Hyundai Tuscon reprezentuje extravagantní SUV za rozumné pořizovací náklady. V loňském roce navíc tento model prošel decentní modernizací, která posunuje jeho originalitu ještě o kus dále. Testovali jsme verzi s plug-in hybridním pohonem a přední poháněnou nápravou.
Omlazený Hyundai Tuscon sjíždí z výrobních linek v Nošovicích a zákazníci si mohou vybrat z trojice hybridních pohonů. Kromě základní mild-hybridní varianty (MHEV) je k dispozici také plnohodnotný hybrid (HEV) a plug-in hybrid, který se ideálně hodí pro kratší trasy s možností častého dobíjení. Námi zkoušená verze zahrnovala luxusní výbavový stupeň Premius s paketem Luxury.
Model Tucson s plug-in hybridním pohonem se na první pohled neliší od klasické spalovací verze, ovšem právě design patří mezi jeho nejvýraznější přednosti. Dominantním prvkem je robustní maska chladiče, do které jsou nenápadně zakomponována světla. Tento jedinečný detail propůjčuje vozu nejen moderní vzhled, ale také punc elegance.
Právě modernizovanou verzi lze poznat podle nového uspořádání přední části vozu. Předchozí provedení mělo čtyři světelné prvky v masce chladiče umístěné pod sebou, kdežto novinka má pouze tři. Ty jsou však výrazně větší a působí tak elegantnějším dojmem. Změnil se také design některých kol a nová je rovněž nabídka barev laku karosérie.
Všechny výbavové verze nabízí moderní Full LED technologii, za což Tuscon zaslouží palec nahoru. Charakteristický světelný podpis se promítá i na zádi, kde se zadní svítilny propojují horizontální linkou. Trochu překvapivě však konstruktéři umístili směrovky až do nárazníku, což nepůsobí tak harmonicky jako zbytek designu.
Zajímavým detailem je logo značky v zadním okně, kvůli kterému musel být stěrač přesunut nahoru. Je ale škoda, že takto umístěný nestírá tak velkou plochu jako běžně řešené varianty. Expresivní vzhled vozu pak podtrhují ostré prolisy na bocích karoserie a elegantní devatenáctipalcová kola, která jsou standardem příplatkového paketu Luxury testované varianty. Celkově si Tucson za svůj vzhled zaslouží jednoznačně vysoké hodnocení.
Interiér vozu ladí s dynamickým exteriérem a působí moderně i propracovaně. Hned po nasednutí upoutá čtyřramenný volant a masivní středová konzole s dotykovým ovládáním. Displej infotainmentu nabízí povedenou grafiku a svižně reaguje na pokyny řidiče.
Testovaná verze Premium s paketem Luxury se chlubí bohatým vybavením. Dojem exklusivity přináší světlé kožené čalounění sedadel, která kromě kvalitní kůže nabízí i funkce vyhřívání, ventilace a elektrického nastavení. Řidič má navíc k dispozici dvě paměťové polohy.
Novinkou je dvojice monitorů o úhlopříčce 12,3 palce, které zajišťují funkci virtuální přístrové desky a středového displeje. Čitelnost stejně jako ovladatelnost displejů je skvělá. K modernímu pojetí interiéru přispívají i originálně řešené výdechy klimatizace. Právě klimatizace dostala modernizované ovládání, jež kombinuje dotykové plochy pro úpravu směru a rychlosti ofuku s klasickými otočnými kolečky pro nastavení teploty.
Další změnou v rámci modernizace je přepracovaná loketní opěrka, do které byla integrována bezdrátová nabíječka pro telefony. Na jejím začátku najdete tlačítka pro výběr jízdních režimů a aktivaci parkovací kamery, což výrazně usnadňuje ovládání bez nutnosti neustálého hledání ovladačů. Pod páčkou stěračů, podobně jako v jiných modelech Hyundai, působí volič automatické převodovky, se kterým je třeba zacházet opatrně, aby nedošlo k nechtěnému řazení. Ze středové části volantu se také vytratilo logo výrobce.
Mezi další inovace patří podpora digitálního klíče – majitel si jej jednoduše nahraje do svého telefonu, čímž získá možnost vozu odemknout a nastartovat, a navíc lze sdílet až 15 dalších digitálních klíčů s rodinou nebo přáteli.
Velkým benefitem kabiny je prostornost. Přední sedadla poskytují dostatek místa ve všech směrech a vzadu si cestující užijí pohodlí díky dlouhým sedákům a možnosti nastavení sklonu opěradel. Kufr potěší nadprůměrným objemem 558 litrů, který se po sklopení zadních sedadel rozšíří až na 1721 litrů. Vzniklá rovná plocha pak výrazně usnadňuje manipulaci s nákladem.
Plug-in hybridní verze modelu Tucson sdílí s ryze hybridní variantou stejný motorový základ – jedná se o přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1598 ccm s přímým vstřikováním paliva. Ke spalovacímu motoru se připojuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Obě pohonné jednotky dohromady generují celkový přepočtený výkon 185 kW při 5500 ot/min a maximální točivý moment 367 Nm v rozmezí 1000 – 4700 ot/min.
Hyundai Tuscon PHEV se tedy chlubí nadprůměrnou dynamikou a plynulým zátahem. Při plně nabité Li-Pol baterii o kapacitě 13,8 kW může jezdit čistě elektricky, což přináší tichý a komfortní provoz. Výrobce uvádí čistě elektrický dojezd 71 km (91 km ve městě), naše testy ukázaly maximální dojezd okolo 67 km. V hybridním režimu pohonný systém prakticky bez námahy přepíná mezi spalovacím motorem a elektromotorem, což se odráží i na průměrné spotřebě kolem 2 l/100 km.
Při vybité baterii však spotřeba výrazně stoupá – defenzivní jízda spotřebuje asi 6 l/100 km, zatímco mírně dynamický styl zvýší apetit až na 7,5 l/100 km. Zmenšená palivová nádrž o objemu 42 litrů tak zajišťuje pouze průměrný dojezd na jedno natankování.
Celkově plug-in hybridní systém vozu vyniká hladkým a plynulým jízdním projevem. Auto nabízí komfortní městskou jízdu díky lineárním rozjezdům a vynikajícímu odhlučnění kabiny, přičemž spalovací motor se projevuje až při vyšších otáčkách. Nabíjecí výkon až 7,2 kW umožňuje plně dobít baterii během dvou hodin.
Šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem přenáší výkon na přední nápravu. Řazení je jemné, intuitivní a dynamické vlastnosti vozu odpovídají slibovaným hodnotám – Hyundai uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 186 km/h.
Podvozek je naladěn pro pohodovou a klidnou jízdu, dokáže však odfiltrovat pouze menší nerovnosti. Na rozbitých cestách vozu může chybět jistá stabilita, což přičítáme jeho vyšší celkové hmotnosti 1825 kg.
Posilovač řízení je poměrně účinný, což usnadňuje manévrování ve městě, příliš zpětné vazby od kol k řidiči však nepřenáší. Brzdy jsou účinné, precizně se dávkují a zvládají opakované brzdění bez ztráty brzdné síly.
Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI PHEV na první pohled zaujme především svým originálním designem. Moderní koncept se promítá i do interiéru, kde kromě digitálního přístrojového štítu a multimediální konzole najdete také praktický vnitřní prostor. Plug-in hybridní pohon je optimalizován pro defenzivní jízdní styl, čemuž odpovídá i relativně komfortní naladění podvozku. A to i přes skutečnost, že jeho schopnost tlumit nerovnosti má svá omezení. Pozitivními stránkami testovaného modelu jsou nejen solidní dojezd na čistě elektrický pohon, ale také úsporný a výkonný spalovací motor. Standardní cena základní verze modelu s plug-in hybridem se pohybuje nad 900 tisíci korun, což představuje atraktivní nabídku v tomto segmentu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Tuscon |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.6 T-GDI PHEV |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 132 / 5500 přepočtený výkon soustavy 185 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 265 / 1500 - 3500 přepočtený toč. moment soustavy 367 / 1000-4700 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 186 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 558 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 42 |
Pohotovostní hmotnost: | 1825 Kg |
Nosnost: | 525 Kg |
Základní cena: | 669 990 Kč (1.6 T-GDI 110 kW 6st. MAN 4x2, Comfort, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 919 990 Kč (1.6 T-GDI PHEV 6st. AT 4x2, Smart, akční cena) |