Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm AT8 Q4 – naftový sedan pro náročné

Testy
09.02.2025

F T G

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm AT8 Q4 – naftový sedan pro náročné

Je tomu již deset let, kdy automobilka Alfa Romeo představila model Giulia. Od té doby si tento atraktivní sedan drží pověst řidičského vozu s vynikajícími jízdními vlastnostmi a prémiovým interiérem. Nedávná modernizace se zaměřila spíše na drobné designové úpravy než na zásadní technické inovace. Testovali jsme naftovou verzi ve špičkové výbavě Tributo Italiano.

Atraktivní design

Alfa Romeo Giulia ztělesňuje esenci italského designu s výraznou dávkou sportovní elegance a nadčasového šarmu. Každá křivka a linie testovaného modelu byla precizně formována s cílem upoutat pozornost a vyvolat emoce u každého, kdo se s vozem setká. Charakteristická přední maska ve tvaru trojúhelníku, typická pro vozy Alfa Romeo, okamžitě definuje vizuální identitu Giulie a dodává jí nekompromisní vzhled na první pohled.

Aerodynamické linie spolu s proporcemi karoserie dodávají vozu dynamiku i agresivní nádech. Modernizace přinesla výraznější vzhled v podobě přepracovaných předních světlometů s trojicí LED segmentů, čímž designově odkazuje na model Tonale. Technologie matrix LED se stará o optimální účinnost bez oslnění ostatních účastníků provozu.

Zadní partie Giulie byly rovněž podrobeny jemným úpravám. Ostře řezané linie a sportovní profil zůstaly zachovány, přičemž facelift přinesl čirá zadní světla, která zvyšují vizuální atraktivitu a podtrhují prémiový charakter vozu. Tyto detaily činí z Giulie jeden z nejcharismatičtějších sedanů ve své třídě, spojující tradici, inovaci a ryzí vášeň pro automobilový design.

Optimální ergonomie interiéru

Interiér přivítá řidiče precizním zpracováním a špičkovými materiály, které okamžitě podtrhnou prémiový charakter vozu. Sportovní sedadla čalouněná perforovanou kůží s červeným podkresem ve verzi Tributo Italiano vynikají ergonomickým designem a výrazným bočním vedením, což zajistí maximální stabilitu i při dynamické jízdě v zatáčkách. Přestože poskytují vynikající komfort, nástup do vozu není zcela bez námahy – kratší přední dveře vyžadují o něco více obratnosti.

Modernizace přinesla zásadní inovaci v podobě 12,3palcového TFT displeje namísto tradičních analogových ukazatelů. Tento digitální přístrojový panel nabízí tři režimy zobrazení – Evolved, Relax a Heritage – které se liší jak grafickým pojetím, tak množstvím zobrazených informací. Hlavní displej, ač příjemně umístěný v zorném poli řidiče, má „pouze“ 9 palců, což může v porovnání s konkurencí působit skromně. Ovládání je však intuitivní – dotyková obrazovka je doplněna otočným ovladačem, což usnadňuje manipulaci během jízdy.

Oceňujeme klasické fyzické ovladače klimatizace, které se stále více vytrácejí ve prospěch dotykových ploch. Alfa Romeo naštěstí zůstává věrná praktickému přístupu, kdy intenzitu podsvícení displejů lze jednoduše upravit ovladačem pod volantem. Poslech hudby si užijete díky prémiovému audiosystému Harman Kardon s 13 reproduktory a subwooferem, který přináší bohatý zvukový zážitek.

Pádla pod volantem jsou umístěna na sloupku řízení a díky své velikosti nejen skvěle padnou do ruky, ale podtrhují sportovní charakter interiéru. Pokud jde o prostor, v přední části je místa dostatek, ale zadní sedadla nabízejí spíše průměrný komfort. Méně místa pro nohy má na svědomí zejména výrazný středový tunel. Zavazadlový prostor s objemem 480 litrů sice dostačuje na běžné potřeby, snad jen menší vstupní otvor může komplikovat manipulaci s většími zavazadly. Giulia ale není typickým rodinným vozem na dlouhé dovolené, zaujme však každého, kdo hledá kombinaci sportovního stylu, prémiového komfortu a jedinečného jízdního zážitku.

Osvědčený turbodiesel

Nabídku motorizací reprezentuje vznětový čtyřválec o objemu 2.2 litru, dostupný ve dvou výkonových variantách. Alternativou je benzinový čtyřválec 2.0 Turbo, který kombinuje plynulý výkon s dynamickým projevem. Pro ty, kteří hledají maximum adrenalinu, je zde špičkové provedení Giulia Quadrifoglio. Tato verze ukrývá pod kapotou bi-turbo motor V6 o objemu 2.9 litru, poskytující ohromujících 520 koní.

Námi testovaný model byl vybaven silnější verzí naftového čtyřválce 2.2 JTDm, který disponuje nejvyšším výkonem 154 kW při 3500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 470 Nm vrcholí při 1750 ot/min. Tento motor poskytuje Giulii slušné zrychlení a točivý moment dostupný v relativně širokém pásmu otáček.

Výkonnější naftový čtyřválec je výhradně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a inteligentním pohonem všech kol Q4. Pohonná jednotka poskytuje vozu solidní dávku dynamiky, přestože nedosahuje dravosti benzinové varianty. Auto se chlubí zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost činí 235 km/h. I s turbodieselem zůstává Giulia zábavným společníkem na silnici, a to s výrazně nižší spotřebou paliva oproti nedávno zkoušené benzinové verzi. Výhradu máme snad jen k horšímu odhlučnění motorového prostoru. Typický naftový klapot totiž relativně výrazně proniká do interiéru.

Automatická převodovka je optimálně odstupňovaná, v běžném režimu ale někdy podtáčí motor. To u turbodieselu, s maximem točivého momentu v nízkých otáčkách, není takový problém, jako u benzinové varianty. Dominantním prvkem interakce řidiče s vozem jsou zmiňovaná pádla pod volantem. Ta umožňují intuitivní manuální zásahy do řazení s okamžitou odezvou. Zajímavostí je, že se přitažením pravého pádla aktivuje jízdní režim D, zatímco zatažením obou pádel najednou přepne na neutrál, což dodává řidičskému zážitku nový rozměr.

Předností naftového motoru je samozřejmě spotřeba paliva. Při plynulé jízdě jsme v kombinovaném režimu jezdili kolem šestilitrové hranice. Ve městě a na dálnici pak apetit motoru roste k hodnotě 6,5 l na 100 km, mimo město naopak klesá k pěti litrům. Z této perspektivy je objem palivové nádrže 52 litrů dostatečný.

Dynamický podvozek

Největší kouzlo Alfy Romeo Giulia tkví v jízdních vlastnostech, které nastavují laťku ve své třídě hodně vysoko. Vynikající stabilita a přesná ovladatelnost jsou přímým výsledkem sofistikované podvozkové architektury. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní víceprvková náprava zajišťují spolehlivý kontakt s vozovkou, zatímco dokonalé rozložení hmotnosti 50:50 přináší vyváženost v každé zatáčce.

Giulia okamžitě reaguje na sebemenší pohyb volantu a zároveň poskytuje dostatek zpětné vazby, díky čemuž řidič cítí každý detail jízdy. Přes sportovně laděný podvozek zůstává Alfa Romeo komfortní i na méně kvalitních silnicích.

Špičková výbava Tributo Italiano přináší ve standardu i adaptivní podvozek Alfa Active Suspension, jehož chování se mění podle zvoleného jízdního režimu. Ovládání probíhá pomocí otočného voliče DNA na středové konzoli, který umožňuje nastavení jízdní dynamiky.

V módech A (Advanced) a N (Natural) si podvozek zachovává standardní naladění, ideální pro každodenní jízdu a komfort. Přepnutím do režimu D (Dynamic) dochází k výraznému přitvrzení, což zvyšuje stabilitu v zatáčkách a zlepšuje reakce vozu na pokyny řidiče.

A pro řidiče, kterým připadá Giulia v nejostřejším nastavení příliš tvrdá a nekompromisní, stačí stisknout tlačítko s ikonou tlumiče uprostřed voliče DNA. Tím se aktivuje režim Soft, který okamžitě upraví naladění podvozku směrem k většímu komfortu. Tato funkce umožňuje maximálně přizpůsobit chování vozu aktuálním podmínkám a osobním preferencím řidiče, aniž by bylo nutné měnit jízdní režim. Tím alfa dokazuje svou univerzálnost, což přijde vhod především v kombinaci s testovaným naftovým čtyřválcem!

Unikátní je také systém pohonu všech kol Q4, který běžně posílá veškerý točivý moment na zadní nápravu. Při zhoršení trakce elektronika pohotově zapojí i přední kola, což eliminuje riziko prokluzu. Přesto Giulia zůstává věrná pocitu ze zadokolky, přičemž pohon Q4 přidává jistotu v náročnějších podmínkách. Nedotáčivost? Tu zde prakticky nezažijete. Auto exceluje svou agilitou a nadšením, s jakým se vrhá do každé zatáčky. Škoda jen, že standardní model neumožní úplnou deaktivaci stabilizace.

Resumé

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm AT8 Q4 představuje sedan s úsporným motorem a sportovně naladěným podvozkem. Jako třešničku na dortu pak přidává charismatický italský design. A přestože zkoušený naftový motor nadprůměrnou dynamiku nenabízí, je příjemným společníkem pro univerzální využití a proti benzinové verzi přináší o poznání úspornější provoz. V zatáčkách pak Giulia potěší jízdními zážitky a to hlavně díky brilantně naladěnému podvozku a řízení.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Alfa Romeo
Model:Giulia
Karosérie:Sedan
Motor:2.2 JTDm AT8 Q4
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:2143 ccm
Nejvyšší výkon:154 / 3500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:470 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:235 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,5 l, kWh
Velikost zav. prostoru:480 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):52
Pohotovostní hmotnost:1565 Kg
Nosnost:610 Kg
Základní cena:1 199 000 Kč (2.2 JTDm 118 kW, RWD, AT8, Sprint)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 279 000 Kč (2.2 JTDm 154 kW, Q4, AT8, Sprint)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -