Nissan Qashqai e-Power – extravagantní premiant

Testy
24.04.2025

F T G

Nissan Qashqai e-Power – extravagantní premiant

Facelift třetí generace Nissanu Qashqai se dotkl nejen exteriéru, ale inženýři zapracovali také na technice. Po čtyřech letech se tak sympatické SUV střední třídy dočkalo dalšího mezníku. Testovali jsme variantu Tekna s nejvýkonnější motorizací, kterou reprezentuje unikátní hybridní pohon s označením e-Power.

Nissan má za sebou bezesporu slavnější období, než jaké prožívá nyní. V jednu chvíli dokonce zvažovala stažení z evropského trhu. Tato kritická fáze je však už minulostí a automobilka pokračuje ve své činnosti i v České republice. Zákazníci si tak stále mohou vybírat z nabídky vlastních modelů Nissanu i z vozů, které vznikly ve spolupráci s Renaultem. A nutno dodat, že se poslední dobou novinky této značky v mnoha aspektech přibližují prémiovému segmentu.

Nekonvenční vzhled

Exteriér nového Qashqaie prošel výraznou modernizací, která se rozhodně nedá přehlédnout. Přední část vozu dostala přepracovaný nárazník s větší, tmavě laděnou maskou chladiče a světlomety v netradičním designu, které připomínají styl většího modelu Ariya. Zadní partie se rovněž dočkaly úprav – nová světla s čirými kryty a přepracovaný spodní díl nárazníku vozu dodávají svěží vzhled.

Součástí nejvyšší výbavy Tekna Plus jsou pokročilé Matrix LED světlomety, které nyní nabízejí vyšší světelný výkon a lepší osvit vozovky. Přestože jde o technologicky vyspělý systém, nelze k vozu dokoupit klasické přední mlhovky, a dokonce ani hlavní světlomety nenabízejí speciální režim pro jízdu za zhoršených povětrnostních podmínek, což může některé řidiče překvapit.

Celkově působí Qashqai elegantněji a lépe zapadá do aktuální designové linie značky. V paletě laků se objevily nové odstíny, jako je perleťově bílá, sytější černá a atraktivní tmavě zelená varianta Ocean Deep. Světlé barvy karoserie lze navíc kombinovat s kontrastní tmavou střechou, což působí originálním dojmem. Možnost dvoubarevného provedení se navíc rozšířila i do interiéru.

Velikost kol se liší podle výbavy – v nabídce jsou disky od 17-ti do 20-ti palců. Zajímavostí je, že pro verzi zkoušenou verzi e-Power jsou už v základní specifikaci Acenta standardem 18-ti palcová kola, což je oproti běžným modelům příjemný nadstandard. Testovaný model s výbavou Tekna měl již v základu litá kola o velikosti devatenáct palců.

Prémiový interiér

Interiér modernizovaného Qashqaie prošel decentním, ale efektivním vylepšením. Přední sedadla jsou pohodlná s širokými sedáky, ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. Dobrou zprávou je, že je vpředu dostatek místa prakticky ve všech směrech.

Palec nahoru zaslouží zadní dveře, které se otevírají téměř do pravého úhlu, což výrazně usnadňuje manipulaci například s dětskou autosedačkou. Zadní sedadla nabízejí opravdu velkorysý prostor a Isofix úchyty jsou snadno přístupné pod plastovými krytkami. Snad jen sedák mohl být o něco výše nebo více nakloněný dozadu pro lepší oporu stehen.

Příjemným překvapením je kvalita použitých materiálů. Ani v tomto ohledu Nissan rozhodně nešetřil. Týká se to například i výplní všech dveří či zadních sedadel. Kvalitní materiály najdeme i na palubní desce, loketní opěrce mezi předními sedadly a na středovém tunelu. V dané cenové kategorii se jedná o výjimečně kvalitní zpracování, které známe spíše z vozů prémiového segmentu.

Zajímavostí je, že Nissan příliš nepodporuje současný módní trend, kterým je ovládání všeho prostřednictvím dotykové obrazovky. To potvrzuje přítomnost klasických tlačítek a otočných ovladačů u hlavních funkcí jako je regulace teploty, nastavení ventilace, výhřev sedadel, volantu i čelního skla. Všechno má své místo, je logicky rozložené a snadno dostupné i za jízdy. Bravo!

Ovládání hlasitosti infotainmentu má také vlastní fyzické kolečko, což je další plus. Displej infotainmentu se ve všech verzích chlubí úhlopříčkou 12,3 palce, a vyjma základní výbavy Acenta nabízí vždy i Google služby – tedy Mapy, Asistenta i přístup do Google Play pro stahování aplikací. Samozřejmostí je bezdrátové připojení přes Apple CarPlay a Android Auto.

Systém je přehledný, uživatelsky přívětivý a intuitivní. Vlevo najdete hlavní ikony pro různé funkce, dole pak tlačítka, která usnadňují rychlý přístup k důležitým prvkům – například přepínání mezi denním a nočním režimem, nebo spuštění kamerového systému. Ten mimochodem zvládne zobrazit 3D model vozu v reálném prostředí, což je při parkování opravdu užitečné.

Virtuální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3" je přehledný, s možností zobrazení navigace nebo minimalistického režimu s jen základními informacemi. Ovládání je jednoduché díky velkým tlačítkům na levém rameni volantu, pravá strana pak ovládá tempomat a hlasové funkce.

Mezi praktické prvky interiéru pak patří polička s 15W bezdrátovou nabíječkou ve středovém tunelu a vhod přijdou i velké kapsy v předních dvéřích či schránka pod loketní opěrkou. V oblasti konektivity potěší testovaný vůz přítomností dvou USB-C portů vpředu a dalších dvou vzadu

Zavazadelník s objemem 479 litrů je pro vůz této velikosti zcela adekvátní. Zajímavostí je, že se tento objem vztahuje pouze k výbavě Tekna. U ostatních výbav se velikost kufru liší. Podlaha je tvořena dvěma samostatnými panely, které lze výškově nastavit nebo použít k rozdělení kufru na dvě části. Chytré, praktické, i když ne zcela bez kompromisů.

Technologie e-Power jako funkční alternativa

Přestože se vznětovým motorem aktuální Nissan Qashqai už nekoupíte, na své si přijdou i zájemci o úsporný provoz. Základ tvoří mild-hybridní čtyřválcová jedna-trojka s turbem, dostupná ve dvou výkonnostních variantách – slabší s výkonem 103 kW a silnější se 116 kW. Slabší motorizace je v nabídce s klasickým šestistupňovým manuálem, silnější pak i s bezestupňovým automatem Xtronic a volitelným pohonem všech kol.

My jsme testovali variantu s hybridním pohonem e-Power, což je technicky trochu jiná liga. Jedná se totiž o tzv. sériový hybrid. Tenhle pohon využívá tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,5 litru čistě jako generátor – energie z něj totiž neputuje přímo na kola, ale do elektrického motoru, který má výkon 140 kW a točivý moment 330 Nm. Pomáhá mu k tomu i malá baterie s kapacitou 1,97 kWh. V praxi to znamená, že auto se chová jako elektromobil, který však nenabíjíte ze zásuvky, ale tankujete do něj benzín.

Výsledkem je plynulý a okamžitý zátah bez typického „cukání“ při řazení. Auto reaguje hladce, bez prodlev a zároveň není obtěžkáno těžkou trakční baterií jako plnohodnotné elektromobily. Pohonná jednotka se chová velmi kultivovaně – motor o sobě dává vědět jen při prudké akceleraci, jinak si ladí otáčky podle potřeb systému. Pro někoho může být nezvyklé, že zvuk motoru nesouvisí přímo s rychlostí nebo mírou sešlápnutí plynu, ale jde jen o zvukovou kulisu.

Režim B na voliči převodovky posiluje rekuperaci a přidává lehký brzdný efekt, což se hodí při popojíždění ve městě. Komu se líbí elektrický styl řízení, ten ocení i funkci e-Pedal, jež umožní jízdu pouze s použitím plynového pedálu. Nenechte se ale mýlit, vůz sice sám zpomaluje, ale k úplnému zastavení je třeba šlápnout na brzdu.

Chvíli zvyku vyžaduje kontroverzní posuvný volič převodovky. Některým řidičům může chybět standardní ovladač. Vedle voliče si ale určitě všimnete tlačítka e-Pedal, které umožní řídit téměř výhradně pomocí plynového pedálu, podobně jako u vozů Tesla. Tato funkce je u hybridů stále spíše raritou.

Dynamika e-Poweru opravdu příjemně překvapí. Ať už na dálnici nebo na klikatých okreskách, má Nissan Qashqai se 140kW elektromotorem dostatek síly, aby bez problému držel tempo i s plně naloženým autem. Reakce na plyn jsou okamžité, zrychlování plynulé a příjemně lineární s absencí cukání.

Celý systém funguje překvapivě přirozeně. Auto se nijak nevymyká z běžného jízdního projevu a řídí se jako jakýkoliv jiný vůz – jen s bonusem tiššího a jemnějšího chodu. Právě ve městě dává e-Power největší smysl. Ale i mimo město je překvapivě úsporný. V kombinovaném provozu jsme jezdili se spotřebou 5,5 litru na 100 kilometrů, což díky nádrži o objemu 55 litrů znamená velmi solidní dojezd bez častého zastavování u pumpy.

Velký důraz byl kladen také na akustický komfort. Nissan vylepšil odhlučnění nejen silnějšími bočními skly, ale také novým systémem těsnění dveří. Výsledkem je citelně tišší kabina, a to i při dálničních rychlostech přes 130 km/h.

Jízdní stabilita

V zatáčkách působí Qashqai e-Power příjemně. Řízení je přesné, reakce vozu čitelné a jisté. Nečekejte sice ostré sportovní zážitky, ale pro svižnou jízdu a klidné projíždění oblouků je to víc než dost. Auto zůstává stabilní, neutíká z trajektorie a zbytečně se nenaklání. Řidiče navíc potěší i velmi přirozený přechod mezi rekuperací a mechanickým brzděním. Brzdový pedál má navíc konzistentní odpor a výborný cit.

Překvapením je i komfort na devatenáctipalcových kolech testovaného vozu. Podvozek s torzní příčkou vzadu zvládá nerovnosti sebevědomě a přitom kultivovaně. Lehké rázy přes větší příčné nerovnosti se sice ozvou, ale nejde o nic, co by vás rušilo nebo obtěžovalo. Zajímavostí je, že verze vybavené dvacetipalcovými koly jsou vybaveny složitějším víceprvkovým zavěšením. Absence multilinku v testovaném modelu však nijak negativně neovlivňuje komfort ani stabilitu.

Technologie ProPilot pak posouvá jízdní komfort ještě dále. Udržování v pruhu, adaptivní tempomat i přizpůsobování rychlosti podle mapových podkladů fungují svižně a jistě. Jen čtení značek by si opravdu zasloužilo vylepšit. Občas totiž hlásí nesmysly a v kombinaci s aktivním hlídáním rychlosti a varovnými zvuky se může jednat o nepříjemný rušivý element.  Naštěstí si lze asistenty vyladit dle preferencí a ztlumit nebo vypnout tyto prvky.

Resumé

Nissan Qasqai e-Power je povedeným SUV, který v mnoha ohledech překonává mainstreamovou konkurenci. Auto skvěle vypadá, má velmi kvalitní, moderně zpracovaný interiér a vyvážené jízdní vlastnosti. Vrcholný pohon e-Power působí jako skvěle vyladěný kompromis mezi klasickým spalovákem a elektromobilem. Nabízí tiché, pohodové svezení, nízkou spotřebu a nulovou potřebu dobíjení ze sítě. U varianty s pohonem e-Power může potenciální zájemce postrádat snad jen možnost připlatit si za pohon všech kol. Jinak ale novinka zaslouží palec nahoru!

Tým AUTOINDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -