Výborný podvozek, moderní vznětový motor, kvalitní dílenské zpracování a v neposlední řadě také skvělá image výrobce – právě to jsou charakteristické rysy vozu BMW řady 3, který jsme podrobili redakčnímu testu. K dispozici jsme měli model s nadstandardním sportovním paketem M, jenž ještě více podtrhuje dynamický potenciál testovaného automobilu.
Výborný podvozek, moderní vznětový motor, kvalitní dílenské zpracování a v neposlední řadě také skvělá image výrobce - právě to jsou charakteristické rysy vozu BMW řady 3, který jsme podrobili redakčnímu testu. |
K dispozici jsme měli model s nadstandardním sportovním paketem M, jenž ještě více podtrhuje dynamický potenciál avizovaného automobilu. V obou směrech nastavitelný tříramenný volant výborně padne do ruky a je vybaven integrovaným dálkovým ovládáním rádia, tempomatu, palubního počítače a telefonu. Jeho relativně tlustý věnec dodává řidiči jistý pocit při vedení vozu. Efektně rovněž působí středová konzola natočená směrem k řidiči, líbivé je i použití karbonového dekoru, které koresponduje se sportovním image značky. |
Přední sedadla mají správnou tvrdost a jsou zejména při rychlých průjezdech zatáčkami zárukou výborného držení těla. Ocenili jsme široké možnosti nastavení včetně volitelné délky sedáku. Díky těmto vlastnostem je hledání optimální pozice za volantem časově náročnější, výsledek za to ale rozhodně stojí. Zadní sedadla také poskytují příjemný komfort, jediným nedostatkem se může zdát omezený prostor v podélném směru. |
Celkové vnitřní uspořádání má za následek i menší objem zavazadlového prostoru, nutno ale dodat, že třetí řada od renomovaného výrobce vozů BMW dokonale vynahrazuje prostorové nedostatky nabízenými jízdními vlastnostmi. K designovému ztvárnění prezentovaného vozu přispěla před třemi lety modernizace, zejména pozměněný tvar předních světel dodal automobilu nezaměnitelný nádech. Vzhled je rovněž umocněn použitými sedmnáctipalcovými koly, které jsou u modelu 330d a 330i součástí standardní výbavy. |
Asi největší zbraní testovaného „sportovce“ je však vznětová pohonná jednotka o objemu 2993 cm3. Jedná se o modernizovanou generaci šestiválcového motoru se systémem vstřikování common-rail, u které byl zvýšen výkon jednoduchou úpravou vstřikování a přeladěním řídící jednotky. |
Pokud na chvilku zapomeneme na technická data špičkový agregát okamžitě po nastartování překvapuje zejména svým akustickým projevem, který je velmi podobný zvuku benzinových agregátů. Její kultivovaný a vyvážený chod vypovídá o dokonalé práci mnichovských konstruktérů, jejíž výsledkem je jeden z nejlepších dieslových agregátů v současné automobilové produkci. Šestistupňová přímo řazená převodovka výborně spolupracuje s pružným motorem, jehož nejvyšší výkon je udáván hodnotou 150 kW při 4000 ot./min. Příznivá je i hodnota největšího točivého momentu 410 N.m, který je k dispozici již od 1500 ot./min. a pokračuje až do 3500 ot./min. |
Díky tomu nabízí „třílitr“ plynulý zátah v relativně širokém rozsahu otáček. Dynamický potenciál se snižuje až kolem 4500 ot./min. a právě díky široké možnosti využití točivého momentu pohonná jednotka deklasuje značnou část výkonných benzínových agregátů. |
Příjemná je rovněž rychlá reakce vozu na sešlápnutí plynového pedálu, motor tak není třeba příliš vytáčet ani při předjíždění, téměř vždy je k dispozici dostatek výkonu pro rozmanité jízdní situace. V superlativech se lze zmínit o spotřebě, která je zejména s přihlédnutím k výkonové charakteristice opravdu překvapením. Při svižné jízdě jsme dosáhli rozumných 7,3 l/100 km, klidný jízdní režim bez jakýchkoli sportovních ambicí si pak vyžádal 5,5 l/100 km. Při troše snahy tak lze na jedno natankování ujet více než 1000 kilometrů. V městském provozu displej palubního počítače ukazoval příznivou hodnotu kolem 7,8 litru nafty na 100 km. |
Jízdní vlastnosti se nesou v pověstném duchu bavorských vozů – automobil výborně drží zvolenou stopu, potřebný kontakt s vozovkou dobře zprostředkovává posilovač řízení s optimální účinností. |
Při průjezdu zatáčkou na hranici adheze se „trojka“ chová přísně neutrálně, vypnutý protiskluzový systém v kombinaci s razantním přidáváním plynu způsobuje snadno řízenou přetáčivost. Chování vozu je velmi dobře čitelné, řidiči tak mají potřebný pocit jistoty i v mezních situacích. Sedmnáctipalcová kola bezesporu přispívají k solidní stabilitě, pozor si je třeba dát pouze na zvýšenou citlovost při přejezdu podélných nerovností. |
Špičkové jízdní vlastnosti jsou pochopitelně vykoupeny relativně tvrdým podvozkem, jehož tužší nastavení je součástí zmiňovaného sportovního paketu. |
Pro rodinné využití bychom spíše doporučili standardní nastavení. Cestovní komfort i při vysokých rychlostech zaručuje nízký součinitel odporu vzduchu (0,27), který výrazným způsobem omezuje hluk uvnitř kabiny automobilu. Na závěr můžeme konstatovat, že si BMW 330d stále udržuje výborné postavení ve střední třídě a jsme zvědavý zda jeho netrpělivě očekávaný nástupce zvládne posunout pomyslnou hranici automobilové dokonalosti ještě výše. |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 330d |
Motor |
Vznětový přeplňovaný šestiválec DOHC o zdvihovém objemu 2993 ccm. Kompresní poměr 17:1. Největší výkon 150 kW při 4000/min. Největší točivý moment 410 Nm při 1500/min. |
Převodné ústrojí |
Zadní poháněná náprava. Šestisupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Vpředu konstrukce McPherson, víceprvková náprava vzadu . Kotoučové brzdy na všech kolech. Pneumatiky 225/45 ZR17, 245/40 ZR 17 |
Karoserie |
Samonosná, čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 242 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 9,1/5,1/6,6 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2725 mm. Celkové vnější rozměry 4471/1739/1415 mm. Palivová nádrž 63 l. |
Základní cena (Cena testovaného vozu) |
1 145 200 Kč (1 344 020 Kč) |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | BMW |
Model: | řada 3 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 3.0 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2004 |
Technické parametry |