Vývoj nového NX představuje zásadní změnu přístupu výrobce k budoucí produkci nových vozidel značky Lexus. Nasazení metod digitálního modelování a dalších počítačových technologií směřuje k chytřejšímu konstruování vozidel a vyšší garantované úrovně kvality.
Podle slov hlavního konstruktéra Takeaki Kato bylo nové NX navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa. Hlavní důraz se soustředil na kompletní obměnu silných stránek jako je elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie ve prospěch jízdní bezpečnosti a funkčnosti.
Novince ve srovnání s první generací NX, známé již od roku 2014, narostly jeho základní parametry. Současná délka je aktuálně 4660 mm (+20), šířka 1865 mm (+20), výška 1640 mm (+5) a rozvor 2690 mm (+30). Zvětšil se i rozchod předních kol na současných 1605 mm (+30), vzadu 1639 mm (+59). Převis vpředu dnes činí 1007 mm (+7), zadní převis 963 mm (- 17 mm). Uvedené rozměry mimo jiné umožnily optimální obestavění prostoru včetně větší nabídky místa v kabině pro pasažéry na zadních sedadlech. Objem zavazadlového prostoru je téměř 500 litrů.
Důležitou roli z hlediska charakteristického vzhledu všech vozů Lexus hraje přední maska, která je dnes u nové NX vzpřímenější s jemným orámováním a dlouhou kapotou. To definuje celkový tvar a objem karoserie, která se výrazněji rozšiřuje k zadním blatníkům. Úprava sklonu masky také zlepšila parametry chlazení. Díky širšímu rozchodu obou náprav navíc vzrostl dojem výkonného a agilního vozu. Uvedené výrazné inovace umožnila i nová podvozková platforma GA-K a následné prodloužení kapoty, úpravy převisů, široké lemy kol nebo až 20 palcová kola s tvarově zdařilými disky. K nejvýraznějším novinkám na zádi jsou nová sdružená světla ve tvaru písmene L s typickým světelným břitem Lexus napříč celé šířky vozu. Specialisté na jízdní dynamiku se zaměřili na optimalizaci proudění vzduchu kolem karosérie. Výsledkem je například nový způsob mikro víření proudu vzduchu pod vozidlem a zlepšení jízdní stability v přímém směru za vysokých rychlostí.
Nové NX presentuje jako první vůz značky kokpit řidiče navržený v souladu s architekturou Tazuma. Jedná se o japonský výraz pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. V přeneseném smyslu se tedy koncepce zaměřuje na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem s principem ruce na volantu, oči na silnici. Výsledkem má být vedle lepší kontroly nad vozem a okolím i větší požitek z jízdy nebo větší jistota pří řízení. Řidič je obklopen různými zdroji informací – obrazovka multimédií, multi-informační displej, přístrojový panel s jedním kruhovým ukazatelem, centralizované ukazatele nebo head-up displej. Všechny informace jsou pro něj snadno dostupné při minimálním odklánění zraku nebo pohybování hlavou. Také tlačítko spuštění motoru, volič převodovky, ovládací prvky klimatizace i tlačítko voliče jízdních režimů je na jediném místě pro snadnou dosažitelnost při použití. Zdokonalena byla také vlastní ergonometrie všech ovladačů vozu.
Pasažéři u nového modelu ocení pohodlí, tichý chod a do všech detailů propracovaný interiér. Vedle uvítacího osvětlení má řidič možnost výběru z 64 barevných odstínů ambientního osvětlení, přednastaveno je 14 designových režimů a za pozornost rozhodně stojí elektronický zámek dveří pro otevírání jedním dotykem. Další zajímavostí jsou vzdálené služby a funkce prostřednictvím mobilní aplikace Lexus Link včetně vyhřátí nebo vychlazení kabiny před jízdou nebo zamykání a odemykání dveří nebo ovládání víka zavazadelníku. Pohodlí se odráží v mnoha detailech. Příkladem je konstrukce sedadel s důrazem na správné tvarování průřezu sedáku, řešení optimální boční opory nebo tvarování loketních opěrek. Široké uplatnění našly materiály pohlcující hluk a vibrace.
Modelová řada přichází s nabídkou pohonů s využitím nových a vylepšených technologií zajištujících výrazné jízdní schopnosti na vrcholu třídy. Nejatraktivnější elektrifikovaný představitel nové řady Lexus NX 450+ používá hybridní pohon se čtyřválcem 2.5 litrů a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě 18,1 kWh v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém nabízí výkon až 306 koní a umožňuje zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce nad 6 sekund. Oproti tomu odhadované emise CO2 v kombinovaném cyklu podle WLTP pod 40g/km a spotřeba paliva necelé 3l/100km jsou pravděpodobně nejlepší ve třídě NX.
Díky tomuto řešení výrobce udává elektrický dojezd až 63 kilometrů při možnosti jet v čistě elektrickém režimu rychlostí až do 135 km/hod. Po vyčerpání energie z baterie nastupuje hospodárný hybridní pohon s autonomním dobíjením. Plag-in hybridní systém neubírá nic na velikosti zavazadlového prostoru a pod podlahou je schránka o objemu 21 litrů pro nabíjecí kabely. Objem palivové nádrže 55 litrů zůstal zachován a to příznivě ovlivňuje i velmi příznivou dojezdovou vzdálenost.
Hybridní provedení Lexus 350h s technologií čtvrté generace představuje kvalitativní posun výkonu a efektivity. Nový pohon nabízí výkon 242 koní a to je zvýšení o 22 procent, vůz dnes akceleruje z místa na 100 km/h za 7,7 sekundy. Očekává se také pokles emisí CO2 okolo 10 procent. Lexus NX 350h se bude nabízet ve verzi s pohonem přední nápravy nebo systémem pohonu všech kol. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu u provedení FWD se zvýšila na 1500 kg a je shodná s verzí s pohonem všech kol AWD.
Nová multimediální platforma Lexus představuje kompletní změnu schopností celého systému. Ovládání je jednoduché a bezproblémové jako u tabletu. Navigace v reálném čase poskytuje informace o trase a aktuální dopravní informace bez čerpání mobilních dat uživatele. Nechybí ani hlasový asistent v českém jazyce. Standartní systém s označením Lexus Link Connect používá 9,8 palcový displej s rychlou odezvou. Systém Lexus Link Pro má 14 palcový displej s jemnou grafikou pro dobrou čitelnost za různých světelných podmínek a opět nechybí procesor s výrazně vyšší rychlostí. Součástí nabídky jsou čtyři USB porty v kabině, bezdrátová nabíječka telefonů nebo bezdrátové připojení pro chytré telefony.
Standartní výbavou všech provedení NX je třetí generace uceleného paketu prvků aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení Lexus Safety Systém+. Z novinek jmenujme například další rozšíření schopnosti předkolizního systému včetně detekce motocyklů a některých pevných překážek v cestě nebo funkci rozpoznání rizika střetu s chodci přecházejícími vozovku ve směru odbočování. Nový asistent pro bezpečné vystupování z vozidla je propojený se systémem elektronického zámku dveří pro otevírání dveří. Ceny nového hybridu Lexus NX 350h začínají na 1 390 000 Kč. Skutečně špičkové provedení plug-in hybrid Lexus 450+ ve výbavě Prestige Plus Safety pořídíte za 1 750 000 Kč. Zahájení prodeje nové modelové řady NX se předpokládá v listopadu letošního roku. Další informace o tomto prestižním modelu včetně poznatků z provozu přineseme v našem redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz