ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost – univerzální sportovec (TEST)

Pětidveřový Ford Focus ST je sympatický sportovní hatchback, který se nezalekne denního použití, ale ani opravdu ostré jízdy. Na rozdíl od ultimativní varianty RS nabízí o poznání příznivější cenu, vyšší komfort a také nižší spotřebu paliva. To platí i pro námi testovanou variantu s benzinovým čtyřválcem 2.0 EcoBoost.

Modernizace se Focus ST dočkal v roce 2015, aby v plné kondici opět navázal na střet s jeho hlavním rivalem - Golfem GTI. Oproti němu má však „STéčko“ navrch. Alespoň z pohledu sportovních radovánek. Na ultimativní hothatch si však Focus ST rozhodně nehraje. Tuto parketu přenechává nekompromisnímu Focusu RS, který má oproti ST poháněné obě dvě nápravy.

Ford Focus ST působí mnohem agresivnějším dojmem, než standardní provedení modelové řady Focus. Může se pochlubit devatenáctipalcovými koly a velkými brzdovými kotouči o průměru 335 mm. To vše je ale za příplatek v rámci paketu Performance (+36.500,- Kč).

Auto se chlubí užšími předními světlomety, dynamicky střiženými svítilnami vzadu a upravenými nárazníky. Pochvalu si zaslouží efektní střešní spoiler, který skvěle zakončuje sportovní siluetu bodykitu estéčka. Typická maska chladiče koresponduje s korporátním designem ostatních modelových řad.

Interiér příliš místa nenabízí, přístrojová deska je poměrně robustní, ale snad každý nalezne optimální pozici za volantem. S ostrým použitím vozu korespondují špičková sedadla Recaro s výrazným bočním vedením. Snad jen plnoštíhlým osobám nemusí vyhovovat poměrně úzký profil opěradel. Zajímavé je, že jsou součástí standardní výbavy každého ST.

2.0 EcoBoost

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel benzinový motor 2.0 EcoBoost, který skvěle koresponduje se sportovním potenciálem podvozku testovaného fordu. Nejvyšší výkon byl vyladěn na 184 kW (250 koní). Díky němu dokáže ST zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, pocitově nám ale přišla akcelerace daleko lepší.

Přeplňovaný čtyřválec dramaticky zabírá od 2000 ot/min, ale i pod touto hodnotou funguje obstojně. Díky tomu tedy nevyžaduje časté řazení. Právě převodovku jsme si ale velmi rádi užívali. Šestistupňový manuál je totiž mimořádně přesný a dráhy mezi jednotlivými rychlostmi poměrně krátké. Převody navíc zapadají do kulisy jako po másle.

Ford deklaruje kombinovanou spotřebu paliva 6,8 l/100 km. My jsme v praxi jezdili kolem sedmilitrové hranice. Platí to však pouze pro defenzivní jízdu, jakékoliv řádění v zatáčkách znamená apetit o poznání vyšší. Na okruhu není problém atakovat třicetilitrovou hranici, ale to je opravdu extrémní využití.

Ultimativní jízdy se nový Focus ST rovněž nezříká a dokonce s ní lépe koresponduje, než předchozí provedení. Má dostatečně silný motor, který se vyrovná většině hothatchů současnosti. Jeho podvozek však není tak tvrdý, jako u některých konkurentů, takže se lépe hodí pro každodenní využití. To ale vůbec neznamená, že neumí být na běžné silnici pekelně rychlý. Agilnější odpružení se navíc dokáže vyrovnat s většinou nástrah nekvalitních silnic, takže na našich silnicích perfektně funguje. A jaké jsou jízdní vlastnosti?

Na limitu je auto přísně neutrální, vadila nám snad jen absence předního samosvorného diferenciálu. Řidiči slepě tlačících pravou nohu k podlaze při minutí apexu zatáčky totiž často zaznamenají prokluzování vnitřního předního kola. S plynem je tedy na výjezdu třeba citlivě pracovat, aby nedocházelo ke ztrátě cenných desetinek vteřin na následující rovince.

Přestože jsme zmínili měkčí odpružení, rozhodně se není čeho bát. Auto na silnici funguje velmi dobře, voláme pouze po integraci samosvorného diferenciálu. I tak se v ostrém režimu s Focusem ST svezete lépe, než třeba s Golfem GTI, který nemá dostatečně citlivé a strmé řízení a nenabízí ani takovou stabilitu, jako ford.

Pochvalu si zaslouží sportovní nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického kontroly vozu. Řízení EPS má progresivní převodový poměr. V praxi to znamená, že je ve středové poloze méně strmé, než je tomu v krajních polohách. To zajišťuje lepší manévrovatelnost s vozem nejen ve městě, ale hlavně při sportovní jízdě. 

Autu nechybí ani elektronické vektorování točivého momentu, které optimalizuje rozdělování síly mezi jednotlivá kola, čímž maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zlepšuje optimální nasměrování vozu. Elektronický stabilizační systém ECS nabízí tři režimy podle jízdního stylu řidiče. Samozřejmě nechybí ani možnost úplné deaktivace elektroniky. Bravo!

Součástí ECS je také systém elektronické směrové stability (Electronic Transitional Stability, ETS). Ten má za úkol monitorovat stabilitu vozu spolu s povely řidiče a zasahovat, pokud je třeba, aby během náhlých změn směru ve vysoké rychlosti – například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do jiného – měl řidič vůz pod kontrolou.

V praxi funguje systém jízdní stability perfektně, umí přibrzďovat vnitřní zadní kolo, čímž eliminuje nedotáčivé chování. Nejrychlejších časů na okruhu lze samozřejmě dosáhnout po deaktivaci elektroniky, vyžaduje to však trénink a hodně náhradních pneumatik.

Resumé

Ford Focus ST s benzinovým motorem je univerzální sportovní hatchback, jehož základní cena startuje na rozumných 711 tisících korunách. Auto dokáže potrápit řadu silnějších vozů a jedinou pihou na kráse tak zůstává snad jen absence mechanického samosvoru. To však ST vynahrazuje perfektně fungujícím agilním podvozkem. Zajímavostí je možnost připlatit si za variantu kombi, se kterou zákazník získá praktický vůz s mimořádnou dynamikou.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1999

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

184 / 5500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

360 / 2000-4500

Maximální rychlost (km/h):

248

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,8 / 5,7 / 6,8

Velikost zav. prostoru (l):

363

Objem nádrže (l):

62

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1437

Nosnost (kg):

613

Základní cena (kč):

711 990

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

711 990

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.