Subaru Outback 2.5i Boxer Lineartronic AWD – opět schopnější crossover

Testy
15.11.2021

F T G

Subaru Outback 2.5i Boxer Lineartronic AWD – opět schopnější crossover

Nová generace Subaru Outback nabízí nejen komfortnější interiér s moderním uživatelským prostředím, ale také vyšší míru aktivní bezpečnosti. K lepší průchodnosti pak přispívá tužší karosérie a upravený podvozek. Srdce vozu již tradičně reprezentuje benzinový čtyřválec typu Boxer o objemu 2.5 litru.

Subaru Outback se v aktuální šesté generaci představilo již před dvěma lety, do Evropy však dorazilo se zpožděním. Outback je prostorným rodinným kombíkem s vyšší světlou výškou podvozku. Díky tomu zdatně konkuruje standardním vozům SUV, jejichž uživatelé většinou bojují s omezeným vnitřním prostorem daným vyšší stavbou karosérie. Jak jezdí prezentovaná novinka jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Výraznější styl

Design vozu navazuje na minulou generaci, avšak na první pohled je zřejmý jeho výraznější outdoorový charakter. To potvrzuje robustní oplastování především na bocích karosérie a v neposlední řadě také ostřejší rysy. Dominantou je šestiúhelníková maska chladiče a zcela nové hlavní světlomety s technologií bi-LED a funkcí natáčení do stran. Všímáme si také odlišných zpětných zrcátek a dle stupně výbavy jsou variantně v nabídce dva druhy střešních ližin. Ty se liší podle nosnosti (100 kg resp. 67,5 kg) a také systémem uchycení příčníků. Jedna z verzí má totiž příčníky přímo integrované do těla ližin.

Karosérie je i díky výraznějším plastovým prvkům o 50 mm delší a měří 4870 mm. Oproti minulé generaci novinka narostla také do šířky a to o 35 mm. Rozvor zůstal nezměněn (2745 mm), ale celkově auto působí mohutnějším dojmem. Dopředu posunuté čelní sklo v kombinaci s větší šířkou a délkou vozu pak znamená prostornější interiér.

Moderní multimediální systém a kvalitní materiály

Po usednutí do testovaného vozu v nejvyšší výbavě Touring nás překvapil takřka prémiový interiér. Ten zaslouží pochvalu za vysokou kvalitu použitých plastů a originálně ztvárněnou přístrojovou desku. Libí se nám přehledný přístrojový štít, který si zachoval klasické analogové přístroje. Nová přední sedadla jsou optimálně tuhá a nabízí vysoký komfort i při dlouhém cestování. Ekluzivní dojem pak zajistí jemná kůže Nappa, jež je součástí vrcholové výbavy Touring. Touto kůží je z velké části pokryta i samotná přístrojová deska.

Širší karosérie a související komfort v oblasti ramen a loktů je znát prakticky na všech sedadlech. Cestující vzadu si mohou užívat dostatku místa v oblasti nohou a hlavy. Pohodlné cestování zajistí také vysoko umístěný sedák. Dominantou přístrojové desky je multimediální systém s 11,6 palcovým vertikálně umístěným displejem. Pohyb v infotainmentu je přehledný a to hlavně díky rozměrné obrazovce. Ta je rozdělena do třech segmentů, což zjednodušuje orientaci. V horní části se zobrazují jízdní údaje, ve střední pak hlavní funkce a dole je prostor pro údaje klimatizace. Prostřednictvím displeje se tedy ovládá většina funkcí, takže na klasické ovladače už příliš místa nezbylo. Snad jen klimatizaci lze ovládat i pomocí standardních ovladačů.

Ať už jde o řadu parkovacích kamer nebo další bezpečnostní systémy, je vidět, že prioritou výrobce je především jednoduché ovládání vozu. To dokresluje i skvělý výhled z auta, který podporují tenké sloupky karosérie a v neposlední řadě i bohaté prosklení. Ani v novém modelu samozřejmě nechybí chlouba automobilky Subaru v podobně nejnovější generace bezpečnostního systému EyeSight v.4.

Ten pomocí kamer v horní části čelního okna neustále monitoruje dění před vozem. V rámci poslední generace tedy má téměř dvojnásobně velké zorné pole. Pokud elektronika vyhodnotí nebezpečnou situaci, umí samovolně aktivovat nouzové brzdění. Nechybí ani funkce automatického udržování vozidla v jízdním pruhu. Systém také spolupracuje s vylepšeným adaptivním tempomatem. Součástí výbavy testovaného vozu byl také systém DMS (Driver Monitoring System), který řidiče upozorní, pokud nedává pozor nebo je unavený.

Zavazadelník se chlubí objemem 561 litrů, což je v porovnání s předchozím modelem (512 l) příjemná změna. V rámci nové generace dostal zavazadlový prostor větší nakládací otvor a uživatelé jistě ocení také bezdotykové otevírání víka. Nefunguje však tradičně na pohyb nohy pod nárazníkem, ale předmětný senzor byl integrován přímo do znaku výrobce uprostřed pátých dveří. Potěší také rovná nakládací hrana a praktické háčky, kterými lze fixovat náklad.

Přepracovaný plochý čtyřválec

Jedinou motorizací v nabídce je zážehový čtyřválec o objemu 2498 cm3, který je výhradně spojen s automatickou převodovkou Lineartronic CVT. Atmosférický benzinový motor s protilehlými písty sice pochází z předchozího modelu, oproti němu byl však zásadně přepracován. Výrobce dokonce uvádí, že upravil 90% dílů. Kvůli přísnějším emisním normám dostal filtr pevných částí a nový systém řízení teploty kvůli snížení spotřeby paliva při studených startech.

Díky těmto úpravám se motor stále obejde bez elektrifikace. Oproti původnímu provedení ztratil nikterak zásadních 5 kW a jeho nejvyšší výkon činí 124 kW v rozmezí 5000 – 5800 ot/min. Největší hodnota točivého momentu naopak vzrostla z 235 Nm na 258 Nm. při 3800 ot/min. Pohonná jednotka jde jednoduše do otáček a chlubí se kultivovaným chodem. V určitých aspektech ji lze dokonce s klidem přirovnat k šestiválci. Síly má Outback tak akorát a pro svižnější jízdu výkon rozhodně stačí. Testované Subaru je však předurčeno především pro klidné cestování, takže absenci výkonnějšího motoru v nabídce netřeba litovat.

Samočinná převodovka dostala v rámci modernizace inovovaný hydraulický systém se sníženou viskozitou oleje. Díky tomu dosahuje o 22% menší ztráty. Nově je také k dispozici manuální režim s osmi převodovými stupni.  V praxi se Lineartronic chlubí plynulou změnou převodů a za hlavní výhodu považujeme sametový rozjezd pouhým uvolněním brzdového pedálu. To řidič ocení hlavně při popojíždění v zácpách. Akcelerace je příjemná díky lineárnímu zátahu bez jakéhokoliv přerušení síly kvůli změně rychlostního stupně.

Na pravé straně volantu je volič pro změnu jízdních režimů SI Drive. Ten mění reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, ale i charakteristiku převodovky. Spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,5 l/100 km. Při popojíždění ve městě pak počítejte v apetitem v rozmezí 9-10 litrů na sto kilometrů. Defenzivní jízdu mimo město lze absolvovat klidně i za sedm litrů.

Skvěle naladěný podvozek

Podvozková platforma SGP (Subaru Global Platform) nového Outbacku využívá zavěšení typu McPherson vpředu a lichoběžníkovou nápravu vzadu. U náprav došlo k významnému zlepšení tuhosti, což zlepšilo ovladatelnost vozu a celkový dojem z řízení. Pro jízdu v terénu je nyní Outback ještě lépe uzpůsoben. Světlá výška podvozku totiž vzrostla na celkových 213 mm a zlepšily se také nájezdové a přechodové úhly.

V praxi auto velmi dobře žehlí nerovnosti a zároveň působí relativně stabilním dojmem. Podvozek tedy není příliš tuhý a velmi dobře funguje hlavně při běžném jízdním tempu. To perfektně koresponduje s charakterem motoru a převodovky, takže řidič nemá prakticky žádný důvod k rychlé jízdě. Auto je příjemně komfortní a ladně se přenáší přes nerovnosti našich silnic.

Karosérie se v zatáčkách výrazně nenaklání, takže se není třeba obávat nejistého chování a zhoršené stability. Řidič má při jízdě stále pocit, že vůz skutečně řídí a na kdovíjaké houpání zapomeňte. Tento rodinný crossover tak stále poskytuje atraktivní kombinaci terénních schopností, komfortu a stability. Bravo!

Při jízdě v terénu navíc kromě sofistikovaného pohonu všech kol Symmetrical AWD přijde vhod i pomocník X-Mode. Ten ve své nejnovější evoluci nabízí možnost výběru mezi kluzkým, zledovatělým, bahnitým nebo sypkým povrchem. Změna mezi jednotlivými režimy se provádí přímo v menu na středovém displeji. V rámci jednotlivých módů dochází ke změně charakteristiky motoru, převodovky, pohonu všech kol a systému jízdní stability. Součástí všech výbavových stupňů je i pomocník pro sjíždění prudkých svahů.

Resumé

Nové Subaru Outback nabízí dostatečný vnitřní prostor, moderní interiér a skvělé jízdní vlastnosti na silnici i v terénu. Jedná se o optimální rodinný vůz pro ty, kteří často vyráží do přírody trávit čas aktivním životním stylem. Jedinou vadou na kráse tak může být snad jen pouze jediná motorizace v nabídce. Při kalkulaci pořizovacích nákladů nového modelu Outback doporučujeme vzít v úvahu bohatou standardní výbavu  s absencí příplatkových prvků.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Outback
Karosérie:SUV
Motor:2.5i Boxer
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový
Válce:4
Objem motoru:2498 ccm
Nejvyšší výkon:124 / 5000 - 5800 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:252 / 3800 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:193 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,2 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:9,1 / 6,5 / 7,4 l
Velikost zav. prostoru:561 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):63
Pohotovostní hmotnost:1721 Kg
Nosnost:479 Kg
Základní cena:1 085 000 Kč (2.5i Active ES Lineartronic)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 085 000 Kč (2.5i Active ES Lineartronic)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -