Začíná okruhová sezóna, první závod se jede v Sebringu na Floridě

Motorsport
10.03.2023

F T G

Začíná okruhová sezóna, první závod se jede v Sebringu na Floridě

Každý šampionát má své vzestupy a pády, stejně to má i okruhové závodění. Sezóna 2023 se ale pro tuto disciplínu motoristického sportu už teď před prvním závodem jeví jako výjimečná. Dá se očekávat mimořádně atraktivní podívaná. Do 11. sezóny mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA vstupuje hned sedm výrobců. Každý samozřejmě přiveze to nejlepší, co má, ať už z hlediska techniky, tak i obsazení.

Do Sebringu, stejně jako na všechny ostatní závody letošního šampionátu se chystá i značka Peugeot. Vezme s sebou dva vozy Peugeot 9X8, což je extrémní hypercar, jehož zvláštností je, že se obejde bez zadního křídla. Vůz pohání vidlicový 2,6litrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 500 kW (680 k) společně s elektromotorem o výkonu 200 kW. 17. března na závodě 1000 km Sebringu bude mít Peugeot 9X8 premiéru na americké půdě.

Hlavním úkolem divize Peugeot Sport bylo tento speciál na letošní sezónu náležitě připravit. Na základě zkušeností získaných během tří závodů v roce 2022 a díky více než deseti tisícům kilometrů najetých v rámci zimního testování byly na voze Peugeot 9X8 provedeny technické úpravy s cílem optimalizovat jeho spolehlivost, jak zdůraznil Jean-Marc Finot, senior viceprezident Stellantis Motorsport: „Najeli jsme spoustu kilometrů, abychom zlepšili výkon vozu a ověřili jeho spolehlivost. Do letošní sezóny vstupujeme s velkým nadšením a s týmem, který je připraven bojovat. Jsme hrdí na to, že můžeme být součástí tohoto šampionátu a soupeřit s velkými výrobci a velkými jmény vytrvalostních závodů.“

Letošní sezóna slibuje silnou konkurenci, protože kategorie Le Mans Hypercar, do níž se zapojí jedenáct vozů, se zúčastní přední světoví konstruktéři. Cíl týmu Peugeot TotalEnergies zůstává jasný: „Bojovat o vítězství v každém závodě. Zároveň víme, že nic není samozřejmé, bude to těžké a nejsme jediní, kdo má tento cíl,“ dodal Jean-Marc Finot.

Prvnímu závodu sezony FIA WEC bude předcházet prolog, který se uskuteční 11. a 12. března rovněž na Floridě. Tyto testy umožní jezdcům a týmu lépe poznat specifika trati, která bude pro vozy Peugeot 9X8 s čísly 93 a 94 velmi náročná.  „Zahájení sezony na Floridě na sklonku zimy je velkou výsadou, které si vážíme. Tento hrbolatý okruh je velmi náročný na podvozek a převodovky. I když je závod kratší, absolvovat bez problémů Sebring je nezbytnou podmínkou pro zvládnutí závodu 24 hodin Le Mans, i když víme, že to stačit nebude, protože skutečný 24hodinový závod nic nenahradí,“ prohlásil Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport.

Posádky dvou vozů Peugeot 9X8 zůstávají rovněž beze změny: Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne ve voze Peugeot č. 93 a Loïc Duval, Gustavo Menezes a Nico Müller ve voze Peugeot č. 94.

Aby tým dosáhl svých cílů a mohl po celou sezónu bojovat v popředí, budou ho podporovat významní partneři, zejména pak firma TotalEnergies.  Ta dodává Peugeotu udržitelné závodní palivo Excellium Racing 100 na bázi bioetanolu. Zajímavostí je, že toto palivo se vyrábí se ze zbytků vína, jako jsou vinné kaly a hroznové výlisky. Po několika krocích (průmyslová fermentace, destilace a potom dehydratace) je tato báze smíchána s ETBE (Ethyl Tertio Butyl Ether), vedlejším produktem vyrobeným z etanolu, a s několika výkonnými přísadami získanými z technologie Excellium vyvinuté společností TotalEnergies.

Toto palivo je šetrné k životnímu prostředí, protože umožňuje snížit emise CO2 závodních vozů o 65 %. Zároveň splňuje všechny parametry kvality závodního paliva, požadavky výrobců automobilů a kritéria Mezinárodní automobilové federace.

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -