Toyota Land Cruiser je už desetiletí symbolem nezničitelného offroadu. Ať už mluvíme o pracovních verzích v Africe, luxusních provedeních v Perském zálivu nebo rodinných variantách na evropských silnicích, vždy šlo o auto, které dokáže víc, než od něj většina řidičů vůbec požaduje.
Nejnovější generace J250, oficiálně dostupná i na našem trhu, navazuje na slavné jméno, ale přidává výrazný design, modernější techniku a především tradičně robustní charakter. Otestovali jsme ji ve verzi s jediným motorem, který v Evropě dostanete – čtyřválcovým turbodieselem 2.8 D-4D.
Na první pohled je jasné, že Land Cruiser se nepokouší zapadnout mezi uhlazená SUV. Ostré linie, svalnaté blatníky a vysoká kapota s plochým profilem dávají jasně najevo, že tady jde pořád o poctivý offroad. Toyota se u nové generace rozhodla pro retro ladění. Maska chladiče s velkým nápisem Toyota a hranaté Matrix LED světlomety působí robustně a odkazují na legendární modely z minulosti.
Karoserie stojí na rámovém podvozku, což se dnes už stává raritou, a to nejen v Evropě. Zajímavostí však je, že byl zásadně přepracován, díky čemuž jeho tuhost vzrostla zhruba o polovinu. Světlá výška 215 mm, krátké převisy a masivní ochranné plasty dávají vozu schopnosti, na které si většina městských SUV ani netroufne. Při délce 4,93 metru působí Land Cruiser mohutně, ale zároveň ne přehnaně. Stále jde o vůz, se kterým se dá manévrovat i v běžném provozu.
Konstrukce karoserie je připravena na náročný provoz. Zkosená kapota zlepšuje přehled o terénu před vozem, zúžené boky snižují riziko poškrábání a speciálně tvarované panely chrání přední světlomety. Praktické je i to, že jednotlivé rohy nárazníku lze měnit samostatně, takže opravy vyjdou levněji. O dění okolo auta se stará panoramatický kamerový systém.
U testovaného vozu s výbavou Executive zamrzí snad jen skutečnost, že nebyl nalakován do moderní pískové metalízy, která by mu dodala více charakteru a lépe podtrhla jeho dobrodružný styl. V usedlé bronzové barvě totiž zanikají ostře řezané linie karoserie, které mu tak skvěle sluší!
Uvnitř se Toyota vydala cestou funkčnosti a odolnosti. Zapomeňte na přezdobené dekory a experimentální rozhraní, tady všechno působí promyšleně a robustně. Přístrojový štít tvoří 12,3 palcový digitální displej s přehlednou grafikou, doplněný o 10,5 palcový infotainment. Odezva systému je rychlá, menu logické a co je nejdůležitější, pod displejem zůstala celá řada klasických tlačítek a ovladačů. Klimatizaci, hlasitost nebo nastavení jízdních režimů tak zvládnete obsloužit i v rukavicích, což je v terénu nedocenitelné.
Přední sedadla nabízejí solidní komfort i při dlouhých trasách, v druhé řadě potěší Land Cruiser velkorysým prostorem na nohy i hlavu. Kdo potřebuje, může si připlatit za třetí řadu sedadel, která z auta udělá plnohodnotný sedmimístný vůz. Pětimístná konfigurace ovšem poskytuje ohromný zavazadlový prostor 1063 litrů.
Novinkou vzadu jsou páté dveře, které se už nevyklápějí do strany, ale zvedají se klasicky nahoru. Zůstala možnost otevřít samostatně jen okno, což se hodí spíše pro rychlé vložení menších věcí, protože při výšce auta není manipulace zrovna pohodlná. Náhradní kolo našlo své místo pod podlahou a potřebné nářadí k jeho výměně je uložené prakticky v bočních schránkách pod plastovými kryty.
V Evropě se Land Cruiser nabízí pouze s jedinou motorizací. Jedná se o čtyřválcový turbodiesel 2.8 D-4D. V tomto případě to ale vůbec není na škodu. Motor nabízí 150 kW (204 koní) a především 500 Nm točivého momentu už od 1600 ot./min. V kombinaci s osmistupňovým automatem jde o ideální pohonnou jednotku pro těžký rámový offroad. Zrychlení na stovku za 12 sekund sice papírově nepůsobí nijak oslnivě, ale v reálném provozu má motor dostatek síly v každé situaci. Land Cruiser se dokáže bez námahy držet dálničního tempa a zároveň nabízí klidný a předvídatelný projev. Vysoká hmotnost přes 2,3 tuny je cítit, ale motor ji zvládá s přehledem. Spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje v rozmezí 9 – 10 litrů na 100 km, což je vzhledem k velikosti a charakteru vozu velmi přijatelná hodnota.
Motor si zachoval typický, výraznější projev, ale do kabiny proniká jen minimálně. To platí za předpokladu, že motor nevytočíte více, což v rámci většiny jízdních situací není díky solidnímu točivému momentu dostupnému již v nízkých otáčkách nutné. Ani při dálničním limitu nechybí Toyotě síla pro další zrychlení, na druhou stranu se začne více ozývat aerodynamický hluk. Ten je vzhledem k hranaté karoserii a velkým zpětným zrcátkům, která sice nabízejí skvělý výhled, v podstatě nevyhnutelný.
Řízení toyoty je lehké, s poměrně dlouhým převodem, což nahrává pohodlným přesunům, ne sportovní jízdě. Na dálnici se volant drží pevně a vůz působí neochvějně stabilně, i když boční vítr dokáže občas připomenout vysokou stavbu karoserie. V zatáčkách se samozřejmě projeví vyšší hmotnost a měkčí naladění podvozku, ale naklánění je vždy čitelné a nikdy nejde do nepříjemné nejistoty.
Právě komfort je jedním z hlavních překvapení. Podvozek žehlí nerovnosti s obrovskou rezervou a to i na rozbité okresce, kde se posádka cítí, jako by jela po dálnici. Přechod na nezpevněný povrch pak ukazuje, proč Land Cruiser vznikl. Písek, bláto, kameny nebo prudká stoupání zvládá s lehkostí, kterou moderní SUV prostě nenabídnou. Mimo zpevněnou komunikaci je těžké najít překážku, která by Toyotu zastavila.
V terénu je nový Land Cruiser prakticky nezastavitelný. Pokud se dostane do složitější situace, řidič má k dispozici redukční převod, uzávěrky středového i zadního diferenciálu či chytrý režim Crawl Control, který reguluje rychlost a pomáhá autu pomalu „vyškrábat“ se z bahna, prachu či sypkého povrchu. Díky tomu se robustní pneumatiky zakousnou do podkladu a posunou auto dopředu.
Trvalý pohon všech kol rozděluje sílu v poměru 60 : 40 ve prospěch přední nápravy, jež dostala zcela nové zavěšení. Přední stabilizátor zvyšuje jistotu na asfaltu, ale v terénu jej lze jednoduše odpojit prostřednictvím systému SDM, čímž se zlepší schopnost vozu překonávat překážky.
Novinkou je také podvozek s větší křížitelností náprav, což jsme ocenili hlavně na nerovném povrchu. Terénní dovednosti podporuje i bohatá elektronika. Kromě zmiňovaného systému Crawl Control je k dispozici asistent pro sjíždění svahů a brodění nebo Multi-Terrain Monitor, který řidiči poskytuje detailní přehled o okolí vozu. Ve většině situací si Land Cruiser poradí i bez složitého nastavování, stačí základní režim a technika udělá zbytek. Terénní schopnosti pak podtrhují nájezdové úhly 31° vpředu a 22° vzadu.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D nové generace ukazuje, že i v době elektrifikace a uhlazených SUV má poctivý offroad stále své místo. Nabízí retro design v moderním podání, praktický a odolný interiér, solidní komfort na silnici a schopnosti v terénu, na které si troufne jen hrstka konkurentů.
Samozřejmě, nic není zadarmo. Základní cena startuje na 1 990 000 Kč a testovaná výbava Executive atakuje hranici 2,2 milionu korun. Jenže za tyto peníze dostanete auto, které se nezalekne města, dálnice ani expedice na konec světa. A právě to je důvod, proč Toyota Land Cruiser stále zůstává ikonou!
Tým AUTOiNDEX.cz
| Základní parametry | |
|---|---|
| Výrobce: | Toyota |
| Model: | Land Cruiser |
| Karosérie: | Terénní vůz |
| Motor: | 2.8 D-4D 8 A/T 4x4 |
| Palivo: | nafta |
| Rok výroby: | 2025 |
| Technické parametry | |
| Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
| Válce: | 4 |
| Objem motoru: | 2755 ccm |
| Nejvyšší výkon: | 150 / 3000 - 3400 [kW, ot/min] |
| Největší toč. Moment: | 500 / 1600 - 2800 [Nm, ot/min] |
| Maximální rychlost: | 165 km/h |
| Zrychlení 0 - 100 km/h: | 12 s |
| Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 10,5 l, kWh |
| Velikost zav. prostoru: | 1063 l |
| Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 80 |
| Pohotovostní hmotnost: | 2335 Kg |
| Nosnost: | 815 Kg |
| Základní cena: | 1 990 000 Kč (2.8 D-4D 8A/T 4x4, Invincible) |
| Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 990 000 Kč |