Hned dvě příjemná překvapení přichází začátkem roku od českého zastoupení japonské automobilky Toyota a její luxusnější značky Lexus. Značce se totiž loni s téměř 22 000 prodanými vozy podařilo pokořit rekord a postoupit na 2. místo na trhu osobních a lehkých užitkových vozů hned za českého výrobce Škoda Auto. Toyota prodala rekordních 21 804 aut, což představuje nárůst o 10 procent. Celý trh přitom rostl okolo 3,8 procenta. Ještě v roce 2015 jí přitom patřila až 17. příčka na trhu.
Mezi nejprodávanější modely Toyota patřily v roce 2024 evergreeny Corolla (včetně verze Cross), Yaris (včetně verze Cross) a RAV4. Dařilo se ale i užitkovým modelům Proace (2. místo v segmentu MDV) a Proace City (1. místo v segmentu CDV). Hybridy tvořili přes dvě třetiny prodejů, ale v nabídce Toyoty postupně přibývá i více variant plug-in hybrid nebo bateriových elektromobilů. Toyotě se dařilo oslovit nejen soukromé zákazníky, ale byla stále více úspěšná i mezi firmami a také ve státní správě. Na fleetovém trhu se posunula na vynikající druhé místo. Mezi její největší firemní klienty patří aktuálně společnosti Uber, Liftago, Bolt nebo Anytime.
Úspěch potvrdila i prémiová značka Lexus, která loni v České republice zvýšila prodeje o 53 procent na 2326 vozů, což je nejvíce za její působení na tuzemském trhu. Počet zákaznických objednávek se v minulém roce zvýšil o 34 procent na 1901 aut. Přes 95 procent prodávaných vozů mělo úsporný hybridní pohon. Lexus nejvíc bodoval se SUV NX s celkem 530 objednávkami. Následuje SUV řady RX s 511 objednanými vozy a třetí nejprodávanějším modelem byla loňská novinka, kompaktní hybridní crossover LBX.
„Obě naše značky Toyota a Lexus loni zažily opravdu rekordní rok. Stojí za ním celá řada faktorů, od široké nabídky modelů se všemi typy pohonů odpovídající přání zákazníků, přes konkurenceschopnou akční nabídku až po skvělou práci naší prodejní sítě,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Toyota vloni uspěla také ve třech státních tendrech vypsaných ministerstvem financí, v rámci kterých dodá úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů Toyota bZ4X. V součtu jde o jednu z největších zakázek, která byla dosud v Česku na elektrické vozy pro státní správu vypsána. Auta budou sloužit pro potřeby organizací a institucí spravovaných státem. Dodavatelem vozů bude společnost Auto Eder, většina vozů bude předána během roku 2025.
České zastoupení automobilky Toyota nadále pokračuje ve spolupráci s českým sportem a parasportem jako oficiální partner Českého olympijského výboru a Českého paralympijského výboru. S oběma organizacemi spolupracuje od roku 2018, resp. 2019 a za tu dobu podpořila už řadu lokálních projektů a individuálních sportovců. Patří mezi ně například Olympijský festival, Olympijský běh, Olympijský víceboj nebo Olympiáda dětí a mládeže. Vlastní ambasadorský Team Toyota složený převážně ze sportovců a para sportovců značka buduje od roku 2018.
Za období partnerství s Českým olympijským výborem Toyota podpořila již více než 21 velkých celorepublikových akcí a projektů jako jsou Olympiáda dětí a mládeže, Olympijský běh nebo Olympijské festivaly a Olympijský víceboj, který je zaměřen na rozvoj sportovního nadšení u dětí a do kterého se každý rok zapojuje přibližně 136 000 dětí. „Jsme nesmírně hrdí na to, že můžeme spolupráci prodloužit. Toyota udělala za poslední roky obrovský pokrok a je největším importérem aut v Česku. Máme možnost sledovat ohromně dynamickou a progresivní firmu, jejíž počínání je inspirací pro sportovce,“ řekl Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru.
Ambasadorský Team Toyota patřil v Paříži na olympiádě mezi nejúspěšnější sportovce. Rychlostní kanoista Martin Fuksa zde vybojoval vytouženou zlatou medaili a oštěpařka Nikola Ogrodníková fantastický bronz. Skvělým 4. místem v kajak krosu zazářil Lukáš Rohan a 6. místem v závodě na 200 m plavkyně Barbora Seemanová. Skvělé výsledky ale měli také para sportovci Anna Luxová (4. místo ve vrhu koulí) a plavec David Kratochvíl, který ohromil kompletní kolekcí zlaté, stříbrné a bronzové medaile.
Na pomoc českým sportovcům a parasportovcům za dobu spolupráce zapůjčila Toyota téměř 250 vozů. S Českým olympijskýcm výborem Toyota navíc vytvořila speciální program Proace ProSport, díky kterému si mohou kluby v rámci zvýhodněného operativního leasingu snadněji dovolit pronájem dodávek. Od začátku programu jich funguje už 240. „V souladu s globální filozofií Toyota nadále přispíváme k rozvoji mobility, sportu a pohybu v České republice. Dlouhodobé partnerství s Toyotou pomáhá s mobilitou olympioniků, paralympioniků, ale i individuálních sportovců. V loňském roce jsme byli u letní Olympiády dětí a mládeže, velice úspěšného Olympijského festivalu u jezera Most a členové našeho Teamu Toyota fantasticky reprezentovali v Paříži. Je pro nás ctí a zároveň cítíme velkou radost z možnosti být i nadále partnerem tak důležitých organizací, jako jsou ČOV a ČPV,“ doplňuje Martin Peleška.