Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI AT8 4x4 – univerzální volba

Testy
22.04.2022

F T G

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI AT8 4x4 – univerzální volba

Model Insignia patří podle nás mezi nejlepší vozy automobilky Opel. Mimořádně prostorný interiér v kombinaci s osvědčenou technikou a příznivou cenovou politikou zaujme nejednoho zájemce o rodinný vůz. Dvojnásob to platí o varianty s úsporným dvoulitrovým turbodieselem, automatickou převodovkou a pohonem 4x4.

Opel je už pět let součástí koncernu PSA přestože model Insignia nemá technicky s tímto koncernem nic společného. Podvozková platforma, stejně jako motorizace tedy stále odkazuje na předchozí existenci samostatné automobilky Opel. Nutno tedy dodat, že z pohledu určité jedinečnost je dnes tento atribut bezesporu výhodou.

Dynamický design a rozměrný interiér 

Opel Insignia Sports Tourer se řadí mezi nejdelší kombíky svého segmentu a štíhlé boční linie vozu tento atribut opticky ještě více zdůrazňují. Se svojí téměř pětimetrovou karosérií tak Opel deklasuje například i rozměrově nadprůměrnou Škodu Superb. Právem se tedy řadí mezi nejdelší vozy automobilky Opel.

Už na první pohled působí Opel Insignia v provedení kombi (Sports Tourer) sportovním dojmem s jistou dávkou elegance. Design automobilu samozřejmě německou strohost a žádné příliš odvážné prvky na karosérii nenajdete. Díky tomu tento model vzhledově příliš rychle nezestárne.

S posledními trendy korespondují vylepšené Matrix LED světlomety, které Insignia dostala v rámci modernizace. Nyní obsahuje každý světlomet 84 diod, které se starají o maximální účinek při jízdě za snížené viditelnosti. Navíc se chlubí několika režimy. Za zmínku stojí například dálniční mód, který neoslňuje protijedoucí řidiče.

Na běžných silnicích se hodí schopnost světel přisvětlovat zatáčky a to od rychlosti 40 km/h. Světla umí perfektně osvítit krajnici a zároveň dynamicky „vyřezávat“ okolní automobily. Co se týká denního svícení, zahnutý profil LED pásu nahradila rovná linka, což působí jednodušším a elegantnějším dojmem zároveň. 

Hlavní zbraní je ale podle nás interiér automobilu. Opel si totiž v případě modelu Insignia neláme hlavu s moderními trendy v podobě všemožných barevných displejů a nabízí tak z dnešního pohledu opravdu intuitivní interiér. Většina základních funkcí vozu se totiž ovládá prostřednictvím klasických ovladačů, takže vaší pozornost při jízdě nebude odpoutávat mnohdy složité hledání „digitálních“ tlačítek na centrálním displeji.

Nenechte se ale mýlit, právě centrální displej snese srovnání s posledními trendy. Středový infotainment se totiž chlubí perfektní grafikou a skvělou citlivost. Dobrou zprávou také je, že se panel klimatizace nachází na samostatném panelu a ovládá se prostřednictvím klasických ovladačů, které snadno při jízdě nahmatáte. Týká se to však i ovládání hlasitosti audiosoustavy a další funkcí, jako např. start/stop či deaktivace systému udržování vozu v jízdním pruhu. Analogové ukazatele jsou klasikou, která v kombinaci se zajímavě integrovaným displejem v přístrojovém štítu působí stále velmi dobře.

Největší předností vozu je pak jednoznačně prostorný interiér a to nejen na předních sedadlech, ale také vzadu. Vpředu jsme navíc ocenili pohodlná sedadla s nastavitelnou délkou sedáků, které vyhoví především nadprůměrně vzrostlým Evropanům. Ergonomie je na jedničku a to neplatí jen o přístrojové desce a předních sedadlech. I posádka vzadu má na dosah všechny potřebné odkládací prostory a tlačítka. Také kvalita materiálů i zpracování rovněž korespondují s německým standardem. Bravo!

Zavazadelník se chlubí objemem 560 litrů a je velmi dobře využitelný díky pravidelným tvarům. Po sklopení zadních opěradel naložíte do vozu až na 1665 litrů. Tento úkon lze navíc provést přímo ze zavazadlového prostoru. Opěradla se sklopí do absolutní roviny, takže převozu dlouhých předmětů nebude bránit žádný schod.

Úsporný turbodiesel a jistota v podobě 4x4

Jedinou vznětovou motorizací pod kapotou modelu Insignia Sports Tourer je dvoulitrový  čtyřválec 2.0 CDTI s nejvyšším výkonem 128 kW při 3500 ot/min. Maximální točivý moment 380 Nm je pak k dispozici v rozmezí 1500 – 2750 ot/min. Motor lze kombinovat buď s manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatem AT8. K automatu lze navíc ještě zvolit pohon všech kol, kterým se chlubil i námi testovaný model.

V praxi je kultivovanost pohonné jednotky spíše průměrná a odhlučnění rovněž zvládají vybraní konkurenti lépe. Co se týká výkonu, přestože jsou papírové parametry sympatické, v praxi je dynamika o něco umírněnější, než bychom čekali. Vinu na tom má pravděpodobně osmistupňový automat, který byl nastaven spíše pro ekologický provoz, než nějakou sportovnější jízdu. Převodovka totiž motor poměrně podtáčí, a tak jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu nejsou vždy bleskurychlé.

Z pohledu dynamických vlastností se však rozhodně nejedná o nějakou brzdu provozu. Předjížděcí manévry zvládá Opel Insignia stejně dobře, jako jízdu v plném obsazení. Automat řadí hladce, bez trhání a chybí snad jen sportovní režim převodovky. Řešením může být využití manuálního řazení nebo funkce kickdown. Motor si s převodovkou velmi dobře rozumí především při dálniční jízdě. Vždyť při 130 km/h točí příjemných 2000 ot/min na osmý převodový stupeň, což má pozitivní vliv nejen na jízdní komfort, ale také spotřebu.

Právě spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 6 l na 100 kilometrů. Při jízdě po běžných silnicích apetit klesá k hranici 5,5 l, na dálnici počítejte s hodnotou kolem 6,5 l na 100 km. Díky nádrži o objemu 62 litrů tak lze s Opelem Insignia urazit solidní vzdálenost na jedno natankování.  

Skvělou trakci za všech jízdních podmínek navíc zajišťuje pohon s označením Twinster. Systém se chlubí trojící spojek, takže tradiční mezinápravový a zadní diferenciál na autě nenajdete. Díky tomuto systému lze efektivně přenést točivý moment pouze na jedno kolo, což zlepšuje dynamiku i řízení vozu. Bravo!

Co se týká jízdních vlastností, podvozek Opelu Insignia je měkčího charakteru a díky tomu skvěle filtruje nerovnosti našich nekvalitních silnic. I přes to si auto stále zachovává velmi dobrou stabilitu i při opravdu svižné jízdě. Jen je zapotřebí smířit se s částečnými náklony karosérie v zatáčkách. Řízení je relativně citlivé a auto dobře reaguje na sebemenší pohyb volantem. Brzdy jsou účinné, vyžadují však větší tlak na brzdový pedál.

Resumé

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI AT8 4x4 představuje cenově zajímavou volbu pro zájemce o prostorné kombi s originální technikou kdysi samostatné automobilky Opel. S tím koresponduje i dynamický design v konzervativním stylu, který však stárne velmi pomalu. Dvoulitrový turbodiesel se více hodí pro klidnou jízdu, než sportovní řidičský styl, přináší ale úsporný provoz a příjemný charakter.  Automatická převodovka v kombinaci s pohonem všech kol pak rodinné kombi doslova předurčuje ke komplexnímu využití.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Opel
Model:Insignia Sports Tourer
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 CDTI AT8 4x4
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1995 ccm
Nejvyšší výkon:128 / 3500 [kW, ot/min]
Maximální rychlost:220 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:6,6 / 4,6 / 5,3 l
Velikost zav. prostoru:560 l
Objem nádrže:62 l
Pohotovostní hmotnost:1735 Kg
Nosnost:595 Kg
Základní cena:829 990 Kč (2.0 CDTI MT6, Elegance, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:829 990 Kč (2.0 CDTI MT6, Elegance, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -