dotykový displej s rychlou odezvou, pomocí kterého se ovládají základní funkce vozu. Klimatizaci lze naštěstí nastavit klasickými tlačítky. Samozřejmostí jsou funkce MirrorLink, Apple CarPlay nebo Android Auto. K akustické pohodě pak přispívá šestice reproduktorů.
O bezpečnost se stará adaptivní tempomat, systém rozpoznávající dopravní značky, zásah při neúmyslném opuštění jízdního pruhu apod. Standardem v testované výbavě Shine je head-up displej, který sesterský Peugeot Rifter mít nemůže. Důvodem je odlišný palubní systém Peugeotu s názvem i-cockpit. Ocenili jsme dobře dostupnou řadicí páku šestistupňového manuálu a v neposlední řadě také přehledné palubní přístroje.
Praktický zavazadelník se chlubí nízkou nákladovou hranou a v neposlední řadě také pravidelnými tvary. Po složení zadních sedadel sice nevznikne zcela rovná ložná plocha, ale i tak jeho rozměry usnadňují uložení většího nákladu. To dokládá velmi slušný objem 597 l. Velmi praktické je i otevíratelné okno zadních výklopných dveří, které zajistí přístup do zavazadlového prostoru i ve stísněných podmínkách.
Testovaný Citroen Berlingo poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1499 cm3 s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m pak vrcholí při 1750 ot/min. Jedná se o silnější variantu naftového motoru 1.5 BlueHDI. V nabídce se ještě nachází dvě slabší výkonové varianty tohoto motoru s parametry 56 kW a 75 kW.
Pohonná jednotka plynule zatahuje zhruba od 1500 ot/min a ztrácí výkon až po překročení hranice 4000 ot/min. Díky slušnému zátahu v nízkých otáčkách nemusíte motor příliš vytáčet. Pochvalu také zaslouží pouze malá prodleva turbodmychadla po sešlápnutí plynového pedálu. Kvůli přísným emisním normám se motor neobejde bez vstřikování AdBlue a pochopitelně také filtru pevných částic. Ocenili jsme velmi dobré odhlučnění a to zejména při rychlé dálniční jízdě.
Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, přestože se tento motor jako jediný nabízí také v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Manuál se chlubí optimálním odstupňováním a k charakteru vozu se hodí. Řazení je lehké a přesné a díky relativně dlouhé šestce zajišťuje relativně úspornou jízdu po dálnici.
Berlingo 1.5 BlueHDI potěší snad každého majitele příznivou spotřebou pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 5,7 l/100 kilometrů. Ve městě a na dálnici pak počítejte se spotřebou kolem 6,5 l na 100 km. U dieselové varianty zamrzí snad jen menší objem palivové nádrže 50 litrů.
Podvozek testovaného vozu byl naladěn spíše na komfortní notu. Přestože lze při průjezdu zatáčkou zaznamenat určité náklony karosérie, auto se skvěle drží zvolené stopy a působí neutrálním dojmem. Navíc velmi dobře žehlí prakticky veškeré nerovnosti. Nedotáčivost tak pocítíte opravdu až v extrémní situaci. Posilovač řízení je relativně účinný, takže kdovíjak komunikativní řízení očekávat nelze. Řízení je však přesné a dobře koresponduje s charakterem vozu. Ocenili bychom snad jen o něco strmější převod. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Citroen Berlingo 1.5 BlueHDI je jedním z nejkomfortnějších vozů své třídy a to i přes to, že jeho základ vychází z užitkového vozu. Citroen navíc boduje příznivou pořizovací cenou, takže bude skvělou volbou pro mladé rodiny s dětmi. Ocenit musíme i moderní naftový čtyřválec 1.5 BlueHDI, který je dostatečně výkonný a zároveň úsporný. Na jeho design se navíc hezky kouká.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | Berlingo |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.5 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 186 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,8/4,0/4,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 597 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1505 Kg |
Nosnost: | 615 Kg |
Základní cena: | 359 900 Kč (1.2 PureTech 110 k MAN6, Live, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 459 900 Kč (1.5 BlueHDI 130 k, Feel, akční cena) |