ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Porsche 911 Carrera S – precizní radost (TEST)

Pro většinu z nás není Porsche 911 běžné auto. Pokud ho budete mít v garáži, budete se na něj chodit dívat a těšit se až ho ve chvílích volna projedete po oblíbených silnicích. Testovali jsme silnější Carreru s přívlastkem „S“, příplatkovým sportovním podvozkem a řiditelnou zadní nápravou.

Porsche 911 je již řadu let doslova ikonickým sportovním vozem, který reprezentuje značku Porsche. Vyrábí se neuvěřitelně dlouho v prakticky nezměněné koncepci, která ačkoliv se může zdát být již dávno překonaná, tak neskutečně dobře funguje. Porsche jí postupně vylepšuje a tím auto stále posunuje k dokonalosti. Každá mince má však dvě strany.

Revoluční 991

V posledních letech se i legendární 911 musela přizpůsobit širší skupině zákazníků, a tak je Porsche stále použitelnější i pro běžné ježdění. Auto dostalo řadu elektronických pomocníků, které zmáčknutím několika tlačítek a otočením jednoho ovladače doslova promění krotké auto v divokou bestii. Tím se samozřejmě částečně vytrácí ryzí charakter auta, na druhou stranu se s ním daleko pohodlněji přepravíte do vzdálených destinací.

Za další velkou revolucí v rámci posledního modelu 911 (991) stojí především přísná regulace emisních norem. Bohužel i u tohoto modelu musela automobilka aplikovat nepříliš smysluplné systémy, jako třeba start/stop nebo elektrický posilovač řízení. A pak je tu také poněkud kontroverzní sedmistupňová manuální převodovka. My jsme však zkoušeli variantu s bleskurychle řadícím automatem PDK. Hlavní změna se ale odehrála v samém srdci automobilu.

Výrazných změn proběhlo v minulosti na motoru slavné „devětsetjedenáctky“ několik a tou hlavní bylo opuštění od tradičního chlazení vzduchem v roce 1998. Současná integrace turbodmychadla je neméně významná, i když Porsche má s přeplňováním bohaté zkušenosti z modelu 911 Turbo. Už při prvním testu modelu 911 (991) jsme se ale přesvědčili, že přeplňování funguje i v modelu Carrera perfektně.

Úspory přinesla v rámci modelu 911 i přepracovaná přístrojová deska, která sdílí mnoho prvků s ostatními automobily této značky. To vše má pro automobilku přidanou hodnotu. Pravda pro řidiče také, ale v tomto případě o pár ušetřených desetin litru benzinu zas až tak moc nestojí. Díky nim však automobilka zaplatí různým regulačním úřadům méně.

Pochvalu si zaslouží příplatková sportovní sedadla Plus v rámci námi testovaného vozu. Jsou pohodlná a zároveň perfektně drží tělo v zatáčkách. Posez za volantem nemá snad jedinou chybu. Volant lze dostatečně přitáhnout k tělu a sedí se opravdu nízko, jen pár centimetrů nad silnicí. Právě sportovní volant GT (součást výbavy na přání) obšitý alcantarou nevyžaduje použití rukavic a perfektně se drží. Pochvalu zaslouží i pádla pod volantem pro řazení rychlostí v rámci manuálního módu převodovky PDK.

Zvenku se naštěstí žádná revoluce nekoná a model 911 (991) prošel jen lehkou modernizací designu. Upraven byl tvar předních světlometů, auto dostalo efektnější vnější zrcátka a také LED blinkry. Otvory v předním nárazníku mají elektronicky ovládané klapky, které automaticky mění svoji polohu (úhel otevření) v závislosti na rychlosti automobilu. Smyslem tohoto řešení bylo optimalizovat aerodynamický odpor karosérie. V závislosti na aktuální poloze těchto klapek se mění i úhel vysunutí zadního spoileru tak, aby byl zachován optimální přítlak na zadní a přední nápravě během jízdy. Spoiler zároveň upravuje proudění vzduchu k motoru, který následně proudí do dvou turbodmychadel.

Doping pro Porsche Carrera S

Pod kapotou testovaného vozu byl přeplňovaný třílitr s nejvyšším výkonem 309 kW při 6500 ot/min.  Největší hodnota točivého momentu pak činí 500 N.m a je dostupná v rozmezí 1700 – 5000 ot/min. I tak si pro pořádný výkon musíte sáhnout do vyšších otáček, což je na motoru sympatické. Je totiž neuvěřitelně točivý (omezovač otáček zasahuje až při úctyhodných 7500 ot/min.), podobně jako tomu bývalo dříve u atmosférické pohonné jednotky. Podobná je navíc i linearita výkonu a dobrý dojem zachovává prakticky nepatrný truboefekt. S klidem tak můžeme konstatovat, že se jedná o nejlepší přeplňovaný třílitr, který jsme kdy řídili.

Příjemné je, že přítomnost turbodmychadel není ani slyšet. Motor z Zuffenhausenu je stále pověstně chřaplavý a mechanickým tóninám ještě přidává výfuk. Pokud chcete slyšet ještě více, připlaťte si za sportovní výfuk, jenž je součástí nadstandardní výbavy. Rušit vás rozhodně nebude ani při delším cestování. Lze ho totiž aktivovat/deaktivovat tlačítkem na středovém panelu.

Je jasné, že v porovnání s předchozí generací Carrera S citelně posílila a v kombinaci s příplatkovým Sport Chrono paketem a převodovkou PDK zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h pod čtyři vteřiny (3,9 s). Nejvyšší rychlost pak činí magických 306 km/h. Odstupňování převodovky je tradičně dlouhé, což platí i pro automat PDK. Ten má po vzoru závodních vozů obrácenou kulisu manuálního řazení tj. podřazuje se přesně v souladu s působením fyzikálních sil – tedy dopředu. Při jízdě jsme ale většinou používali skvěle fungující pádla na sportovním volantu.

Na volant se rovněž přesunul ovladač pro změnu jízdních režimů ze středové konzole, kterým lze aktivovat sportovní mód a Sport+. Novinkou je pak tlačítko na tomto otočném ovladači, po jehož stisknutí je automobil během 20 sekund schopen maximální akcelerace bez časově náročnější změny jízdních režimů. Jedná se o velice praktickou funkci, jenž využijete při náhlé potřebě předjetí vpředu jedoucího vozu.

Samozřejmostí je také funkce launch control, která v režimu Sport+ umožní využít maximální potenciál vozu při ostrých startech třeba na okruzích. Také brzdy zaslouží pochvalu, skvěle se dávkují a jsou k neutahání. Nutno podotknout, že námi testovaný model byl vybaven standardní brzdovou soustavou, nikoliv keramickými brzdami, které charakterizuje žlutá barva brzdových třmenů. Jejich přidanou hodnotu řidič ocení zejména na okruhu v ostrém zatížení, při vysokých rychlostech a také při extrémních teplotách.

Za volantem

Porsche 911 Carrera S nás opět doslova uchvátilo perfektním gripem zadní nápravě a to díky specifickému uložení motoru za zadními koly. Ten samozřejmě trochu nadlehčuje příď, která může být při nájezdech do zatáček částečně nedotáčivá. Na to si ale velmi rychle zvyknete, a jakmile sešlápnete plynový pedál a posunete tím těžiště na zadní kola, jízdní projev se naprosto změní a nabídne řidiči opravdový zážitek. Právě v Porsche 911 platí dvojnásob, že z krizových situací se řidič dostane pomocí plynového pedálu.

Auto nás také pohltilo svojí přesností a vyvážeností. Zcela plynule přechází po uvolnění brzdového pedálu do zatáčky a sebevědomě se opře na zadní vnější kolo, aby vykroužilo oblouk s přesností šicího stroje. Prostřednictvím volantu zároveň cítíte, kdy můžete začít akcelerovat.

Příplatkový sportovní podvozek snižuje těžiště o dalších 20 milimetrů, což je velmi efektivní na kvalitním asfaltu, ale s nerovným povrchem si pochopitelně příliš nerozumí. To však platí pouze při ostré jízdě na rozbitých komunikacích. Jinak se zadní náprava drží silnice, jako přibitá a řidičovi dodává důležitý pocit jistoty. Součástí výbavy námi testovaného vozu bylo také aktivní řízení zadní nápravy, což je technologie převzatá z modelů 911 Turbo a GT3. Tento systém usnadňuje zatáčení a manévrovatelnost v městském provozu. Ve vysokých rychlostech pak nová 911 působí stabilnějším dojmem.

Čtyřistadvacet koní výkonu na zadních kolech vyžaduje zkušenosti a hodně koncentrace při ostré jízdě v zatáčkách. Vše ale řidiči dokonale vrátí v podobě neuvěřitelného propojení s autem. Doslova hodinářskou přesnost 911 si musí zamilovat snad každý. Mimořádnou trakci podporují také zadní pneumatiky o šířce 305 mm. Předchozí Carrera měla pneumatiky o 10 milimetrů užší.

Resumé

Porsche 911 Carrera S nabízí řidiči čisté zapojení do řízení a také spoustu emocí a radosti. Díky jeho přesnosti a sladění motoru, převodovky a podvozku, není pochyb o tom, že se stále jedná o absolutní špičku mezi sportovními vozy. Pochvalu si také zaslouží za vysokou míru všestrannosti, po které v současnosti zákazníci volají.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Porsche 911 Carrera S PDK

Typ motoru:

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový motor

Objem motoru (ccm):

2981

Válce:

6

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

309 / 6500

 

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

500 / 1700 - 5000

Maximální rychlost (km/h):

306

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

3,9 s

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

10,1 / 7,7 / 6,4

Velikost zav. prostoru (l):

145

Objem nádrže (l):

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1460

Nosnost (kg):

455

Základní cena (kč):

2 720 000 (911 Carrera)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

 

 

Testovaný vůz

3 100 000 (911 Carrera S)

 

3 806 595

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.