Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Články
21.04.2025

F T G

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou barvu mělo jen 32% z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.

Červená, žlutá, zelená, modrá nebo oranžová jsou barvy, které zdobí tradiční velikonoční stůl. Silnice ale tak barevné nejsou ani o Velikonocích. Jak se ukazuje, pouze 20% dnešních automobilů má jiné barvy než odstíny šedé, černé a bílé, přitom před dvaceti lety jich bylo 40%.

Odborníci z AAA AUTO zjišťovali, jaké barvy v současnosti vedou na českém trhu s ojetými vozy, kde se letos zobchodovalo již přes 260 tisíc automobilů. Z dosavadních prodejních údajů mělo černobílou barvu 68% aut. Přitom netradiční barvy jako hnědá, žlutá, oranžová nebo zelená se prodávají i o deset dní rychleji, než nejprodávanější bílá nebo šedá.

„Na silnicích vidíme mnohem méně barevných vozů, než na začátku 21. století. Každá barva, která není odstínem šedé, ztratila v posledních 20 letech na významu, což vedlo k zúžení barevného spektra moderních automobilů. Od roku 2004 ztratily barevné vozy polovinu svého podílu na trhu a v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější. Navzdory pestré paletě nabízené výrobci automobilů se dnes prodává mnohem méně jiných než černobílých vozů, často z obavy, že se později budou na sekundárním trhu hůře prodávat. Přitom z prodejních dat celého českého trhu vidíme, že netradičně barevné vozy se prodávají naopak rychleji. Vždy to ale jde i ruku v ruce s konkrétním modelem vozu,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Podle údajů společnosti iSeeCars, která se specializuje na vyhledávání a výzkum automobilů, tvořily vozy v odstínech šedé v roce 2004 více než 60% trhu a do roku 2024 jejich podíl vzroste na 80%, přičemž podíl vozů v jiných než šedých odstínech se sníží o 50%. Pohled na náš sekundární automobilový trh pak odhalí, že černobílé barvy tvoří 68% z celkem prodaných 260 tisíc aut za letošní rok. Na další barvy tak zbývá jen 32%. Ještě před pěti lety bylo barevných aut 35%.

Podle údajů AAA AUTO se na celém sekundárním trhu nejčastěji prodávají ojetá auta v bílé, šedé nebo černé. U aut v černobílých barvách trvá prodej v průměru okolo 70 dní. Daleko rychleji se ale prodávají barevnější vozy. Prodej zeleného a modrého vozu trvá v průměru 67 dní, žlutého 66, červeného 65, oranžového 64, zlatého 62 a nejméně pak hnědého nebo béžového.

A jakou barvu mají Čechy nejoblíbenější Škodovky? Nejčastěji šedou – Octavia v 21,3%, Superb 19,2% a Kodiaq v 26,4%. Pouze Fabia je nejčastěji modrá (19,2%).

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -