Lexus ES 300h – vylepšený k dokonalosti

Testy
16.01.2023

F T G

Lexus ES 300h – vylepšený k dokonalosti

Lexus ES 300h je komfortní sedan vyšší střední třídy s osobitým charakterem. Před rokem prošel modernizací, která se dotkla především exteriéru. Redakčnímu testu jsme podrobili model s hybridním pohonem, jenž reprezentuje jedinou motorizaci v nabídce modelové řady ES českého zastoupení značky Lexus.

Evropskému segmentu automobilů vyšší třídy jasně dominují německé automobilky, a tak není divu, že každý svěží vítr odjinud budí náležitou pozornost. Lexus ES navazuje na model GS, který japonská automobilka v Evropě několik let nabízela. V roce 2018 došlo v rámci globální marketingové strategie tohoto prémiového výrobce ke sjednocení a Lexus ES nahradil právě model GS i na starém kontinentě.

Vytříbený styl zvenku i uvnitř

Design Lexusu ES koresponduje s posledním rukopisem značky. V rámci modernizace auto dostalo novou masku chladiče. Její tvar sice zůstal prakticky nezměněn, avšak vertikálních lamel je méně a tradiční L prvky reprezentující identitu vozů této značky, byly upraveny. Konstruktéři rovněž masku předsadili o něco dále od chladiče.

Dalším tradičním prvkem jsou relativně úzké přední světlomety s několika hranatými křivkami. Facelift přinesl vyšším výbavovým verzím světlomety s trojicí LED diod a adaptivní technologií BladeScan. Ty mají perfektní účinnost a také přepracovaný světelný podpis denního svícení a ukazatelů směru. Zadní část auta asi nejvíce prozrazuje japonský původ vozu. Sdružené zadní světlomety osloví především grafikou rovněž ve stylu písmene L. Víko kufru se navíc chlubí atraktivním spoilerem.

Z bočního profilu si pak nelze nevšimnout nového designu kol, která jsou v případě námi testované špičkové varianty F Sport Top devatenáctipalcová. Palec nahoru zaslouží svažující se záď, jež vypadá u relativně dlouhého sedanu zkrátka skvěle. Hodnotně pak působí chromové rámování oken, jenž naznačuje prémiový charakter vozu. Obecně je vzhled vozu stále poměrně atraktivní, ostře řezané hrany a tvary mu zkrátka sedí.

Interiér představuje příjemnou změnu oproti německým manažerským sedanům. Zapomeňte na konzervativní design, přístrojová deska Lexusu ES má spousty zajímavých křivek a záhybů a také několik barevných provedení. Pochvalu si zaslouží nejen kvalitní dvoubarevné kožené čalounění, ale i samotná sedadla, kterým v testované výbavě F Sport Top nechybí účinné odvětrávání a vyhřívání.  

Uvnitř je spousty prostoru, snad jediným limitujícím atributem je omezené místo v oblasti hlavy pro cestující na zadních sedadlech. Důvodem je již zmiňovaná svažující se střecha. Zavazadelník se svým objemem 454 litrů rovněž neboří rekordy v oblasti prostoru, u sedanu tohoto segmentu se však nejedná o rozhodující parametr.

Lexus naštěstí nerespektuje všechny trendy současnosti a k naší radosti na přístrojové desce zachoval řadu hardwarových tlačítek a ovladačů. To zlepšuje jednoduchost ovládání základních funkcí vozu na rozdíl od dnešních dotykových displejů. Skvělý zážitek pak v perfektně odhlučněné kabině zajišťuje prémiová audiosoustava Mark Levinson se sedmnácti reproduktory.

Novinkou a zároveň největší dominantou přístrojové desky je dotykový displej o rozměru 12,3 palce. Ten se nově přiblížil a zároveň natočil směrem k řidiči. Je tedy lépe čitelný a přístrojová deska se tak více koncentruje na řidiče. Kromě dotykového displeje lze infotainment stále ovládat i pomocí touchpadu na středovém tunelu. Ten je však poměrně citlivý, což poněkud komplikuje ovládání při jízdě. Občas je totiž složité vycentrovat kurzor na displeji přesně na požadované volbě a u toho se soustředit na řízení. Jinak ale nelze mít vůči interiéru žádných výhrad. Je originální, moderní a dokáže nabídnout ten nejvyšší komfort cestování.

Osvědčený hybridní pohon

Pohon modelu ES má výhradně na starost hybridní systém, který se skládá z benzinové pohonné jednotky a elektromotoru. Základem je atmosférický benzinový čtyřválec o zdvihovém objemu 2487 cm3. Jeho účinnost vylepšuje využití Atkinsonova cyklu s proměnným časováním sacích ventilů VVT-iE. Efektivitu motoru podporuje také systém variabilního chlazení nebo olejové čerpadlo s proměnným zdvihovým objemem.

Spalovací motor má nejvyšší výkon 131 kW při 5700 ot/min a největší točivý moment 221 Nm pak vrcholí v rozmezí 3600 – 5200 ot/min. Elektromotor s nejvyšším výkonem 88 kW pohání energie z nikl-metalhydridového akumulátoru. Akumulátor byl umístěn pod zadními sedadly, takže neomezuje velikost zavazadlového prostoru. Přepočtený celkový výkon hybridní soustavy činí slušných 160 kilowatů.

Při jízdě se pohonné ústrojí chlubí velice tichým chodem a lineárním zátahem od nejnižších otáček. Líbí se nám také svižná reakce na pohyb plynového pedálu. Dynamické vlastnosti sice příliš neohromí, filozofie Lexusu je však odlišná. Auto působí mimořádně kultivovaně a zajišťuje vynikající jízdní komfort. Na pohodlné předjíždění jeho výkon pochopitelně stačí, sportovní výkony ale očekávat nelze.

Mnohaleté zkušenosti výrobce s hybridními motory jsou v naladění hybridního ústrojí znát a palec nahoru zaslouží i spojení s automatickou převodovkou E-CVT. Chválíme také fakt, že při akceleraci bylo potlačeno monotónní hučení motoru v konstantních otáčkách, které je považováno u některých jiných modelů za rušivý element. A jak je na tom hybridní ústrojí ES 300h se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 6 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu mimo město není problém jezdit se spotřebou lehce nad 5 litrů. Díky efektivitě hybridního systému se ani ve městě nemusíte bát kdovíjaké spotřeby. Ta je totiž prakticky shodná, jako při úsporné jízdě po běžných silnicích. Snad jen dálniční jízda dokáže zvýšit apetit motoru nad sedmilitrovou hranici. S ohledem na pohotovostní hmotnost vozu a jeho rozměry, hodnotíme ekonomiku provozu tohoto modelu za jednu z jeho hlavních výhod. Palivová nádrž má dostatečný objem 50 litrů.

Komfortní podvozek

Model ES byl postaven na nové platformě, kterou sdílí s koncernovou Toyotou Camry. Důraz byl kladen zejména na tuhost a také snížení těžiště vozu. Testovaný vůz ve výbavě F Sport, se chlubí adaptivními tlumiči, které se mají přizpůsobit jakémukoliv povrchu a jízdnímu stylu. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy - Eco, Normal, Custom, Sport. Každý mód mění nejen tuhost odpružení, ale také rychlost reakce motoru a převodovky na povely řidiče.

Přední zavěšení McPherson v kombinaci s multi-linkem vzadu solidně funguje nejen při neopatrném nájezdu do zatáček, ale především na rozbitých cestách. Náklony karosérie jsou minimální a cestovní komfort je na té nejvyšší úrovni. Dohromady s mimořádným tichem na palubě se jedná o excelentní zážitek z jízdy. Právě v tomhle ohledu Lexus jednoznačně překonává své prémiové rivaly.

Hlavním atributem podvozku této nejnovější generace vyšší střední třídy je však změna koncepce pohonu. Lexus ES nově pohání přední náprava, na rozdíl od předchozích modelů GS. S ohledem na charakter vozu bez sportovních ambicí to ale vlastně vůbec nevadí. Na jízdu s Lexusem jsme se ale i tak těšili.  Pohoda v interiéru spojená s vynikajícím pohodlím se totiž jen tak nepřejí. A přesně tak to má v této třídě být!

Resumé

Lexus ES 300h je osobitý vůz vyšší střední třídy, který má atraktivní design a poskytuje také vynikající jízdní komfort. Navíc se chlubí sofistikovanou hybridní technologií. Absence karosérie typu kombi či širší nabídky motorů pravděpodobně omezí jeho výraznou expanzi u nás, na druhou stranu ale vozu pomáhá zachovat jedinečnost. Zákazníci preferující osobitý styl před agresivitou některých konkurenčních modelů si rozhodně přijdou na své.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:ES
Karosérie:Sedan
Motor:300h
Palivo:hybrid
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:2487 ccm
Nejvyšší výkon:131 / 5700 přepočtený výkon soustavy 160 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:221 / 3600 - 5200 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,5 l
Velikost zav. prostoru:454 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1680 Kg
Nosnost:470 Kg
Základní cena:1 117 200 Kč (ES 300h, Business Edition, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 117 200 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -