Manažerské absolutorium - Audi A8 4.2 FSI (TEST)

Testy
01.08.2010

F T G

Manažerské absolutorium - Audi A8 4.2 FSI (TEST)

Ingolstadtské Audi nedávno představilo další generaci vlajkové lodě A8, která bez jakýchkoliv výstřelků navazuje na firemní design současné modelové řady této prémiové značky. Jako jedna z prvních redakcí v ČR jsme měli možnost dokonale prověřit model se zážehovým osmiválcem 4.2 FSI pod kapotou.

 

Už je tomu dlouho, co se třída německých luxusních limuzín rozdělila dle jednotlivých požadavků zákazníků. Limuzíny vždy sloužily jako přehlídka nejnovějších technologií a vzhledem k tomu, jak moc k sobě mají, obzvláště němečtí konkurenti, blízko, bylo ve vlastním zájmu výrobců nabídnout něco extra.

Mezitím co Mercedes Benz třídy S je zaměřen na ultimativní komfort a BMW nabízí i u limuzíny řady 7 „sportovnější“ požitek z jízdy, Audi A8 se vždy snažilo nabídnout od každé z vlastností konkurentů kus.

Mohli bychom podotknout něco o tom, co se děje, když sedíte na dvou židlích zároveň, ale ono se to Audi vždy dařilo a prodejními čísly patřilo ke špičce.Dokáže nové Audi A8 přesvědčit stávající klientelu čtyř kruhů stejně dobře jako její, prodejně velmi úspěšná, minulá generace? Či je snad tak dobré, že bude sbírat „skalpy“ konkurenci? Odvětví luxusních limuzín je třída, která nikdy neodpouštěla chyby. Ve chvíli, kdy je zákazník ochoten zaplatit za vůz v základní výbavě přes dva miliony korun a mnohdy další polovinu ceny vozu za příplatkovou výbavu, musí dostat přesně to, co požaduje.

Na mysli máme reprezentativní vzhled, luxusní interiér a samozřejmě schopnost překonávat mezigalaktické vzdálenosti v tichu a absolutním pohodlí.

Do našeho redakčního testu dorazila vlajková loď společnosti Audi, tedy model A8 se zážehovým atmosférickým osmiválcem o zdvihovém objemu 4.2 litru. Mezi její hlavní konkurenty můžeme jmenovat výše zmiňované BMW řady 7, Mercedes Benz třídy S, Lexus LS a nový Jaguar XJ.

Nutno ovšem podotknout, že Jaguar trpí oproti zbylé konkurenci deficitem v podobě neexistující varianty s pohonem všech kol. Vzhled nové Audi A8 si netroufáme přímo hodnotit. Je jedním slovem diskutabilní. Dokážeme si představit dva zhruba stejně velké tábory, kde jeden bude říkat „ano, líbí“ a druhý „ne, nelíbí“. Audi zvolilo cestu, kdy kombinuje dohromady relativně obyčejné tvary karosérie s designově velmi nápaditými bonbónky v podobě předních a zadních světlometů, či masivního chromovaného grilu.

Zprvu na nás Audi působilo jako pětimetrový ingot, čekající na další jemné opracování. Tento rozpor se například u Mercedesu třídy S nestane a už při prvním seznámení nemáte na jazyku jiné slovo, než elegantní. Novou „á-osmičku“ musíte chvíli nenápadně pozorovat, obcházet jí, dávat si dohromady každý prolis karoserie, než vyřknete ortel. Teprve poté si troufáme tvrdit, že bude kladný. Další, ne úplně lichotivou, záležitostí ohledně designu, kterou asi uslyšíte často, je až přílišná podobnost s novou Audi A4.

Nevíme jak vám, ale nás by asi nepotěšilo, kdyby si pracovníci vaší firmy mnuli ruce, že mají stejné auto jako „šéf“. Zato vnitřek vozu můžeme nazvat druhou stranou mince. Audi si vždy dávalo na interiérech svých vozů záležet a kladlo důraz na perfektní zpracování a jednoduché ovládání. Do A8 se toto krédo přeneslo pouze v superlativech. Po usednutí na vás dýchne luxusní atmosféra natolik silně, že budete chvíli jen tiše pozorovat ten skvěle vypadající, a stejně dobře fungující, celek.

O kvalitě použitých materiálů by byla škoda mluvit a jejich výčet je velmi jednoduchý. Kůže, dřevo, hliník a prémiové plasty (ty však najdete pouze na nejnutnějších místech). Poté, co uchopíte do ruky volat, či jestli chcete kormidlo, mající ideální průměr i tloušťku, otevře se před vámi pohled na budíky, tvořené rychloměrem, otáčkoměrem a ukazateli stavu paliva a teploty motoru. Prostor mezi nimi vyplňuje velký displej s perfektní grafikou, na kterém si můžete zobrazit veškeré myslitelné informace, jako například obraz z kamery nočního vidění, údaje o navigaci, telefonu, nebo jen provozních údajích (spotřeba, dojezd, čas jízdy atp.). Menu sedmipalcového displeje uprostřed palubní desky se ovládá pomocí kruhového ovladače a soustředících tlačítek na středovém tunelu a využívá rozhraní MMI. Novinkou v ovládání je i touchpad, na který můžete po vzoru dotykových obrazovek psát prstem písmena a zadávat tak například destinaci trasy navigace.

Hlavním smyslem tohoto pokrokového řešení je pochopitelně podpora bezpečnosti. MMI dovoluje také, kromě výše zobrazených informací, ovládat i nastavovat de facto zbytek automobilu, ať už se jedná nastavení podvozku nebo barvu a intenzitu vnitřního osvětlení. Nechybí ani funkce Audi Drive Select, která výrazným způsobem mění charakteristiku vozu.

Systém dovoluje nastavovat účinek posilovače řízení, rychlost reakce převodovky a odezvy motoru, tuhost vzduchového podvozku, nebo třeba sílu, kterou drží řidiče bezpečnostní pás. Kromě dvou fixních nastavení (Comfort a Dynamic) je k dispozici režim Auto mající za úkol nastavovat vše sám, dle aktuálního stylu jízdy. Nám se nejvíce líbil poslední režim Individual, jenž dovoloval nastavit si každou část zvlášť dle svého gusta. Sedadla nové Audi A8 jsou kapitolou sama pro sebe. Psát o jejich pohodlnosti je zbytečné. Jsme si jistí, že budou vyhovovat naprosto každému, neboť možnost jejich nastavení nebere konce.

Nastavit si můžete díky vzduchovým polštářům tvrdost, sklon opěradel i délku. Samozřejmostí je bederní opěrka, funkce vyhřívání, odvětrávání a v našem případě i pět druhů masáže.

Zadní sedadla mohou mít výše zmiňované funkce samozřejmě také a to za „symbolický“ příplatek 89 tisíc korun. Prostoru na zadních sedadlech je tak akorát. Pokud si můžeme dovolit srovnat prostornost Audi například se Škodou Superb, dopadlo by to pro A8 neblaze.

Mezitím co v oblasti pro nohy u Superbu může průměrně velká střední škola nacvičovat na maturitní ples, u Audi se pochopitelně pohodlně posadíte, ale přebytkem prostoru trpět rozhodně nebudete. Pokud bychom ale měli model A8 srovnávat s přímou konkurencí, například interiér BMW řady 7 je pocitově stísněnější. Co naplat, je to jen důkaz o tom, že moderní limuzíny jsou daleko více orientovány na řidiče a jeho pohodlí, než tomu bylo dříve. Všem potenciálním zákazníkům, kteří by opravdu chtěli trávit více času na zadních sedačkách, vřele doporučujeme příplatek za prodlouženou verzi. Velikost zavazadlového prostoru je dostačujících 510 litrů. Zavazadelník je však díky pohonu všech čtyř kol poněkud mělký, což je naštěstí kompenzováno velmi dobrým přístupem.

Příplatková výbava si objemem nezadá s posledním románem od Toma Clancyho, a co víc, můžeme říci, že je dokonce i stejně zajímavá a potenciální majitel se nebude stačit divit, co vše může jeho A8 zkrášlovat. Naneštěstí nemá tento „román“ s názvem „Zvláštní výbava“ dobrý konec pro stav vašeho konta a po zaškrtnutí několika „cestování zpříjemňujících položek“ začnete utrácet svoje těžce vydělané peníze rychleji, než přítelkyně Rickyho Martina.

Za zmínku jistě stojí technické vymoženosti, jakými je velmi efektní LED osvětlení interiéru (nastavitelné přes rozhraní MMI ve třech barvách), které vytváří z nočního cestování zážitek (+ 15 543 Kč), systém nočního vidění včetně funkce rozpoznání chodců promítající obraz na středový display (+ 58 699 Kč), LED světlomety (+ 52 829 Kč), adaptivní tempomat, který umí úplně zastavit a znovu rozjet vozidlo (+ 58 699), příjem digitálního televizního signálu (+ 50 762 Kč), či zvukové aparatury od firem Bose a Bang Olufsen.

Velmi příjemnou funkcí bylo adaptivní nastavování světelného kuželu včetně výborně fungujícího přepínání dálkových a potkávacích světel, které fungovalo asi nejlépe ze všech těchto systémů, jaké jsme kdy testovali (+ 23 479 Kč). Pod kapotou našeho Audi jsme měli, mimochodem velmi pěkně vypadající (a teď opravdu nemyslíme plastový výlisek), osmiválcový motor s objemem 4,2 litru a moderní technologií přímého vstřikování FSI spojený s dvouspojkovým osmistupňovým automatem z dílen ZF, který se musí poprat s točivým momentem 445 Nm.

Dynamikou posouvá moderní osmiválec, disponující výkonem 372 koní, 2 tuny těžkou limuzínu do teritoria sportovnějších vozů.

Zrychlení z 0-100 km/h je otázkou 5,7 vteřiny a akcelerace nepřestává výrazněji polevovat ani za hranicí 200 km/h. Pro tento motor sériový pohon všech čtyř kol dovoluje vozu vystřelit od semaforu s nevídanou lehkostí a na rozdíl od konkurentů s poháněnou pouze zadní nápravou dává zapomenout na problémy s trakcí.

Použití technologie FSI, tedy přímého vstřikování paliva má pozitivní vliv na spotřebu, tedy alespoň mimo město. Tam je možné, při dodržování předpisů, atakovat hranici 9,5-10 litrů na 100 km. V ryze městském provozu se bohužel pořád zázraky nedějí a osmiválec koketuje, dle četnosti provozu, s hodnotami v rozmezí 15-20l benzínu na 100 km.

Samotné cestování je, jak se dá očekávat, radost. Byť název automobilky pochází z latinského slova „Audi“, neboli slyš, panuje na palubě naprosté ticho, které se nebezpečně blíží Lexusům.

Motor není do 4000 ot./min prakticky vůbec slyšet a po překročení této hranice (například při prudké akceleraci) o sobě dává vědět uchu lahodícím zvukem benzinového osmiválce, kterým se vám snaží vynahradit něco vyšší spotřebu oproti dieselu.

Automatická převodovka odváděla ve všech režimech jízdy a nastavení výbornou práci, řadila za všech okolností velmi rychle a bez „cukání“. Místo, kde se cítí audi jako doma je samozřejmě dálnice.

Právě zde si po chvíli cestování vzpomenete na pohádku o létajícím koberci. Díky vzduchovému odpružení mizí veškeré nerovnosti a vy se musíte znovu pohledem ujistit, jestli už není na dálnici D1 nový povrch. Směrová stabilita je i ve velmi vysokých rychlostech příkladná.

Jediné co dělá autu, naštěstí jen malé, problémy jsou paradoxně nízké rychlosti, kdy se po přejetí krátkých příčných nerovností ozývají nepatrné rázy od kol. Až na tento detail funguje podvozek naprosto famózním způsobem a přenáší se přes všechny druhy nerovností a „nástrah“ českých silnic s noblesou.

Pokud budete nuceni chvátat s novou A8 4.2 FSI po klikatých silnicích a bude to opravdu nevyhnutelné, nechá si Audi líbit i tento režim jízdy. Stačí nastavit Audi Drive Select na Dynamic a vyrazit. Ovšem je nutné podotknout, že kouzelník Harry Potter pořád nepracuje v Ingolstadtu na plný úvazek, a proto vám rychle dojde, že pokud řídíte dvoutunové auto, nehraje 372 koní žádnou roli. V ochotě vrhat se do zatáček je BMW přeci jen o kousek dál.

Nové Audi A8 jde dál ve šlépějích značky. Nepřináší do segmentu limuzín žádné zásadní změny a drží se filosofie předešlých generací. A víte co?

Asi to je tak dobře. Stávající klientela bude nadšená, předchozí generace Audi A8 začnou naplňovat autobazary a pořadníky na tu novou se začnou plnit.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Audi A8 4.2FSI quattro BMW 750i xDrive Lexus LS 600h AWD Mercedes Benz S500 4Matic
Typ motoru: Atmosférický zážehový Přeplňovaný zážehový Atmosférický zážehový + elektromotor Atmosférický zážehový
Objem motoru (ccm): 4163 4395 4969 5461
Válce / ventily: 8/4 8/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 278 / 6000 300 / 5500 327 / 6400 285 / 6000
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 445 / 3500 600 / 1750 - 4500 520 / 4000 530 / 2800 - 4800
Maximální rychlost (km/h): 250 (el. omezena) 250 (el. omezena) 250 (el. omezena) 250 (el. omezena)
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5,7 5,1 6,3 5,4
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 13.3 / 7.2 / 9.5 17.1 / 8.9 / 11.9 11.3 / 8 / 9.3 18.2 / 9 / 12.3
Velikost zav. prostoru (l): 510 500 325 560
Objem nádrže (l): 90 82 84 90
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1835 2060 2055 2055
Nosnost (kg): 665 630 440 585
Základní cena (kč): 2 336 600 1 977 300 (730d) 1 882 500 (LS 460) 1 725 000 (S 350)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 2 336 600 2 620 800 2 869 000 2 275 000

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -