Značka DS vznikla v roce 2014 a její modelovou řadu dnes tvoří městské SUV DS 3 Crossback, rozměrnější DS 7 Crossback, DS 4 nebo velký sedan DS 9. Pod označením E-Tenze tento výrobce v současnosti nabízí také stoprocentní elektrické vozy a plug-in hybridy včetně pohonu všech kol. Poslední novinkou této francouzské prémiové značky je nová generace kompaktního hatchbacku DS 4 s výrazně přepracovaným vzhledem, pokrokovými technologiemi a opět avantgardním designem v provedeních DS 4, DS 4 Cross a DS 4 Performance Line.
Při české premiéře DS 4 tento vůz příjemně překvapil svým atraktivním vzhledem a rozměry. Vedle šířky 183 cm s výraznými až dvacetipalcovými koly, také svojí celkovou délkou 440 cm a výškou pouze 147 cm. Na první pohled má novinka poměrně delší čelní kapotu. Technologicky špičkové světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Ty denní tvoří dvě řady LED diod na každé straně. Do detailů konstruktéry propracované plochy boků navíc doplňují zapuštěné kliky a společně s velkým rozměrem kol dostává vůz skutečně zajímavý vzhled. Střecha se v zadní části táhne nízko podél zadního okna a vedle netradičního stylu přispívá i k celkové aerodynamice. U karosérie pro hlavní verzi DS 4 dominuje elegance s osobitým vzhledem nárazníků, chromovými prvky a střechou v kontrastní černé barvě.
Druhá verze DS 4 Cross sází na vizuální vzhled SUV, spodní část nárazníků má matně černý odstín a navíc je zvýrazněna specifickým krytem. Celkový dojem dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. Dynamičtější provedení DS 4 Performance Line má kromě exkluzivního interiéru v nabídce i černé provedení kabiny s paketem Black, který mimo jiné zahrnuje v exteriéru černou lištu mezi zadními světly, masku chladiče, rámy bočních oken. U tohoto provedení také nechybí výrazně černé disky kol.
V kabině nové DS 4 došlo ve srovnání s předchůdcem k mnoha výrazným inovacím. Nově uspořádané ovladače jsou nyní seskupeny do tří zón pro snadnější užívání. Na liště ve tvaru šavle najdeme ovladače klimatizace a neviditelný ventilátor DS Air, funkční ovladače oken jsou zarovnané s bočními větráky umístěnými ve dveřích. Vlastní centrum ovladačů je součástí pětipalcového displeje na středovém tunelu pro ovládání nového multimediálního systému DS Iris, který v tomto prostoru doplňuje kompaktní volič převodovky. Najdeme zde i hlasové ovládání nebo ovládání gesty, stejně jako možnost aktualizace systému v reálném čase.
Pocitově velmi příjemná sedadla mohou mít zabudované odvětrávání a v případě kožené verze také nabízejí masážní funkci. Celé sedadlo je obaleno pěnou s vysokou hustotou, která zajišťuje výjimečnou úroveň pohodlí. Pokud uživatel například zvolí interiér Opera, bude mít sedadla ve kvalitní hnědé kůži Nappa Criollo s motivem proplétání Bracelet. Stejnou kůží Nappa Criollo je potažena i palubní deska. Luxusní prostředí dotvářejí dřevěné prvky z hnědého jasanu. Elektricky ovládaná přední sedadla mají pneumatické bederní nastavení. V rámci příplatkové výbavy a úrovně výbavy je podobných zdařilých kombinací několik v nabídce modelové řady.
Za pozornost rozhodně také stojí tzv. neviditelný ventilátor DS Air. Jedná se o inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, kdy proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností. Díky své vertikální kompaktnosti má nenápadný a střízlivý vzhled, který umožnil vytvořit design palubní desky tak, aby působila esteticky a přehledně. Funkce Quick Launch umožňuje ochlazovat nebo vyhřívat interiér. Výdechy vzduchu, vyhřívaná nebo větraná sedadla a v případě potřeby i vyhřívaný volant se spouští jediným gestem. Pocit harmonie v kabině podtrhuje i nepřímé vnitřní osvětlení, které lze upravit podle vlastního vkusu. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory navíc doplněný akustickými bočními skly.
Vůz je postavený na nové vývojové verzi platformy EMP2 a používá inovované složky z kompozitních materiálů, konstrukční díly lisované za tepla a kompaktnější prvky. Příkladem je klimatizační jednotka, díky které se také zvětšil úložný prostor. Objem zavazadlového prostoru je dnes 430 litrů a má bezkontaktní elektricky ovládané otevírání víka.
Další zajímavostí je řízené odpružení DS Active Scan Suspension. Tento exkluzivní prvek v segmentu využívá kameru umístěnou v horní části čelního skla, jež sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a přenáší údaje do počítače. Díky čtyřem čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně. Na základě obdržených informací je odpružení podle potřeby pevnější nebo pružnější s cílem optimálního komfortu bez ohledu na stav vozovky.
Součástí výbavy DS 4 je také systém DS Drive Assist, což je poloautonomní řízení druhé úrovně a je v nabídce již u posledních vozů DS. Tempomat přizpůsobuje rychlost vozu podle okolního provozu a je schopen v dopravní zácpě zastavit a opět nastartovat. Systém také zajišťuje přesné umístění vozu v jízdním pruhu dle volby řidiče. Nejnověji se přidávají tři nové funkce: asistent změny jízdního pruhu, úpravu rychlosti v zatáčkách a očekávanou rychlost podle dopravního značení. Volant je nyní vybaven senzorem úchopu, který neustále kontroluje, zda je řidič aktivní a má stále ovládání vozu pod kontrolou. Nové radary ve čtyřech rozích vozu umožňují další funkce, jako je sledování mrtvého úhlu ve velké vzdálenosti (s dosahem 75 metrů) a upozornění na provoz za vozem, jehož cílem je zabránit kolizi v souvislosti s mrtvými úhly.
V současné nabídce dovozce najdeme benzinové pohonné jednotky PureTech o výkonu 130, 180 a 225 k a jeden dieselový agregát BlueHDi o výkonu 130 k. Všechny provedení jsou vybaveny výhradně osmistupňovou automatickou převodovkou s mimořádně nízkou spotřebou paliva (od 4,8 l/100 km u dieselového a 5,9 l/100 km u benzínového motoru v kombinovaném cyklu WLTP) a emisemi CO2 (125 g/km u dieselového a 135 g/km u benzínového motoru).
U plug-in hybridního provedení DS 4 E-Tense 225 pohon zajišťuje čtyřválcový motor PureTech o výkonu 180 k a elektromotor o výkonu 110 k. Ten je napájený baterií s celkovou kapacitou 12,4 kWh, díky níž ujede vůz v kombinovaném cyklu WLTP až 55 km. Točivý moment 360 Nm umožňuje dosáhnout rychlosti 100 km/h za 7,7 vteřiny a zrychlení s pevným startem 1 000 metrů dosáhne za 27,3 sekundy při spotřebě paliva pouhých 1,3 l/100 km a emisích od 29 g CO2/km v kombinovaném cyklu WLTP. S příchodem nových technologií bude v roce 2024 v nabídce i čistě elektrická verze DS 4.
Modelovou řadu novinky dnes představují tři verze: DS 4, DS 4 Cross a DS 4 Performance Line. Pro hatchback DS 4 jsou určeny čtyři úrovně výbavy: Bastille, Bastille+, Trocadéro a Rivoli. Pro provedení DS4 Cross je připravena volitelná výbava Cross Trocadéro a Cross Rivoli a další možností volby je provedení DS 4 Performance Line ve dvou výbavách Performance Line a Performance+. Zákazníci si mohou nyní vybrat ze sedmi odstínů barev karosérie: Zlatá Cuivré a Šedá Laqué, které doplňují již známé odstíny Cristal Pearl, Šedá Platinum, Červená Velvet, Bílá Nacré a Černá Perla Nera.
Pořizovací ceny u základního provedení nové DS 4 s motorem 1.2 PureTech 130k EAT8 ve výbavě Bastille začínají na 720 000 Kč. Za skutečně špičkově vybavenou DS 4 s plug-in hybridním pohonem E -Tense 225k v nejvyšší výbavě Rivoli počítejte s částkou 1 230 000 Kč. Výrobce poskytuje standartní tovární záruku na 5 let nebo 60 000 Km, pro pug-in hybridní motorizaci navíc záruku 8 let nebo 160 000 km na baterii. Další informace o této zajímavé a atraktivní novince na našem trhu brzy přineseme v redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz