Model LS představuje vrchol v nabídce automobilky Lexus. Luxusní sedan s jedinečným designem soutěží především proti konzervativním sedanům od německé konkurence. Testovali jsme hybridní variantu LS 500h, kterou pohání vylepšený systém Lexus Multi Stage Hybrid známý z atraktivního kupé LC 500h. Jak se s ním jezdí?
Velké sedany jsou pověstné nejen vysokým jízdním komfortem, ale také stabilitou a prostorností. Lexus LS 500h není výjimkou a oproti konkurenci poskytuje i něco navíc – zejména pak v oblasti designu. Dalším důležitým faktorem je určitá míra originality. U nás tyto vozy nevidíte každý den, což řada zákazníků ocení. Pojďme se tedy na vlajkovou loď japonské automobilky podívat zblízka.
Už na první pohled působí Lexus LS jako extrovert s mnoha prvky moderního designu. Ty bychom v konzervativním luxusním segmentu vůbec nečekali a není tedy divu, že model LS sbírá jedno ocenění za druhým. Samozřejmě, že odvážné linie nejsou tak přirozené, jako na atraktivním kupé LC, stále však dodávají autu jednoznačný styl.
Líbí se nám především vřetenovitá přední maska, na kterou navazují ostře řezané světlomety s poměrně komplikovaným tvarováním. Se sportovní přídí skvěle koresponduje také nízká silueta karosérie. Délka vozu přesahující 5,2 metru budí respekt prakticky kdekoliv, kam se s autem podíváte. Dostatek místa uvnitř má zajistit rozvor 3125 milimetrů.
Dominantou zadní části jsou výrazné světlomety typicky japonského ztvárnění. I díky nim si vůz s německým sedanem BMW 7 nebo Audi A8 nespletete. Obecně lze říci, že karosérie budí respekt a jistou dávku vznešenosti. K nepřehlédnutelné dominanci pak bezesporu přispívají velká dvacetipalcová kola a v neposlední řadě také nevídaný poměr mezi šířkou a výškou automobilu.
Také vnitřek Lexusu LS dostal cenu za design. Není se co divit, je vskutku velice netradiční. Pozornost okamžitě přitahují dva ovladače vystupující z kapličky přístrojového štítu. Jedním z nich se ovládají režimy stabilizace a druhým jízdní režimy. Díky poloze jsou ovladače skvěle přístupné, někomu se však nemusí líbit.
Interiér doslova uchvátí vysokou kvalitou materiálů. Špičkové je nejen kožené čalounění sedadel, ale také dekorativní dřevěné obložení. Sedadla se chlubí špičkovým tvarováním a nabízejí velmi dobrý komfort i pro dlouhé cestování. Základní nastavení sedadel probíhá pomocí ovladačů na straně sedáku. Vyhřívání, chlazení nebo nastavení výšky hlavové opěrky však vyžaduje ponořit se do menu infotainmentu. Sedadlům nechybí ani řada příjemných masážních programů. Všude je dostatek místa a díky zajímavému zpracování přístrojové desky nebude interiér nikoho nudit.
Uprostřed přístrojové desky zaujme centrální displej multimediálního systému. Na rozdíl od jiných vozů se ale ovládá výhradně prostřednictvím touchpadu na středovém panelu. Na dotykové ovládání hlavního displeje se tedy v Lexusu nehraje. Touchpad vyžaduje chvíli zvyku, ale jakmile se vám dostane pod kůži, nebudete s ním mít problém.
Uměli bychom si představit snad jen intuitivnější ovládání multimediálního systému. Občas se nám totiž stalo, že jsme některé volby museli chvíli hledat. Výtku si také zaslouží absence mobilní aplikace, pomocí které by řidič například aktivoval topení nebo klimatizaci na dálku. Tato funkce bývá součástí většiny konkurenčních sedanů. Pochvalu dáváme špičkové audiostoustavě Mark Levinson za mimořádně kvalitní zvuk linoucí se z 24 reproduktorů.
Vzadu jsou plnohodnotná dvě místa, mezi kterými se nachází sklopitelná loketní opěrka. V ní je ukryt dotykový displej. Jeho prostřednictvím tak lze ovládat posun zadních sedadel včetně vyhřívání a chlazení. Samozřejmostí je také možnost nastavení teploty čtyřzónové klimatizace nebo třeba ovládání elektrických rolet na všech zadních oknech. Jedním tlačítkem můžete posunout pravé přední sedadlo tak, aby měl cestující za ním dostatek prostoru pro pohodlné natažení nohou. V luxusní třídě jsou tyto moderní prvky téměř samozřejmostí, Lexus však interiér okořenil notnou dávkou jedinečnosti a charakteru. LS 500h si tedy s jinou limuzínou jen tak nespletete.
Samozřejmostí v rámci výbavy jsou nejmodernější prvky, jako například systém pro předvídání kolizí nebo třeba pokrokový autopilot. Ten dokáže pomocí radaru, kamer a dalších čidel bezpečně udržovat vozidlo v jízdním pruhu bez součinnosti řidiče. Elektronika dále zvládá bezpečně rozpoznat jízdní pruhy, avšak předjíždět pomalejší vozidla bohužel zatím neumí. Důležité informace se řidiči promítají na čelní sklo a to prostřednictvím největšího head-up displeje s velikostí 24 palců. Díky němu tak není řidič zbytečně rozptylován sledováním ostatních displejů.
Hybridní pohonné ústrojí Lexusu LS 500h zahrnuje zážehový šestiválec 3,5 l s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů dual VVT-i a dva elektromotory. Jejich točivý moment propojuje s benzinovým motorem převodovka e-CVT, která navíc dostala dvojici planetového soukolí. Celkový výkon hybridního systému činí 264 kW, což autu poskytuje solidní dynamiku. Vždyť výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy.
Do Evropy se dováží pouze varianta s pohonem všech kol, což pochopitelně zlepšuje trakci za nepříznivých adhezních podmínek. Převodovka funguje v praxi výborně a umí simulovat deset pevných převodů. Nelíbilo se nám snad jen prudké zrychlení, kdy převodovka okamžitě pustí motor do zbytečně vysokých otáček, což doprovází nepříjemná zvuková kulisa.
Elektromotory hybridního ústrojí nově čerpají kapacitu z akumulátorů typu lithium-ion, které nahradily nikl-metal hydridové baterie z předchozí generace LS 600h. Díky jejich menším rozměrům došlo ke zvětšení zavazadlového prostoru o 25 litrů na celkových 430 l. Zajímavostí je také fakt, že lze až do rychlosti 140 km/h využívat výhradně pohon prostřednictvím elektromotorů.
A jak je na tom hybridní Lexus LS se spotřebou? Apetit pohonné jednotky se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 10 l/100 kilometrů. Na dálnici lze při dodržování rychlostního limitu jezdit pod desetilitrovou hranicí, ve městě pak spotřeba roste na jedenáct litrů na sto kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu jsme na silnicích první třídy dosáhli skvělého výsledku 8,1 l/100 km. S ohledem na výkon hybridní soustavy, pohon všech kol a relativně vysokou pohotovostní hmotnost 2250 kilogramů nás tyto hodnoty příjemně překvapily.
Stabilní jízdu a mimořádný komfort vozu propůjčuje sofistikovaný podvozek a v neposlední řadě také velmi dobré rozložení hmotnosti. Motor byl u nové generace částečně posunut vzad tj. za přední nápravu, což zlepšuje vyváženost automobilu s délkou 5235 milimetrů. Vzadu auto dostalo novou víceprvkovou nápravu a vpředu Lexus LS využívá lichoběžníkového zavěšení kol.
Asi nikoho nepřekvapí, že je jízda s testovaný modelem mimořádně pohodlnou záležitostí. Podvozek dokáže filtrovat nerovnosti našich silnic s grácií a při tom všem si auto zachovává perfektní stabilitu. Karosérie se výrazně nenaklání ani při rychlé jízdě, a pokud přeci jen potřebujete přišlápnout pedál ještě více k podlaze, není nic jednoduššího než využít ovladače jízdních režimů. Jednotlivé módy dokážou skvěle přizpůsobit automobil požadovanému jízdnímu stylu. K perfektnímu manévrování bezesporu přispívá i řiditelná zadní náprava.
Lexus LS 500h vybočuje z řady konvenčních luxusních sedanů už na první pohled. A to nemluvíme jen o vnějším designu, ale především o ztvárnění interiéru. Konkurenti mají navrch především osmiválcovými motory s vyššími výkony, Lexus se zase snaží bojovat propracovanou hybridní technologií. Hlavním argumentem pro pořízení této limuzíny je však vysoký jízdní komfort. Ten Lexus prostě umí, s čímž souvisí i výborné odhlučnění kabiny. Zájemci o sportovnější provedení pravděpodobně sáhnou po ryze benzinové alternativě LS 500. Ta nabízí agilnější jízdní vlastnosti a větší zavazadelník. Daní za tyto vlastnosti je pak vyšší spotřeba pohonných hmot.
Díky ochotě českého importéra vozů Lexus do ČR jsme dostali unikátní příležitost vyzkoušet i ryze benzinovou variantu tohoto luxusního sedanu s označením LS 500. Krátké srovnání okamžitě odhalilo poměrně zásadní rozdíly. Lexus LS 500 disponuje dvojitě přeplňovaným motorem o zdvihovém objemu 3 444 cm3 a nejvyšším výkonu 307 kW při 5200 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 600 N.m vrcholí v rozmezí 1600 – 4800 ot/min. Zapomeňte však na to, že by se jednalo o osmiválcový motor. Pátou generaci Lexusu LS bude poprvé v historii pohánět výhradně šestiválec. A jaké jsou naše jízdní dojmy?
Okamžitě po rozjezdu si všímáme agilnějšího chování benzinové varianty LS 500. Auto je pružnější a celkově jde lépe za plynem, než hybridní provedení. Je to dáno především výkonnějším motorem, protože hmotnost Lexusu LS 500 je oproti LS 500h pouze o několik desítek kilogramů nižší. Náš subjektivní pocit dynamiky potvrzují také papírové údaje. Lexus LS 500 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, což je o půl vteřiny méně v porovnání s testovaným modelem LS 500h.
Motor je spojen s novou desetistupňovou automatickou převodovkou, která perfektně řadí. V porovnání s automatem e-CVT v LS 500h poskytuje rychlejší reakce, které se k silnějšímu provedení LS 500 hodí lépe. Přeplňovaný šestiválec má sympatický zvuk a neruší tolik náhlým nárůstem otáček jako u hybridní verze.
Rozdíly jsou také ve spotřebě pohonných hmot, přestože ekonomika provozu velmi pravděpodobně nebude rozhodující kritérium při výběru luxusního vozu. S modelem LS 500 jsme při dodržování rychlostního limitu na dálnici a normálních silnicích jezdili kolem 11,5 litrů na 100 kilometrů. Město samozřejmě atakuje spotřebu k patnáctilitrové hranici. Pod deset litrů jsme se nedostali ani při defenzivní jízdě devadesátkou. Solidní objem palivové nádrže 82 litrů (stejně jako u hybridního modelu) však propůjčuje automobilu slušný dojezd.
Výhradně benzinové provedení LS 500 je jednoznačně praktičtější. Není žádným tajemstvím, že zavazadlový prostor limituje u hybridní verze zástavba akumulátorů. Model LS 500 se tedy chlubí zavazadelníkem o objemu 480 litrů, zatímco LS 500h nabízí o 50 litrů méně. Sklopitelná opěradla zadních sedadel nebo alespoň možnost prostrčení dlouhých předmětů odklápěcí přepážkou za loketní opěrkou však nenabídne ani jeden vůz. Není se co divit, pro občasný převoz většího nákladu využijí zákazníci bezpečnější střešní box.
Lexus LS překvapí zajímavou cenovou politikou českého dovozce. Za benzinové provedení LS 500 si totiž automobilka účtuje stejně, jako za hybridní LS 500h. Zákazník se tak může rozhodnout výhradně podle praktických a racionálních vlastností obou variant. Základní provedení LS ve výbavě Elegance startuje na 2 900 000 Kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | LS |
Karosérie: | Limuzína |
Motor: | 500h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový šestiválec + 2x elektromotor |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 3456 ccm |
Nejvyšší výkon: | 220 / 6600 přepočtený výkon soustavy 264 kW [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 350 / 5100 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 8,3 / 6,7 / 7,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 430 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 82 |
Pohotovostní hmotnost: | 2250 Kg |
Nosnost: | 550 Kg |
Základní cena: | 2 900 000 Kč (LS 500h/LS 500, Elegance) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 2 900 000 Kč |