Golfu vstříc - Opel Astra 1.7 CDTi (TEST)

Testy
01.08.2010

F T G

Golfu vstříc - Opel Astra 1.7 CDTi (TEST)

Nový Opel Astra je zástupcem nižší střední třídy, nabízí ale celkem širokou paletu volitelné výbavy a to jak pro komfort řidiče, tak pro zdokonalení jízdních vlastností. Bude se díky tomu moci postavit i tak oblíbeným vozům jako je například VW Golf nebo Ford Focus?

Automobilka Opel vždy patřila, převážně na náročném německém trhu, k největším konkurentům značky Volkswagen. Snaha Opelu přilákat zákazníky do svých showroomů se naneštěstí setkávala s čím dál menším úspěchem.

Nepomáhaly ani slevy, ba dokonce ani akce, kdy Opel otevíral svoje autosalony na 24 hodin denně. Hlavním problémem byl fakt, že automobilka začala ztrácet na etalony třídy natolik, že si to uvědomovali i zákazníci a Opel spadl do temných vod přehlížených automobilek.

Vše se mělo změnit v roce 2009, kdy na trh přisel Opel Insignia. Automobil střední třídy, který měl ambiciózní plán sesadit z trůnu dlouholetého krále Volkswagen Passat. A co se nestalo. Trůn se sice jen zatřásl, ale i to byl pro Opel obrovský úspěch. Veřejnost, a co je hlavní i většina novinářů, přijala Insignii s potleskem a ocenila její velmi povedený design, kvalitní zpracování interiéru (až na tolik probírané vrzání středového tunelu) a relativně širokou nabídku pohonných jednotek.

Po tomto úspěšném debutu Insignie začala veřejnost znovu vkládat naděje do rukou Opelu a s přibývajícími špionážními snímky začala netrpělivě očekávat novou Astru, hlavního konkurenta pro Volkswagen Golf.

Do našeho redakčního testu se konečně tento očekávaný přírůstek dostal a to rovnou v nejvyšší výbavě Cosmo s motorem 1,7CTDi, který si jistě svým poměrem ceny/ výkonu získá srdce většiny milovníků nafty a spořílků.

Jedná se o klasický 5dv. hatchback nižší střední třídy. Už v první chvíli, kdy jsme měli možnost vidět novou Astru naživo, bylo jasné, že tohle auto se opravdu povedlo. V tomto ohledu vítězí Astra nad Golfem na plné čáře. Komu se design nelíbí, musí být opravdu zapřisáhlý puritán, či apatický jedinec. Ostře řezané rysy Astry hrají jasně na sportovní notu, zároveň se však povedlo designérům zachovat velice harmonicky a elegantně působící celek. Bravo. Přední, až agresivně tvarované části vozu, vévodí masivní gril s chromovou lištou a velkým znakem automobilky.

Jakoby Opel sebejistě naznačoval „jsem zpět ve formě, jen se na mě podívej“. Sportovní vzhled doplňují efektně vypadající přední lampy, kterým nechybí v kombinaci s xenonovými výbojkami tolik módní denní svícení sestavené z řady LED diod. Velmi potěší fakt, že zadní část vozu nezaostává za přední a působí neméně dynamickým dojmem. Masivní zadní nárazník, velké zadní světlomety a úzké zadní okno vytváří při pohledu na zadní část dojem sportovního kupé. Rozměry patří Astra k největším ve třídě. Na délku měří 4419 mm, výšku 1510 mm a šířku 1814 mm, například oproti VW Golf je Astra delší o 22cm.

Po usednutí za volant nové Astry je ihned zřejmá příbuznost s větší sestrou Insignií. Vše působí velmi kvalitním a pohledným dojmem. Materiály v interiéru snesou i ty nejpřísnější kritiky. Nikde nic nevrže, tlačítka mají správný odpor a dveře se zavřou s tím správných „žuchnutím“, které evokuje dojem luxusu. Palubní deska je tvořena z měkčených materiálů, slícování jednotlivých plastů je příkladné. Samotná kaplička přístrojů lahodí oku. Je řešená formou tubusů, ve kterých najdeme rychloměr, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty motoru. Vše s jemnou grafikou a příjemným bílým posvícením. Mezi tubusy nalezneme klasický multifunkční display palubního počítače, zobrazující základní údaje. Přístrojová deska působí svěže a sportovně.

Golf jde v tomto ohledu svojí vlastní, nenapadnutelnou cestou „jednoduché a účelné krásy“, ale pokud bychom měli dojem z interiéru porovnat s dalším přímým konkurentem v podobě Fordu Focus, je Astra o třídu výš. Bohužel žádný strom neroste do nebe, a tak je tomu i u Astry. Stačí se jen podívat na středový panel. Ne, že by vypadal špatně, nebo by na něm něco chybělo, spíše naopak. Je docela nepřehledný.

Obzvláště v době, kdy se s přibývající elektronikou v autě, a tudíž rostoucími nároky na obsluhu a ergonomii, snaží automobilky řešit ovládání komfortních prvků velmi jednoduše, mne toto řešení stylem „co funkce, to tlačítko“ překvapila.

Největší problém nastane ve chvíli, kdy budete potřebovat najít nějaké tlačítko, a co teprve za jízdy. Pokud to vůbec půjde, tak se k intuitivnímu ovládání přiblížíte nejdříve za měsíc užívání. Je to velká škoda, neboť technické finesy jsou jednou z předností nové Astry.

Na auto nižší střední třídy vyniká (příplatkovými) položkami výbavy, které u konkurence v nabídce mnohdy nenajdeme, jako například regulovatelná tuhost podvozku ve třech režimech (Flex Ride), elektrická parkovací brzda, audiosystém Infinity atp. Prostornost nové Astry se dá označit jako dostačující. Pokud budete jezdit pouze vpředu, nebude vám nic chybět. Máte k dispozici fantastická sedadla, která poskytují velmi dobré boční vedení i příjemnou tuhost.

Na zadních sedadlech se však karta obrací. Oproti kratšímu Golfu ztrácí Astra výrazných 10cm pro kolena a 180cm vysoký jedinec začne za stejně vysokým řidičem trpět pocitem klaustrofobie. Prostorem nad hlavou by sotva propadl poštovní pohled (se známkou určitě ne).

Objem kufru zůstal nachlup stejný jako u minulé generace, tedy 370litrů, což je pro informaci největší ze segmentu hatchbacků nižší střední třídy. Jeho přístupnost a nakládací otvor jsou sice negativně ovlivněny designem zádi, ale pokud se nerozhodnete převážet babiččiny skříně, vadit vám to nebude.

Pod kapotou testované Astry bilo, tedy spíše klapalo, vznětové čtyřválcové srdce o objemu 1,7 litru s maximálním výkonem 92 kW při 4000 ot/min přenášený na přední kola pomocí manuální šestistupňové převodovky. I když se jedná o relativně nový motor s technologií common rail druhé generace, kultivovaností připomínal spíše čerstvého absolventa kuřáckého maratónu a za dnešní špičkou v podobě maloobjemových dieselů z koncernu PSA či VW značně zaostává.

Jemnost chodu CDTíčka zkrátka není jeho silná stránka. Po prohřátí se situace nepatrně zlepší, ale pochvalu si jeho zvuk (a to i hluk pronikající do interiéru) určitě nezaslouží.

Výkonem 92 kW ovšem přebíjí veškerou konkurenci a je patrné, že s vozem vážícím lehce přes 1,5 tuny nebude mít těžkou práci. Bohužel je maximální točivý moment 280 Nm k dispozici až od 2300 ot/min. Samotná jízda s autem jen potvrzuje teorii o průběhu točivého momentu a předpokládaném turboefektu.

Do 2000 ot/min motor příliš nazatahuje a teprve po překročení této hranice začnete věřit tabulkovým parametrům. Co si budeme povídat, tyto charakteristiky se dnes již nenosí a je jen s podivem, že motoráři od Opelu mají klidné spaní. Na konec jsme si ale nechali jedno výrazné pozitivum. A tím je, jak jistě čekáte, spotřeba. Opel udává kombinovanou spotřebu 4,7 litru nafty na každých 100 kilometrů, což není hodnota z říše snů.

Pokud se nebudete omezovat a nebudete výrazně překračovat rychlostní limity, není problém jezdit v kombinovaném cyklu za 6 litrů. Pokud se budete jen trochu snažit, dostanete se i k 5 litrům. Na podvozek nové Astry se bude jistě snášet samá chvála.

Je totiž velmi dobře utlumen, dokáže výborně filtrovat nerovnosti a zároveň vám dopřeje jistotu v zatáčkách. Pokud si ještě k tomuto velmi slušnému základu připlatíte (nemalých) 40tisíc korun za plynulou regulaci tlumičů Flex Ride, nebudete litovat.

Kupodivu se nejedná jen o další 2 zbytečná tlačítka na přístrojové desce (nastavitelnost je ve 2 režimech – Comfort a Sport), ale je to jeden z mála systémů tohoto druhu, který opravdu funguje, a jeho změny jsou vnímatelné. Třešničkou na dortu je pak režim Sport, kdy se výrazně zrychlí odezva na plyn, přituhne posilovač řízení a změní se bílé posvícení přístrojové desky na bojovné červené.

Pravým opakem je režim Comfort, kdy je jízda příjemně plavná a filtrování nerovností velmi dobré i když byla na testovaném autě použita osmnáctipalcových kol. Řízení je i přes použití elektronického posilovače řízení příjemně komunikativní a není přeposilované.

Opel Astra v testovaném provedení nás určitě nezklamal. Jedná se o kvalitně postavený vůz s velmi líbivým designem, který svými kvalitami dokazuje, že je Opel zpátky ve hře.

I když můžeme s jistotou říci, že VW Golf na pomyslném trůnu sedí dál a Ford Focus je pořád o něco větší zábava řídit, rozhodně bychom koupi nové Astry nikomu nevymlouvali, ba naopak. Otázkou nakonec zůstává cena, která se usadila sebevědomě vysoko.

Ve srovnatelných výbavách se vznětovým agregátem je Opel Astra o 6 tisíc korun dražší než VW Golf a zhruba o 20tisíc korun levnější než Ford Focus. Nutno podotknout, že se jedná o ceny bez uplatnění akčních nabídek, kterých je jako hub po dešti a mohou cenu snížit o desítky tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

Opel Astra

Volkswagen Golf

Ford Focus

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1686

1598

1560

Válce / ventily:

4/4

4/4

4/4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

92 / 4000

77 / 4400

80 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

280 / 2300

250 / 1500 - 4500

240 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

195

189

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,5

11,3

11,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5.7 / 4.1 / 4.7

5.7 / 3.9 / 4.5

5.6 / 4.1 / 4.6

Velikost zav. prostoru (l):

370

305

365

Objem nádrže (l):

56

55

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1515

1314

1285

Nosnost (kg):

550

556

480

Základní cena (kč):

371 900

368 400

390 190

Cena s testovaným motorem (kč):

544 000

538 200

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -