Automobilka Ford v minulém roce představila limitovanou edici modelu Mustang Bullitt a to v souvislosti s padesátým výročím ikonického filmu s názvem Bullittův případ. Právě v něm se Steve McQeen divoce proháněl v zeleném mustangu první generace a to přímo v ulicích San Francisca. Testovali jsme novodobý Mustang Bullitt v tmavě zeleném provedení.
Ford Mustang je jedním z nejlépe prodávaných sportovních vozů u nás. Není se co divit. Autu příliš neubírá žádný downsizing ani přísná kontrola emisních limitů. Pod kapotou stále bije srdce jednoho z nejlepších motorů současnosti. Pětilitrový osmiválec totiž dokáže zvednout hladinu adrenalinu v krvi už pouhým nastartováním. Má totiž fantastický zvuk.
Drsnost a chlapáctví z Fordu Mustang vyloženě čiší. Designem se mustang odkazuje na šedesátá léta minulého století a jeho karosérie působí velice kompaktně. Exteriér vozu je opravdu nezaměnitelný a dělá velice atraktivní dojem. Není nikterak agresivní, spíše sportovně elegantní. Tento model si nespletete s žádným jiným vozem planety, což mu zajišťuje nevídané kouzlo.
Poslední facelift proběhl v minulém roce a přinesl optimalizaci tvaru karosérie pro snížení aerodynamického odporu a zvýšení přítlaku. Mustang se opticky rozšířil a dostal i atraktivní čtveřici výfuků. Respekt budí i nezvykle dlouhá kapota a hranaté tvary automobilu. Nízký rozkročený postoj v kombinaci s mohutným koněm na chladiči navíc propůjčují vozu jedinečné kouzlo. A čím se provedení Bullitt liší od běžných verzí?
Limitovaná edice se nabízí v černém odstínu karosérie nebo v zeleném laku Dark Hightland. Druhým jmenovaným se chlubil i automobil hlavního hrdiny z amerického filmu. Emblém odkazující na slavný film pak naleznete v kulatém logu na víku zavazadlového prostoru. Pro Bullitt jsou typická i kola s pěticí černých paprsků.
Provedení Mustangu Bullitt je zcela jasně inspirováno originálem, na druhou stranu ovšem působí moderně. Bullitt byl vybaven tradičními černými koženými sedadly se zeleným prošíváním. Navíc se chlubí vyhříváním i odvětráváním. Pochvalu si zaslouží unikátní hlavice řadicí páky šestistupňového manuálu. Před spolujezdcem nechybí plaketa s pořadovým kódem – v našem případě K0131. Dovnitř se posadí čtyři osoby, avšak ty vzadu budou mít poměrně omezený prostor pro nohy. V ostatních směrech je ale místa dostatek.
Díky nedávné modernizaci se v interiéru ve větší míře objevují měkčené plasty. Hodnotný dojem dělají i doplňky z hliníku. Obecně však musíme konstatovat, že použité materiály a úroveň dílenského zpracování stále nejsou dokonalé.
Z interiéru doslova sálá retro atmosféra. Páčkové přepínače, volant v americkém stylu a opticky rozdělená přístrojová deska do dvou samostatných kšiltů nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o legendární vůz. Analogové budíky v autě již nenajdete. Ford Mustang totiž dostal virtuální přístroje. Potěší také palubní počítač s množstvím parametrů, jako například teplota oleje motoru, převodovky, dobíjení baterie, tlak oleje apod.
Za volantem si každý najde pohodlnou pozici, a to bez ohledu na výšku postavy. Všechny ovladače jsou dobře dostupné a interiér umožňuje vychutnat si zážitek z jízdy. Ačkoliv je z vozu dobrý výhled, dlouhá přední kapota poněkud komplikuje parkování. Vozu totiž chybí přední parkovací senzory, takže se řidič musí spolehnout výhradně na svoje schopnosti. Výbava limitované edice zahrnuje například hudební systém Bang & Olufsen s 12-ti reproduktory o výkonu 1 000 wattů. Samozřejmostí jsou také diodové světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel nebo třeba adaptivní tempomat.
Jedním z hlavních argumentů pro pořízení Fordu Mustang je bezesporu pětilitrový osmiválec s atmosférickým sáním. Zkrátka stará dobrá klasika, která se v Evropě už dávno nenosí! Devadesátistupňové rozevření válců motoru Windsor vyluzuje poctivý zvuk, který chytne za srdce snad každého příznivce sportovních vozů. Při jízdě s tímto vozem tedy budete mít o pozornost kolemjdoucích postaráno. Především startování studeného motoru jsme se nemohli nabažit.
Facelift tohoto modelu mimo jiné přinesl i vyšší výkon a to díky několika úpravám pohonné jednotky. Osmiválec dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřikován, které zlepšuje průběh točivého momentu. Motor posílil z 310 kW 331 kW. Námi testovaná verze Bullitt však přidává dalších 7 kilowatů, takže výsledkem je nejvyšší výkon 338 kW při 7250 ot/min. Inženýři automobilky toho docílili upravenou škrticí klapkou, otevřeným sáním a řídicí jednotkou z ostrého Shelby GT350.
Dobrou zprávou je, že charakterní osmiválec nikterak neutrpěl úpravami v souvislosti s přísnou emisní normou Euro 6c. V nízkých otáčkách tak motor stále pobublává, aby pak v těch středních začal chrčet jako bestie. Až za hranicí sedmi tisíc otáček pak jeho běsnění zastavuje omezovač. Z motoru číší mimořádný charakter. Kdyby každý vůz současnosti měl alespoň hrstku toho, co testovaný exemplář, bylo by na silnicích o dost radostněji. Bullitt se rovněž chlubí aktivní dvoustupňovou regulací výfuku, čímž lze upravit jeho zvuk. Ráno už tedy nemusíte budit přátelské sousedy. V režimu z opačného konce si pak můžete dosyta vychutnat hřmění pětilitrového osmiválce.
Slova chvály si zaslouží i šestistupňová manuální převodovka s delším odstupňováním. V rámci nedávných úprav se zkrátily dráhy řazení a inženýři Fordu použili i odolnější spojku. V praxi funguje manuál na jedničku, ocenili jsme zejména perfektní přesnost při řazení. Potěší také nová funkce automatických meziplynů. Bravo!
A jak je na tom vidlicový osmiválec se spotřebou pohonných hmot? Pokud si budete užívat výkonného motoru, spotřeba hravě přesáhne hranici 15 l/100 km. S trochou snahy apetit motoru klesá k 11-ti litrové hranici a úsporná jízda pak znamená devítilitrový průměr. Navíc i klidná jízda s tímto autem je zábavnou záležitostí, ať už se zaposloucháte do příjemných barytonů motoru nebo skvělé audiosoustavy.
Přestože kořeny Fordu Mustang mají ryze americký původ, jízdní vlastnosti současného modelu se výrazně přizpůsobily evropskému podání. Navíc v minulém roce dostal podvozek zesílené stabilizátory a tužší silentbloky vzadu. To vše má přispět k menším náklonům karosérie v zatáčkách a lepší ovladatelnosti. Na seznamu příplatkové výbavy se také objevily magnetoreologické tlumiče s kapalinou, která obsahuje kovové mikročástice. Ty umožňují měnit viskozitu kapaliny a tím i tuhost tlumičů.
Není tedy divu, že se Ford Mustang na rozbitých českých silnicích cítí jako ryba ve vodě. Je to čistokrevné GT a není problém ho používat pro každodenní ježdění. Aby také ne, vždyť tuhou zadní nápravu v minulosti nahradila integrální, která daleko lépe funguje právě na rozbitém povrchu. V kombinaci se samosvorným diferenciálem navíc ford slibuje solidní jízdní zábavu.
I když se při ostrém jízdním tempu projevuje vyšší hmotnost vozu přes 1,8 tuny, testovaný model zůstává stabilní a při citlivé práci s plynovým pedálem umožňuje opravdu rychlé svezení. Pokud to však v zatáčce s plynem přeženete, okamžitě nastává přetáčivý smyk. Ačkoliv lze výkon motoru relativně jednoduše dávkovat plynovým pedálem, poměrně dlouhý převod řízení komplikuje chirurgicky přesné vedení auta v táhlých driftech. Ale od této disciplíny jsou na trhu jiné vozy.
Posilovač řízení lze nastavit v několika módech, my jsme nejčastěji jezdili v režimu Sport. Přestože řízení není kdovíjak komunikativní ani v tomto módu, méně účinný posilovač se podle nás k charakteru vozu hodí nejlépe. Jakmile si na jízdní vlastnosti Fordu Mustang zvyknete, doslova vás pohltí svým temperamentem. K němu také patří účinné brzdy, které se skvěle dávkují a nevadnou ani při opakovaném brzdění.
Už standardní Ford Mustang je v dnešní době velice cool auto obzvlášť, pokud je okořeněn pověstným osmiválcem 5.0 Ti-VCT V8. Varianta Bullitt mu navíc přidává na jedinečnosti a to díky limitovanému počtu vyrobených vozů a zajímavou úpravou. To potvrzuje i fakt, že se k nám těchto vozů dostalo jen kolem deseti. Auto se nejlépe cítí na rovinkách, ale nezalekne se ani oblíbené okresky. Úžasný zvuk osmiválce je pak stejně návykový, jako pohled na jedinečný design tohoto modelu. Nikoho rozhodně nezklame ani pořizovací cena. Vždyť za 1,5 milionu korun získáte pohodlné GT s vysokým výkonem, které umí dělat radost a zároveň zajistí zajímavou image.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Mustang Bullitt |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 5.0 Ti-VCT V8 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosferický zážehový osmiválec |
Válce: | 8 |
Objem motoru: | 5038 ccm |
Nejvyšší výkon: | 338/7250 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 529/4600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | N/A km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | N/A s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 18,8/8,7/12,4 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 408 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 61 |
Pohotovostní hmotnost: | 1831 Kg |
Nosnost: | 256 Kg |
Základní cena: | 1 284 990 Kč (2.3 EcoBoost, MAN, Fastback) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 419 990 Kč (5.0 Ti-VCT V8 Bullitt) |