Rostoucí zájem o vozy v segmentu D-SUV podpořil renomovaný francouzský výrobce svým nejnovějším prostorným modelem Renault Rafale. Samotný název tohoto vozu je odkazem na historické úspěchy společnosti v oblasti letectví.
Závodní letoun C460 s označením Rafale, vyráběný společností Caudron-Renault totiž dosáhl v roce 1934 rychlostního rekordu 445 km/h, což byl ve své době pozoruhodný rekord. V tomto duchu dnes nový Renault s identickým pojmenováním Rafale představuje zdařilý lifestylový vůz, který má především přinést uživatelům potěšení z cestování. Novinka je v současnosti vlajkovou lodí značky Renault se zacílením na vyšší bezpečnost, celkový komfort a nabídku skutečně kvalitních jízdních vlastností.
Mírně zvýšená karoserie typu liftback řadí Renault Rafale do kategorie SUV kupé. Již při prvním pohledu zaujme elegantní a sportovní silueta karosérie s velmi výraznými podběhy kol. Také ostré hrany, plynulé linie, nebo propracované prolisy bočních částí v kombinaci s řadou detailů vytvářejí celkový kvalitní dojem. Novince rozhodně nechybí smysl pro detail.
S délkou 4710 mm a šířkou 1866 mm se tak dnes právě tento vůz řadí do segmentu D. Aktuální výška 1613 mm je zhruba na průměru segmentu srovnatelných sportovních vozů kategorie SUV. Použitý rozvor 2738 mm je shodný s modelem Espace. Tato volba mimo jiné přispěla k vytvoření plynulé a oblé linie střechy, kde se díky mírnému sklonu zachoval dostatečný prostor pro pozici cestujících na zadních sedadlech.
Mřížka chladiče novinky je inspirována designem loga značky Renault. Tvoří ji malé kosodélníky, trojrozměrně uspořádané kolem velkého loga uprostřed mřížky chladiče. Celek je umístěn na modrém nebo břidlicově šedém pozadí v závislosti na výbavové verzi. Vzor se v závislosti na úhlu pohledu objevuje nebo mizí v pozadí.
Nový světelný podpis předních světlometu vychází opět z kosodélníků. Podle provedení jsou světla také vybavené technologií Matrix LED Vision a navíc pokryty dichronickou vícebarevnou vrstvou. Zadní světlomety jsou zřetelně vizuálně odděleny, a jejich tvar byl inspirován čínskou grafickou hrou tangram. Při zapnutí se pomocí mikrooptické technologie spustí animace a při vypnutí zobrazují vizuální efekt plovoucího ledovce.
Zákazníci si dnes mohou vybrat z pěti barev karoserie, včetně dvou nových: speciální matný lak bílá nacré satin a modrá sommet. Zbytek dostupné palety tvoří barvy červená flamme, černá étoilé a šedá schiste. Verze E-Tech 4x4 300 k ve výbavovém stupni Atelier Alpine navíc nabízí exkluzivní matný metalický lak modrá sommet satin.
V rámci nabídky designových prvků pro personalizaci exteriéru také stojí za pozornost kryty zrcátek nebo přední a zadní kryty nárazníků lakovaných v barvě bílá nacré satin nebo modrá sommet satin. Několik nabídkových kombinací navíc umožňuje doladit vůz dle individuálních přání. V přehledu doplňků zaujme například černý lesklý spoiler zavazadlového prostoru, kryty podběhů, nosiče kol a lyží, střešní nosiče s rychlým upevněním nebo výsuvné elektrické tažné zařízení.
Vlastní ergonomii prostoru kolem řidiče tvoří sedadlo s výrazným bočním vedením v oblasti beder i ramen, volant z alcantary s prošíváním v barvách francouzské trikolóry u výbavového stupně esprit Alpine, nový design voliče převodovky pod volantem a velký head-up displej. Řidič může volit jízdní režim prostřednictvím nastavení MULTI-SENSE (tuhost řízení, odezva motoru a agilita podvozku) ve čtyřech režimech: Eco, Sport, Comfort a Perso.
Přístrojové desce vévodí obrazovka OpenR, která se skládá ze dvou displejů: horizontální obrazovky TFT s úhlopříčkou 12,3 palce na přístrojové desce a vertikální dotykové obrazovky s úhlopříčkou 12 palců uprostřed středové konzoly. Na velkém 9,3 palcovém head-up displeji řidič pohodlně v zorném poli sleduje rychlost vozidla, aktivované jízdní asistenty, varování před překročením rychlosti a další navigační informace.
Po vstupu do kabiny zaujme především panoramatické střešní okno Solarbay s elektronicky nastavitelnou průhledností. Má rozměry 1470 x 1117 mm a obejde se bez krycí clony. Jeho aktivní systém se zatemňuje podle volby cestujících a je založen na posunu molekul pomocí elektrického pole animací vytvořenou postupným zatemněním devíti segmentů pokrývajících povrch panoramatického okna. Panoramatické střešní okno Solarbay lze ovládat hlasem prostřednictvím služby Google Assistant nebo tlačítkem na stropním panelu. Díky technologii vícevrstvého skla toto střešní okno výrazně minimalizuje skleníkový efekt a v zimě ledový efekt. Neprůhledný režim se aktivuje při vystoupení z vozu až do příštího nastartování, kdy se vrátí do původní nastavené polohy.
Renault Rafale je prakticky prvním vozem, v jehož interiéru byla použita břidlice a tónovaný korek. U verze esprit Alpine evokuje přírodní břidlice alpské prostředí. Najdeme ji na palubní desce směrem ke spolujezdci. Tenká dýha břidlice se tvaruje podobně jako dýha dřeva. U verze techno je na panel palubní desky použit černě tónovaný dekorativní přírodní korek.
Sedadla novinky mají příjemné boční vedení, čalounění ze syntetické kůže s dekorem Alcantara, která dodává sportovní vzhled. Polštářky zadních opěrek hlavy potažené Alcantarou, jsou jako příslušenství a vedle vzhledu zajištují pohodlí i pro delší cestování. Prostor pro hlavu cestujících vzadu má výšku 880 mm a je prakticky stejný jako u modelu Espace navzdory oblé siluetě kupé. Pro zavazadla nabízí nový Rafale zadní prostor o objemu 630 litrů s možností zvětšení podle konkrétních potřeb.
Tvarově zajímavá je také zadní loketní opěrka určená výhradně pro multimediální aktivity. Tato loketní opěrka je vybavena dvěma vstupy USB, úložným prostorem pro tablety a chytré telefony a dvěma výklopnými držáky pro pohodlné sledování chytrých zařízení. V interiéru nechybí ani přizpůsobitelné ambientní osvětlení LED pásky na palubní desce a ve výplních dveří s režimem barevných odstínů podle denní doby nebo individuálních voleb ze strany uživatelů.
Renault Rafale využívá nejnovější generaci platformy CMF-CD. Vyspělý podvozek je u všech verzí standardně vybaven víceprvkovým zavěšením předních a zadních kol, které zabezpečuje stabilitu a pohodlné řízení. Ve srovnání s modelem Renault Austral, s nímž sdílí stejnou platformu, se rozchod kol modelu Rafale rozšířil o 40 mm a šířka běhounu jeho 20palcových pneumatik se zvětšila o 10 mm na 245 mm. Pokročilá technologie řízení všech kol 4Control advanced přináší citelné zlepšení agility a dynamiky ve všech jízdních situacích. Je součástí standardní výbavy modelů Renault Rafale s výbavou esprit Alpine a vyšší.
Natočení zadních kol v opačném směru než předních až o 5 stupňů zajišťuje velmi dobrou manévrovatelnost na silnici i ve městě. Je ideální například pro parkovací manévry, neboť poskytuje poloměr otáčení 10,4 m, který odpovídá městskému vozu. Na dálnici, při cestovní rychlosti, zlepšuje mikrozatáčení až o 1 stupeň zadních kol ve stejném směru jako předních kol stabilitu vozu tím, že snižuje setrvačnost zadní nápravy.
Novinka je také vybavena celkem 32 jízdními asistenty (ADAS) ve třech kategoriích: řízení, bezpečnost a parkování. Výrobce standardně nabízí systém Safety Coach, který pomáhá řidiči ovládat vůz s větší pohodou a snižuje riziko nehody. Všechny tyto funkce jsou součástí strategie Human First Program, kterou Renault zahájil v minulém roce a jejímž cílem je zvýšit nejen vlastní bezpečnost cestujících ve vozidle, ale také všech dalších účastníků silničního provozu.
Aktuální nabídkou pohonu je hybridní motorizace E-Tech full hybrid s výkonem 200 k (147 kW). Skládá se ze osvědčeného zážehového tříválce o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, který dosahuje výkonu 130 k (96 kW) a točivého momentu 205 Nm v kombinaci se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 70 k (50 kW) a 205 Nm. Elektrický pohon zajišťuje lithium-iontová baterie s kapacitou 2 kWh/400 V. Sekundární elektromotor HSG (High-voltage Starter Generator) s výkonem 25 kW a točivým momentem 50 Nm zajišťuje nastartování spalovacího motoru a řazení multimódové převodovky.
Díky 100% elektrickému rozjezdu a rekuperaci energie, která se automaticky aktivuje při zpomalování a brzdění, nabízí tento hnací agregát až 80 % elektrické jízdy ve městě a až 40% úsporu paliva ve srovnání se srovnatelným spalovacím motorem. Multimódová automatická převodovka se zubovými spojkami je založená na technologii F1 a kombinuje dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro spalovací motor. Patnáct možných kombinací provozu mezi hnacími jednotkami tak optimalizuje požitek z jízdy, spotřebu paliva a emise CO2.
Plně hybridní benzinový Motor E-Tech full hybrid má podle výrobce spotřebu paliva 4,7 l/100 km a emise CO2 105 g/km, údaje WLTP. Tato hybridní motorizace poskytuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s a zrychlení z 80 na 120 km/h za 5,6 s, přičemž spotřeba paliva je až o 40 % nižší než u spalovacího motoru o stejném výkonu. Úsporný provozní režim v kombinaci s 55litrovou palivovou nádrží umožňuje celkový dojezd přes 1100 km.
Již na podzim 2024 bude Renault Rafale nabízen také se zcela novým motorem E-Tech 4x4 o výkonu 300 k (221 kW) ve vyšších verzích esprit Alpine a Atelier Alpine, Tento průkopnický plug-in hybridní motor má na zadní nápravu přidán druhý hlavní elektromotor, který nabízí vyšší výkon i trvale aktivní pohon všech kol. Ve výbavovém stupni Atelier Alpine bude tato verze opatřena specifickým nastavením podvozku a jízdních režimů a také aktivním odpružením spojeným s prediktivní kamerou pro maximální zážitek z jízdy.
Nový Renault Rafale E-Tech full hybrid 200k je již dnes u českých prodejců značky k dispozici ve dvou výbavových verzích – techno a esprit Alpine. Prodejní ceny začínají na 999 000 Kč s DPH. Objednávky od zájemců se již průběžně přijímají v celé dealerské síti značky a první vozidla mají být dodána zákazníkům během letních měsíců. Další informace o této zajímavé novince na našem trhu včetně poznatků z provozu brzy přineseme v našich pravidelných redakčních testech.