Kanadská firma Bombardier získala zvučné jméno především díky výrobě dopravních prostředků. Letadla, vlaky, sněžné skútry nebo čtyřkolky se vyrábějí za asistence nejmodernějších technologií.Společnost se může pochlubit prvním sněžným skútrem na světě, který v roce 1922 postavil Joseph-Armand Bombardier.
Pohonná jednotka zajišťuje skútru výbornou dynamiku |
Tlumiče HPG zajišťují dobré odpružení |
Sportovní stroj je vybaven pojezdovým pásem o šířce 381 mm |
Kotoučová brzda se ovládá hydraulicky |
Vysoký výkon je přenášen pomocí variátoru |
Kanadská firma Bombardier získala zvučné jméno především díky výrobě dopravních prostředků. Letadla, vlaky, sněžné skútry nebo čtyřkolky se vyrábějí za asistence nejmodernějších technologií.
Společnost se může pochlubit prvním sněžným skútrem na světě, který v roce 1922 postavil Joseph-Armand Bombardier. V roce 1959 byla zahájena sériová produkce sněžných skútrů značky Ski-Doo. Vlastní výroba však probíhá ve finském městě Rovanniemi. Modely Ski-Doo a Lynx disponují výbornými jízdními vlastnostmi v nejrůznějších sněhových podmínkách. Jsou vybaveny praxí odzkoušenými motory Rotax, vyráběnými v Rakousku. Vynikají spolehlivostí a dobrými výkonovými parametry. Na snížení spotřeby paliva i zvýšení citlivosti ovládání plynu se podílejí ploché zásuvné karburátory Mikuni.
Většina skútrů této značky je vybavena elektrickým startérem, vyhříváním řídítek a tažným zařízením, což ocení nejen majitelé obtížněji přístupných horských chat, ale i příznivci sportovního vyžití. Zajímavostí je možnost připojení speciálních přívěsných stopovacích zařízení, se kterými lze vytvořit kilometry běžeckých tratí. V uvedeném případě lze sněžný skútr v podstatě považovat za levnější alternativu velkých, ale často drahých pásových vozidel.
Mezi skutečnou špičku patří sněžné skútry sportovní řady. Modely Ski-Doo MXZ 800 REV a Ski-Doo 600 REV využívají nové platformy revolution, vycházející ze zkušeností vývoje závodních motocyklů. Pozice řidiče je posunuta oproti běžným sněžným skútrům o zhruba třicet centimetrů vpřed. Právě tímto řešením se skútr stává ovladatelnější a lépe chrání řidiče před nárazy. Změnami prošel také podvozek, který je pevnější díky využití rámu pyramidové konstrukce. Poprvé bylo použito přední zavěšení lyží A-Arm. Všechny tyto úpravy současně přispěly k žádoucímu snížení vlastní hmotnosti.
Výraznější změnu zaznamenal design řídítek a na nich umístěných ovladačů. Vzhled strojů je nezaměnitelný a je vidět, že v sobě skrývá prvky, využívané při konstrukci supersportovních motocyklů. Například hnací agregát Rotax 800 disponuje výkonem neuvěřitelných 97 kW a má největší točivý moment 120 N.m při 7600/min. Menší pohonná jednotka o objemu 600 cm3 má výkon 85 kW a největší točivý moment 90 N.m při 7800/min. Oba stroje mají kapalinové chlazení, hydraulické brzdy a hmotnost 211 kg. „Změny v konstrukci sněžných skútrů, a v neposlední řadě i v designu, zaručují našim zákazníkům dosud nepoznaný požitek z jízdy, ke kterému přispívá také jejich výborná ovladatelnost a okamžitá rychlost reakce na sebemenší podnět jezdce“, uvedla Jana Tomášková ze společnosti Bombardier.
Pro letošní sezónu představil Bombardier svůj první pracovní čtyřtakt prezentující značku Lynx. Dvoumístný skútr Lynx 59 Yeti pohání dvouválcový motor Rotax V-1000 4-TEC s přímým vstřikováním paliva, který oproti běžným modelům snižuje emise uhlovodíku až o padesát procent. To jistě ocení nejen uživatelé, ale také ochránci přírody, kteří často protestují proti neekologickým pohonným jednotkám v přírodních chráněných oblastech. Elektrický výstup dvanácti voltů přímo na přístrojové desce navíc umožňuje použití dalších přídavných světlometů nebo jiných zařízení. Pojezdový pás o šíři 500 mm a rozchod lyží 985 mm zajišťují dobrou stabilitu i v těžkém terénu. Stroj nabízí dostatek prostoru pro převoz materiálu nebo nářadí na nosiči nákladu za dvousedadlem, což z něj dělá přímo ideálního pomocníka na zasněženém terénu.
Tento článek byl připraven ve spolupráci s časopisem www.ioffroad.cz
Tým AUTOiNDEX.cz