ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – ultimativní superkombi (TEST)

Automobilka Porsche opět rozšířila modelovou řadu Panamera o druhou karosářskou variantu Sport Turismo. Vůz, který nápadně připomíná kombi, zlepšuje využitelnost prostoru v zadní části karosérie je k dispozici v pěti motorizacích. My jsme sáhli po špičkovém provedení Turbo s dvojitě přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem. 

Není žádným tajemstvím, že automobilce Porsche vychází odvážné počiny prakticky pokaždé. Po historickém úspěchu s cayennem se výrobci podařilo vnuknout mimořádný sportovní apetit i pětimetrové limuzíně panamera. Její jediná karosářská varianta si zachovala nekompromisní vzhled devětsetjedenáctky a zároveň zákazníkům nabídla dostatečný prostor pro čtyřčlennou posádku a zavazadla.

Nyní Porsche přichází s variantou Sport Turismo, jenž vychází ze stejnojmenného konceptu představeného v roce 2012. To jestli auto jezdí stejně dobře, jako klasická panamera jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Co je nového?

Smyslem modelu Panamera Sport Turismo pochopitelně bylo nabídnout více prostoru pro cestující vzadu a také lepší variabilitu zavazadelníku. Zajímavostí je, že se délka vozu nezměnila, přestože došlo k prodloužení střechy. Od přední části po sloupek B však zůstává všechno stejné, což má přispět především k optimalizaci výrobních nákladů.

Charakteristickým prvkem zadní části Sport Turisma je výsuvný spoiler nad zadním oknem zlepšující proudění vzduchu v závislosti na jízdním režimu. Výsledkem je buď snížení spotřeby pohonných hmot, nebo zvýšení přítlaku zadní nápravy pro ještě lepší jízdní stabilitu při velmi rychlé jízdě. Z pohledu designu se nám nová Panamera Sport Turismo velmi zamlouvá. Karosérie působí ladně a sportovně, jako by se ani nejednalo o prostornější kombi.

Poprvé lze panameru pořídit v pětimístném provedení, tedy s bezpečnostním pásem a hlavovou opěrkou uprostřed zadní řady sedadel. Nutno však dodat, že anatomické tvarování krajních sedadel snižuje komfort sezení uprostřed. Vliv na zhoršené pohodlí má i poměrně široký středový tunel. Pro krátkou jízdu se ale jedno místo navíc bezesporu hodí.

Zavazadlový prostor nabízí oproti standardní panameře o 20 litrů větší objem tj. 520 litrů. Na první pohled to sice není kdovíjaký posun, v praxi jsou ale jeho přednosti nesporné. Ocenili jsme zejména perfektní přístupnost s větším otvorem a nakládací hranou s příjemnou výškou 630 milimetrů nad zemí. Variabilitu navíc zajišťuje praktické dělení opěradel zadních sedadel v poměru 40:20:40. Opěradla jsou navíc sklopná přímo na sedáky bez vzniku jakékoliv hrany. Po jejich sklopení získáte téměř rovnou plochu, která je mimořádně vhodná pro převoz rozměrného nákladu.

Jak je již u této značky tradicí usedá posádka  i u tohoto modelu na fantastická přední sportovní sedadla. Ty mají dostatečné boční vedení a velmi dobré tvarování, které neunaví ani při dlouhém cestování. Místa je všude dostatek a to i po kolena cestujících vzadu. Nevýhoda svažující se střechy u klasické panamery byla v případě Sport Turisma zažehnána.

Klasické luxusní sedany, jakou jsou například Mercedes-Benz třídy S nebo BMW sedmé řady, se tedy mohou bát zdatného konkurenta ve sportovním kabátě. V oblasti prostoru totiž nabízí prakticky stejně, jako Panamera Sport Turismo.

 

Pod hybridním vrcholem

Přestože si motor testovaného vozu zaslouží pouze a jen superlativy, model Panamera Turbo Sport Turismo už nepatří mezi vrcholové provedení této modelové řady. Ptáte se proč? Špičku ledovce totiž zastupuje Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo, která kombinuje přeplňovaný motor s elektromotorem. Ať se jedná o jakkoliv zajímavé spojení, vraťme se k námi testovanému vozu s čistě benzinovým pohonem a vychutnejme si naplno jeho výkon.

Přeplňovaný zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 3996 cm3 s nejvyšším výkonem 404 kW při 5750 - 6000 ot/min a největším točivým momentem 770 N.m (overboost 770 N.m) při 1960 - 4500 ot/min dopují dvě turbodmychadla. Obrovský točivý moment nastupuje téměř okamžitě a je na silnici přenášen prostřednictvím dvouspojkové převodovky PDK a pohonu všech čtyř kol. Tím jsou ostatně vybaveny všechny modely Panamera Sport Turismo. Samozřejmostí je pochopitelně sofistikovaný systém kontroly trakce PTM (Porsche Traction Management).

I přes tužší naladění podvozku je jízda s panamerou pohodlná a vůz se snadno ovládá i při jízdě po městě. Otočením kruhového ovladače jízdních režimů na volantu se charakteristika automobilu výrazně mění. V módu Sport+ reaguje motor na sebemenší pohyb plynového pedálu výrazněji, adaptivní vzduchové odpružení s tří-komorovou technologií sníží světlou výšku vozu a podvozek výrazně ztuhne. Osmistupňová dvouspojková převodovka PDK reaguje rychleji nejen v automatickém, ale i v manuálním režimu. Luxusní kombi se tak rázem mění ve sportovní express a stokilometrovou rychlost bez problému atakuje za 3,6 sekund (s výbavou Sport Chrono Paket).

Na svou relativně vyšší hmotnost nechá Panamera Sport Turismo majitele zapomenout, a přestože se v zatáčkách neovládá s lehkostí modelu 911, rozhodně řidiči umožňuje na takto prostorný vůz bezkonkurenční jízdní zážitky. Svůj podíl na tom mimo jiné má i příplatkové natáčení zadních kol.  Ve sportovním módu dovolí stabilizační systém vykouzlit mírně přetáčivý smyk a snadno ho kontrolovat díky funkci elektronického omezení svornosti diferenciálu. Nádrž o objemu 90 litrů předurčuje panameru pro ultrarychlé dálniční přesuny, na okreskách s ní sportovním stylem ale neujedete více jak pět set kilometrů. 

Zvuk motoru výrazněji zasahuje do kabiny až od středních otáček, pak se ale rozezní nádhernými barytony. Poslání vozu je přeci jen trochu jiné než u ryzích sporťáků značky. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo je vůz s brutální akcelerací a úžasnou schopností pobavit řidiče i na okresních silnicích při zachování maximálního pohodlí čtyř až pětičlenné posádky. U movitých zákazníků má podle nás velikou šanci na prodejní úspěchy.  

Resumé

Nejvýkonnější a dost možná také nejrychlejší sériově vyráběné kombi stojí o zhruba 130 tisíc korun více, než standardní varianta sedan. S ohledem na pořizovací cenu tohoto modelu to ale bude řešit jen málokdo. Potenciální zájemci se spíše budou zamýšlet nad tím, zda místo varianty Panamera Turbo Sport Turismo nezvolit Tubo S E-Hybrid, která nabízí ještě vyšší výkon ale především delší dojezd bez tankování. Vždyť právě dlouhé přejezdy mají být hlavní disciplínou tohoto automobilu.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Typ motoru:

přeplňovaný zážehový osmiválec

Objem motoru (ccm):

3996

Válce :

8

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

                                           404/5750 - 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

770/1960 - 4500

Maximální rychlost (km/h):

304

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

3,6 (Sport Chrono Paket)

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

-/-/9.4

Velikost zav. prostoru (l):

520

Objem nádrže (l):

90

Pohotovostní hmotnost: (kg):

N/A

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

4 410 000

Cena testovaného provedení (kč) 

5 304 387

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.