Ofenziva automobilky Peugeot v rámci střední třídy probíhá ve velkém stylu. Zbrusu nový model 508 provokuje konkurenci především fantastickým vzhledem s velkou dávkou originality. Testovali jsme špičkové provedení GT s nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou.
Není žádným tajemstvím, že segment D nezažívá zrovna úspěšné časy. Stále častěji totiž zákazníci podléhají módním trendům a sahají po vozech kategorie SUV. Vyšší posez se jim zkrátka líbí bez ohledu na to, že mimo silnice s těmito auty příliš parády neudělají. Mnohdy totiž nemají ani pohon všech kol a světlá výška jejich podvozků jen o něco málo převyšuje světlost konvenčních sedanů a liftbacků. Ale proti gustu žádný dišputát.
Faktem zůstává, že Peugeot vlastně nepředstavil standardní liftback, nýbrž poměrně kontroverzní model. Strategie vnést do střední třídy jistou dávku rozptýlení by totiž mohla fungovat. Že design nového modelu 508 zabírá, dokazují obdivné pohledy kolemjdoucích na testovaný automobil.
Vzhled nového Peugeotu 508 si s jiným vozem spletete jen stěží. Auto se zřetelně přibližuje k luxusnějším kategoriím a to prakticky ze všech stran. Jeho výška byla snížena na 1403 mm a plynulá aerodynamická karoserie tak vzhledově navazuje na oblíbené vozy kupé. Uprostřed mřížky sání dnes najdeme logo lva a na kapotě pak označení 508. Mezi světlomety Full LED je jemně propracovaná šachovnicová maska chladiče. LED denní světla mají u vyšších verzí svislé tvarování a rámují celý předek vozu od světlometů až po mřížky sání vzduchu v náraznících. V rámci nižších úrovní výbav je pak tato vychytávka nahrazena plastovým páskem, což je trochu škoda.
Ačkoliv má přední nárazník poněkud komplikované tvarování, k automobilu se hodí stejně jako nízká kapota. Přední část působí dynamicky a líbí se nám její přechod ve sportovní boční linie, které dokončují špičkové vytvarování karoserie. I přes její délku 4750 milimetrů na nás dělá testovaný Peugeot velice kompaktní dojem. Zajímavostí jsou poměrně užší boční prosklené plochy s bezrámovými dveřmi, tedy opět netradiční řešení, které v konečném důsledku zvyšuje atraktivitu. Litá kola o rozměru 18 palců navíc pěkně zaplňují podběhy u námi zkoušeného vozu.
Karosérie má řadu prolisů, které ještě více zvýrazní naše provedení v šedé metalíze. Palec nahoru dáváme designérům i za provedení zadní části s trojrozměrnými světlomety. Samozřejmostí výbavy GT je Full LED technologie s typickými grafickými lvími drápy, jejichž svítivost se přizpůsobuje intenzitě okolního denního světla nebo tmě. Eleganci navíc umocňuje důvtipně řešené víko zavazadlového prostoru.
Usedáme dovnitř na příjemně nízké sedadla a obklopuje nás kaskádovitá přístrojová deska a spousta špičkových materiálů. Příkladem je exkluzivní jemná kůže Nappa s prošíváním nebo prvky z pravého dřeva v kombinaci s lesklými detaily. Po celé kabině jsou rozmístěny praktické úložné prostory a nechybí ani čtyři zásuvky s USB vstupy a dalších několik 12V zásuvek. Jednu z nich najdeme i v zavazadlovém prostoru. Námi testovanému vozu nechybí ani panoramatické otevíratelné střešní okno a prémiová Hi-Fi soupravu prestižního výrobce Focal se špičkovým zvukem.
Řidič má před sebou digitální přístrojovou desku systému i-Cockpit s možností vlastní konfigurace. Samozřejmostí je malý kompaktní volant a v neposlední řadě také dotykový desetipalcový HD displej. Ten je dokonale zabudovaný do palubní desky a je téměř ve stejné výšce jako přístrojový panel. Jako u některých dalších modelů Peugeotu, také zde najdeme sedm chromovaných ovladačů ve tvaru klavírních kláves, které jsou výrazně začleněny do palubní desky a umožňují přístup k hlavním funkcím a nastavení jednotlivých systémů prostřednictvím dotykové obrazovky.
Zde lze ovládat nejen konfiguraci prostředí, zejména parametry zvuku audiosoustavy, ale také intenzitu jasu a barvu displejů, nebo třeba vícebodové masážní funkce příjemných sedadel. Hned vedle voliče automatické převodovky se nachází kolébkový ovladač jízdních režimů. K dispozici je normální režim, sportovní, komfortní a ekonomický.
Již na první pohled sportovní silueta karosérie liftbacku 508 naznačuje, že praktičnost nebude zrovna silnou stránkou tohoto auta. To ostatně potvrzují i papírové hodnoty rozměrů karosérie. Nová generace modelu 508 je nižší, kratší a má menší rozvor v porovnání s předchozím modelem. Na přední sedadla se pohodlně usadí i dlouháni, což se nedá říci o sedadlech vzadu. Nejde ani tak o limitovaný prostor v oblasti kolen, ale vadí především nízko umístěný sedák. Přestože zavazadelník nabízí slušný objem 487 litrů (nejedná se však o metodu měření VDA), jeho maximální využitelnost je kvůli nepravidelnému tvaru komplikovaná. Pro běžné potřeby pochopitelně stačí a na nějaké stěhování si přeci jen tuhle stylovku od Peugeotu asi nikdo kupovat nebude.
V základní výbavě testované varianty GT je k dispozici kromě adaptivního tempomatu i systém nočního vidění. Nechybí ani asistent pro sledování mrtvého úhlu, pozornosti řidiče nebo třeba automatické přepínání dálkových světel, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná sedadla či adaptivní tlumiče. Za tyto prvky u konkurence většinou připlácíte.
Nejsilnější vznětový čtyřválec modelové řady 508 nese označení BlueHDI 180 a chlubí se zdvihovým objemem 1997 cm3. Motor disponuje nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min a nejvyšším točivým momentem 400 N.m při 2000 ot/min. Dynamika motoru je na velmi slušné úrovni a zaručuje bezpečnou jízdu prakticky při jakékoliv situaci. Motor je navíc příjemně tichý a kultivovaný, kabina je ke všemu dostatečně odhlučněná, a to i při svižném dálničním tempu.
Pohonná jednotka je spojena výhradně s osmistupňovým automatem EAT8, který testovanému liftbacku zaručuje skvělý jízdní komfort a v neposlední řadě i ekonomický provoz. V praxi musíme automatickou převodovku pochválit za hladký projev a intuitivní chování. Při dodržování rychlostního limitu na dálnici točí motor jen 1800 otáček, což se podepisuje na nízké úrovni hluku a také spotřebě. Automat EAT8 však příliš nekoresponduje s ryze sportovní jízdou, i když převodovce samozřejmě nechybí pádla pod volantem pro manuální řazení. Není ale čeho litovat, kvůli řezání zatáček si zákazníci turbodiesel nepořizují.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 6,2 l/100 km. Při defenzivní jízdě po běžných silnicích však není problém snížit spotřebu pod šestilitrovou hranici. Na dálnici pak Peugeot 508 spotřeboval kolem 6,8 l/100 km. To jsou příjemné hodnoty.
Chování automobilu v zatáčkách je velice jisté, což je dáno i sofistikovanou víceprvkovou nápravou vzadu. O přední nápravu se pak stará standardní McPherson. Námi testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči. I přes částečný náklon karosérie v rychle projížděných zatáčkách je model 508 velice stabilní. Adaptivní tlumiče navíc velmi dobře žehlí nerovnosti našich silnic a pomocí zmiňovaných jízdních režimů lze jejich vlastnosti přesně přizpůsobit charakteru jízdy.
Posilovač řízení je poměrně účinný, stále je však cítit solidní zpětná vazba od předních kol v porovnání s modely 3008 a 5008. Ve sportovním režimu posilovač relativně dost ztuhne, na citlivosti řízení však příliš nepřidá. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot 508 je mimořádně povedený vůz střední třídy, který umí i v dnešní záplavě oblíbených SUV zaujmout. Jeho exteriér vypadá skvěle především u vybavenějších variant a uvnitř posádku hýčká velice kvalitními materiály. Je zřejmé, že se nejedná o největší automobil střední třídy, na druhou stranu si v tomto ohledu nemá s prémiovou konkurencí co vyčítat. Testovaný turbodiesel potěší solidním výkonem a nízkou spotřebou pohonných hmot. S motorem dobře koresponduje i automatická převodovka a podvozek, které nabízejí perfektní komfort.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 2.0 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2018 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 130/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 235 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,9/3,9/4,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 487 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1610 Kg |
Nosnost: | 517 Kg |
Základní cena: | 730 000 Kč (Active, 1.5 BlueHDI) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 900 000 Kč (Allure, 2.0 BlueHDI 180k EAT8) |